Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5D MkII, blixtsynk på andra ridån

Produkter
(logga in för att koppla)

FrePe

Aktiv medlem
Tjena!

Jag sliter mitt hår! Jag vill synka alla mina blixtar på andra ridån, även studioagregaten & andra icke canon ex kompatibla blixtar.... hur gör jag?

Hittar bara inställningen för ttl i kamerans blixtkontrollmeny som man bara kommer åt med en blixt monterad.

Tack på förhand,

Fredrik

www.studiotva.se
www.soderbild.se
www.frepe.se

Tjena!

Jag sliter mitt hår! Jag vill synka alla mina blixtar på andra ridån, även studioagregaten & andra icke canon ex kompatibla blixtar.... hur gör jag?

Hittar bara inställningen för ttl i kamerans blixtkontrollmeny som man bara kommer åt med en blixt monterad.

Tack på förhand,

Fredrik

www.studiotva.se
www.soderbild.se
www.frepe.se

Vad vill du uppnå med det? Studioblixtar är ju så starka att befintligt ljus inte kommer att märkas och därmed spelar inte andra ridån någon roll. Annars borde det ju fungera med manuell blixt på andra ridån och slavtändning på de andra.

M

Hej tackar, letade vidare på andra forum och det tisslades och tasslades om "crippled flash functionality", jag tycker det är dåligt av Canon, även fast det verkar fungera om man triggar studioblixtarna med en kompatibel blixt så vill man kanske dra nytta av fördelarna med radiosynk tillsammans med andra ridån ibland.

Hans, hurivida det befintliga ljuset påverkar bilden har mycket lite med hur stark din blixt är att göra... det går ju att synka på andra tider än 1/60, 1/125 & 1/200. Vad jag specifekt vill uppnå?... jag vill ha kameran inställd på att alltid synka på andra ridån så att eventuella "fartränder" hamnar "efter" det som rör sig.

Hans, hurivida det befintliga ljuset påverkar bilden har mycket lite med hur stark din blixt är att göra... det går ju att synka på andra tider än 1/60, 1/125 & 1/200. Vad jag specifekt vill uppnå?... jag vill ha kameran inställd på att alltid synka på andra ridån så att eventuella "fartränder" hamnar "efter" det som rör sig.

jo men om du har en bra exponering med studioblixtarna/kraftigt blixljus så måste du nog ha en vääldigt lång slutartid för att kunna få någon inverkan av befintligt ljus. Det är ju det befintliga ljuset som ger "fartränderna".

Så indirekt så påverkar styrkan på blixten hur det befintliga ljuset exponeras. Med stark blixt bländar man ner för att få rätt exponering. Med nedbländning så måste man förlänga slutartiden för att få rätt exponering på det befintliga ljuset. Mao om man använder en slutartid i normala intervall (kortare än 1/30) så blir det befintliga ljuset så underexponerat att det inte kommer att synas alls och därmed kommer "fartränderna" inte heller att synas och därmed spelar inte synk på andra ridån någon roll.

Det finns såklart undantag om du tex har helt vansinnigt svaga blixtar (TTL styrt tex och stor bländare) eller förhållandevis starkt befintligt ljus (tex dagsljus).

Detta är ju då i normala fall du kanske har speciella förhållanden.

M

Jo Melker visst handlar det om specialfall som det befintliga ljuset blandas i blixtbilderna (jag brukar jobba tvär om iofs), men det händer, 2 specifika scenarion då jag brukar ligga på en något underexponerad bild med lång slutartid (befintligt ljus) & sedan fylla i upp till korrekt exponering med blixtarna är interiörer (där människor eller annat som rör sig ingår i scenen) & jag vill bibehålla rörelserna. Annars även mingel där jag vill behålla något av den befintliga känslan/ljuset samt inte bara frysa rörelserna rakt av. Eftersom andra ridån inte påverkar mig negativt vid korta tider så kan jag lika gärna ha det som default.

Andra ridån fungerar inte ens på kortare tider. Du måste till minst 1/30 s för att det ska bli någon synk på andra ridån. Vid kortare tider är det alltid första ridån som gäller, oavsett vilken ridå du valt i inställningarna.

Fartränderna märks bara om det är något som är någorlunda starkt lysande/reflekterande på det som rör sig. I de flesta fall är synk på andra ridån nåt som fotografen fått för sig är bra, men som i själva verket inte har någon betydelse. Vilket inte säger att det behöver vara så i det här fallet, men att ifrågasätta behovet är rimligt.

ANNONS
Götaplatsens Foto