Annons

50mm "D" även på FM?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ehm...flimsigare än på en D50? Hehe.. Eller hur menar du? *s* Får gå. Ska AF-köras på min D50, och får duga. Var mest rädd att det sticker ut nåt från bajonetten som inte passar osv....

Tack för ditt svar!! =)

/Fredrik

Nja, med en D50 har du väl autofokus och då behöver du inte bry dig om fokusringen. Med en stenålderspjäs som FM (obs! ironi!) där man fokuserar manuellt underlättar det väldigt mycket för noggrannheten om fokusringen är något dämpad, alltså inte spinner för lätt. En sådan dämpning är dock svår att kobinera med autofokusmotorn varför AF-gluggar ofta blir ganska sladdriga att fokusera manuellt.

Sånär som på att du får vara noggrann när du fokuserar kommer den att fungera utmärkt, inga problem med bajonetten eller liknande.

Nej då, ingen fara. Skojade lite själv där... Men då vet jag. Tack för ditt svar!

/Fredrik

Funkar Nikons 50mm 1.4D (länk nedan) förutom på min D50, även på min äldre Nikon FM, analog SLR (fast utan AF då...) ?

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=556

/Fredrik

På din D50 fungerar alla nikons objektiv tillverkade sedan 1959 (rätta mig ni som kan bättre om jag har fel). De gamla måste du dock köra i M-läge eftersom D50 saknar Ai-koppling. Men jag rekommenderar dig att skaffa något av dessa gamla objektiv för utbildningssyfte. Du kan se på skärmen om bilden inte blir bra och kan korrigera inställningar efterhand.
//Stanisla Snäll

ANNONS
Götaplatsens Foto