Annons

50mm/f1.0 L-optik. Ur produktion!?

Produkter
(logga in för att koppla)

hailstorm

Aktiv medlem
Ja, vad säger man? Canon producerar inte denna glugg något mer och då kan man undra sig varför?

Något förslag? Sett ett par begagnade gå iväg för över 6000kr på fredmirandas forum och dom verkar sälja....

ÄR det någon som har testat denna optik?
Varför togs den ur produktion?`

Har inte testat den själv, men den jag tror väger 1,0 kilo och är visst inte lika skarp som den fantastiska 85/1,2,.
AF är betygligt långsammare än ex 50/1,4

Dyr var den oxå :-(

Skulle tro att den sålde för dåligt.
Jag tittade på en begagnad i en affär för ett par månader sen. Den var i bra skick och kostade bara 900 dollar. Den såg ut och kändes exakt som en 85/1,2.

Jag vet inte hur stora problem Canons olika sensorer har med ljusstrålar som faller in snett, men eftersom 50/1,0 är det objektiv som ger de snedaste vinklarna så skulle det kunna vara så att objektivet inte passar så bra till digitalkameror. De ljusstrålar som kommer från bländarens rand vid f/1,0 kommer nämligen redan i bildens mitt att avvika med hela 30 grader från sensornormalen (sedan blir det naturligtvis ännu mer ut mot hörnen, troligen uppemot 40 grader med APS-sensor och ytterligare en 3-4 grader med småbildssensor).

Pupillen skrev:
Jag vet inte hur stora problem Canons olika sensorer har med ljusstrålar som faller in snett, men eftersom 50/1,0 är det objektiv som ger de snedaste vinklarna så skulle det kunna vara så att objektivet inte passar så bra till digitalkameror. De ljusstrålar som kommer från bländarens rand vid f/1,0 kommer nämligen redan i bildens mitt att avvika med hela 30 grader från sensornormalen (sedan blir det naturligtvis ännu mer ut mot hörnen, troligen uppemot 40 grader med APS-sensor och ytterligare en 3-4 grader med småbildssensor).

Men Canon slutade att göra objektivet när film kameror var deras stora försäljning. Innan de sålde mycket DSLR kameror.

Och de som har objektivet använder det på digal kameror nu med bra resultat

Ger man 25.000 så måste man ha gott om pengar...

Jag såg en beg i den affären där jag köper mina foto grejor för några månader sen för 7000 kr. När de sålde objektiven för flera år sen så var deras nypris drygt 14.000 kr

Lars Johnsson skrev:
Jag såg en beg i den affären där jag köper mina foto grejor för några månader sen för 7000 kr.

Finns det kvar tror du?

Jag skulle gärna ge 7000 för det objektivet. Har testat det en gång och visst är det tungt och ngt långsamt i fokusen. Men man kan ta bilder som annars inte blir tagna!

ejeklint skrev:
Finns det kvar tror du?

Jag skulle gärna ge 7000 för det objektivet. Har testat det en gång och visst är det tungt och ngt långsamt i fokusen. Men man kan ta bilder som annars inte blir tagna!

Det skulle jag också. Men samma dag som han i affären ville sälja objektivet till mig så hade jag precis köpt en 1DmkII kamera och ett 85/1,2 objektiv av honom. Hade inte en krona kvar att shoppa för............

En från Danmark köpte det ett par dagar senare

ANNONS
Götaplatsens Foto