Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

50mm Makro-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

MSt01

Aktiv medlem
Efter att ha läst ett bra antal av makro-forumen så ställer sig fortfarande frågan:
Varför vill ingen (så få) rekommendera eller själv satsa på en 50mm makroglugg. Arbetsavståndet är inte så mycket större (~5cm?) om man nu jämför med 90 (Tamron) resp 100-105mm som är gluggar som "växer" med förstorningsfaktorn. Dessutom är det jo en 15-1800 Kr (Sigma 50mm mot Tamron 90mm) som skiljer i pris.

MSt01 skrev:
Arbetsavståndet är inte så mycket större (~5cm?)

För ett objektiv som inte har innerfokusering är avståndet motiv-film vid skala 1:1 fyra gånger brännvidden, dvs 36cm för ett 90mm och 20cm för ett 50mm. Skillnad 16 cm.
Moderna objektiv har idag dock ofta innerfokusering och då finns inget enkelt (vad jag vet) sätt att beräkna avstånd utan man får testa. Vid skala 1:2 blir avståndet med mitt Tamron 90mm 36cm och mitt Nikkor 55 mm ger avståndet 24 cm. (Mitt Nikkor går inte till 1:1 utan mellanring, så där kan jag inte jämföra).
Och även om långa objektiv växer mer ju närmre man fokuserar så kan några enstaka cm vara ganska mycket om man befinner sig nära.

En annan fördel med längre brännvidd är att man får ett annat perspektiv och "blir av med" en del bakgrund. (Fast ibland vill man kanske ha med mycket bakgrund och då är det ju en nackdel istället.)

Men visst kan man fota makro även med korta brännvidder. Jag har för mej det finns en sån diskussion med exempelbilder i nån av makrotrådarna.
Ett annat exempel är detta:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=376622

Så vilken brännvidd man väljer på sitt makroobjetkiv beror väl på vilken typ av närbilder man vill fota.

Tamron 90/2,8 och Sigma 105/2,8 samt 150mm och 180mm versionerna har betydligt bättre MTF värden (skärpa) i macrolägena än Sigma 50mm. Det är den största anledningen till att jag skulle välja de längre objektiven. Sedan tycker jag själv att 50mm ibland skulle vara att föredra då det ger ett något annorlunda perspektiv/bakgrund.
MVH, Niclas Vestman

Vidvinkelmacro

Hade en gång ett 28mm "macro" (1:4) och det var väldigt kul attt fota blommor med... det var skarpt hela vägen från fämsta punkten till oändlighet om man bländade ner lite.

Mvh

Martin

Till Niclas V.: Stämmer detta verkligen? Fick för mig att just Sigma 50mm macro var ett mycket bra objektiv. Kanske var det DG versionen. Tänkte nämligen använda 50an även som "ljusstark" normalglugg i så fall.

Tack alla andra för deras svar och referensen till Olles artikel.

Obs att Photodos tester alltid görs vid oändligt. Dom säger alltså inget om hur bra objektivet är i makroområdet.

Olle

Hej Markus
Hmm... jo just det, jag kom på att jag sett den testen som du länkade till. Den testen ger relativt avvikande resultat i förhållande till andra tester av macroobjektiv. Lite svårt att veta vilket man ska tro på.
Jag har valt att gå mer på tester i tidningar, men det finns ju inget som säger att dessa skulle vara bättre.
MVH, Niclas

Denhär http://www.photo.net/equipment/canon/can-tam-macro/ testen ger väl, på ett ungefär, samma resultat canon 100 och tamron 90 emellan, även om det är lite närmare mellan dem där.
Nu är ju inte 50mm:n med där, men det är iaf ett repeterbart resultat mellan Canon 100 och Tamron 90.

Jag tror nog att man utan vidare kan säga objektiven ifråga är mycket bra och att skillnaderna är relativt små.

Nja, jag själv tänkte också på ett test i en tidning. Tyvärr kommer jag inte alls ihåg vilken tidning det var. Dessutom verkar det inte finnas mycket tester av det nyare DG på nätet än.
PS: Robert hann emellan med sitt inlägg.

ANNONS
Götaplatsens Foto