Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5d mark III eller 1d mark IV fåglar/wildlife

Produkter
(logga in för att koppla)

hemben

Aktiv medlem
Har idag en 7D för wildlife och en 5D Mark II för porträtt/studio.

Varit inställd länge på att uppgradera 7D till begagnad 1D mark IV men iom 5D mark III's AF prestanda börjar jag fundera.

1d Mark IV i kanonskick för 25k eller istället uppgradera5D mark II till en 5d mark III för 32k och ha kvar 7D som backup för när man behöver cropräckvidden?

Fotar mycket fåglar och djur, både med och utan gömsle samt en hel del porträtt/studio och även en del landskapsbilder...

Eftersom 5DIII har 22mp FF och 1DIV har 16mp med crop 1,255 tjänar du inget på att köra 1DIV vad gäller crop faktorn. 5DIII tycks ha lägre brus. Det enda man tjäner på med 1DIV är fler bps och lite tåligare hus. Fast vid fågelfoto är ju gluggarna ofta dyrast. Skulle jag köpa idag verkar nog 5III vara klokare men då 1DX blir tillgänglig i juni lär ju många släppa 1DIV och då blir nog beg priset nere i 12-16.000:-. Värt att tänka på.

Eftersom 5DIII har 22mp FF och 1DIV har 16mp med crop 1,255 tjänar du inget på att köra 1DIV vad gäller crop faktorn. 5DIII tycks ha lägre brus. Det enda man tjäner på med 1DIV är fler bps och lite tåligare hus. Fast vid fågelfoto är ju gluggarna ofta dyrast. Skulle jag köpa idag verkar nog 5III vara klokare men då 1DX blir tillgänglig i juni lär ju många släppa 1DIV och då blir nog beg priset nere i 12-16.000:-. Värt att tänka på.

Tror du verkligen att priset kommer gå ned så pass mycket? Här på FS kommer du ju fortfarande ut runt 30' och jag börjar undra varför priserna inte redan gått ned mer. Själv tänkte jag inte betala en spänn mer än 20' men man kanske ska pressa ned det ytterligare om man inte har bråttom?

Tror du verkligen att priset kommer gå ned så pass mycket? Här på FS kommer du ju fortfarande ut runt 30' och jag börjar undra varför priserna inte redan gått ned mer. Själv tänkte jag inte betala en spänn mer än 20' men man kanske ska pressa ned det ytterligare om man inte har bråttom?

1DX finns ju inte att köpa än. Då den kommer kan folk göra sig av med 1DIV. Än så länge behöver många sina mark IV or.

Tittar man historiskt har priserna hamnat ungefär som jag sa. Den här gången finns extra incitament för att priserna går ner då både 1DX och 5DIII i viss mån ersätter 1DIV.

ANNONS
Götaplatsens Foto