Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

580ex strobbar vid skärpedjupskontroll

Produkter
(logga in för att koppla)

Cerwinski

Aktiv medlem
Jag har rätt nyligen fått min blixt och försöker lära mig att fota med den. En helt ny värld öppnar sig :)

Nu upptäckte jag en konstig sak (som kanske har en naturlig förklaring). När jag har kameran i P eller M (minns inte vilken, och har inte kameran här nu) och trycker in knappen för skärpedjupskontroll så strobbar blixten med rätt hög frekvens..

Finns det en nytta med det?
Är det jag som inte orkar tänka? :)

Kort sagt: Feature eller bugg?

/Cerwinski

funktion

titta i sökaren och tryck in skärpedjups knappen och wola se hur ljuset och skuggorna faller på motivet. mao en finnés på dessa blixtar

Japp, hittade det nu på sid 41
(manualen har jag med mig till jobbet, men inte kamera/blix, nån måtta får det väl vara) ;)

C.fn-06 är det visst som styr detta.

Har precis fått blixten somsagt och bara hunnit skumma manualen än, och här får man ju snabbare och mänskligare svar än att slå i manualen :)

Jag ska nog ta och RTFM nu.

mvh
/Cerwinski

ANNONS
Götaplatsens Foto