Annons

5D hänger sig vid blixtfoto ibland

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hej,

Undrar om andra har samma problem med kombinationen 5D och 580 EX.

Ibland hänger sig kameran när jag kör med blixten på. Det tycks vara när jag zoomar objektivet och kör med indirekt blixt, dvs vinklad och inte rakt på.

Det kommer en stroboskopsekvens från blixten och sedan hänger kameran. Knapper av kameran och sätter på den igen så är allt OK.

Har en 580 EX första versionen samt 5D med senaste firmware, sama sak hände med tidigare firmware.

Någon som vet något?

Har hänt mig ett flertal gånger med 40D och 580EX mkI och mkII. Hittade aldrig anledning eller bot...

Tror dock det beror på kamerans mjukvara och inte blixten, den funkade nämligen klanderfritt med 30D, 20D och 1D mkIII.

Efter många incidenter under åratal kom jag idag på att det är när jag råkar komma åt DOF knappen av misstag och har blixten på.

Det är en "finess" som alla(?) Canonkameror har, kallas för modelleringsljus tror jag.

Till för att du skall kunna se hur blixtinställningarna påverkar ditt motiv, förhandsgranskning alltså (precis som dof funktionen förhandsvisar skärpedjupet vid vald bländare).

Det är en "finess" som alla(?) Canonkameror har, kallas för modelleringsljus tror jag.

Till för att du skall kunna se hur blixtinställningarna påverkar ditt motiv, förhandsgranskning alltså (precis som dof funktionen förhandsvisar skärpedjupet vid vald bländare).

Där ser man, det har jag lyckats missa genom 6 digitala EOS

ANNONS
Götaplatsens Foto