Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5D MkII - Le tråd du film

Produkter
(logga in för att koppla)

sinduda

Aktiv medlem
Hmm, din burk är ju förvisso bättre speccad. Jag sitter med en core 2 duo T8100@2.1 GHz med 3GB ram, det är således för klent? Både med Quicktime och VLC hackar det för mig. I GOM-player (min nya favorit) flyter det på riktigt bra, men då saknas ljudet å andra sidan...
Hej!
Jag har ingen/dålig kunskap om video-format, men det slog mig då nu våra vanliga datorer "hackar" - kan de nya mediaspelarna typ en sån här Popcorn A-110 lyckas bättre?
http://www.dustin.se/pd_5010167814.aspx
 

dudek53

Aktiv medlem
Är det någon som har testat den avkodare som finns i ZoomBrowser för att göra om .mov till .avi? Jag har alltid haft problem med att min PC inte orkar köra 1080p-filerna utan hackande (trots att den har hyfsad prestanda), men om jag kodar om dem till avi flyter det på bra. Förmodligen går det smidigare för oss PC-användare att redigera klippen i avi dessutom. Men det kanske finns någon nackdel med detta?
Kan du förklara hur du omvandlar filen till Avi ?

Du gör det inte via zoombrowser väl ?
 

dudek53

Aktiv medlem
Virtual Dub borde väl funka? Save as avi. Det var ett tag sen jag pilla med VDub, men den gör allt möjligt, om inte direkt så med hjälp av plug-ins. Och gratis.
Det jag undrar är hur han använde sig av zoombrowswers codec vid konvertering.
Annars gör jag mina omvandlingar i procoder 3 som jag tycker är en av de bästa konverteringsprogrammen som finns. Speciellt om du vill konvertera från NTSC-PAL
 

StefanN

Aktiv medlem
Kan du förklara hur du omvandlar filen till Avi ?

Du gör det inte via zoombrowser väl ?
Jo, det finns ett alternativ som heter Export Movie under fliken Edit Movie (om jag minns rätt, jag har inte Zoombrowser på jobbet). Där kan man omvandla 5DII-filerna till avi samt även rotera och förminska dem. Sen kanske det kvalitetsmässigt inte är bra, och det var det jag undrade då jag själv inte har studerat det så noga. Dessutom blir det svårt för mig att jämföra då jag inte kan spela orginalfilerna utan hackande...
 

dudek53

Aktiv medlem
Hmm, jag hittar inte alternativet ett exportera som .avi i min zoombrowser ?
Kan du specificera lite mer exakt vad du gör?
mvh, daniel
 

StefanN

Aktiv medlem
Hmm, jag hittar inte alternativet ett exportera som .avi i min zoombrowser ?
Kan du specificera lite mer exakt vad du gör?
mvh, daniel
Gör följande:

  • Markera en eller flera av dina .mov-filer i Zoombrowser (ja, det går att batcha detta)
  • Klicka på export-knappen i taskfönstret (inte bara fotografer kan skapa intressanta bilder, även svengelska kan). Dvs inte via File->Export
  • Välj Export Movies
  • Nu öppnas en Wizard som låter dig välja exportformat (jag har bara MotionJPEG(AVI) som alternativ), rotation, upplösning, framerate, bildkvalite och ljudkvalite
Ett 5s klipp i 1080p tar c:a 30-40s att exportera i full kvalité och den fil jag nyss testade med växte med c:a 73%.
 

dudek53

Aktiv medlem
Gör följande:

  • Markera en eller flera av dina .mov-filer i Zoombrowser (ja, det går att batcha detta)
  • Klicka på export-knappen i taskfönstret (inte bara fotografer kan skapa intressanta bilder, även svengelska kan). Dvs inte via File->Export
  • Välj Export Movies
  • Nu öppnas en Wizard som låter dig välja exportformat (jag har bara MotionJPEG(AVI) som alternativ), rotation, upplösning, framerate, bildkvalite och ljudkvalite
Ett 5s klipp i 1080p tar c:a 30-40s att exportera i full kvalité och den fil jag nyss testade med växte med c:a 73%.
Intressant ! Jag har inte export movie med som alternativ ?


Så här ser det ut hos mig, se bifogad print screen.

Jag har version 6.2.1.31, har du det med eller har du möjligtvis en nyare version ?
 

Bilagor

StefanN

Aktiv medlem
Intressant ! Jag har inte export movie med som alternativ ?


Så här ser det ut hos mig, se bifogad print screen.

Jag har version 6.2.1.31, har du det med eller har du möjligtvis en nyare version ?
Vi har samma version. Men jag gissar att ni saknar MovieExportTask vilken jag har version 2.5.0.8 installerad av (klicka på About ZoomBrowserEx och sedan Versions...-knappen). Jag installerade ZB från den skiva som följde med 5DII-paketet.
 

mmmphoto

Aktiv medlem
Vi har samma version. Men jag gissar att ni saknar MovieExportTask vilken jag har version 2.5.0.8 installerad av (klicka på About ZoomBrowserEx och sedan Versions...-knappen). Jag installerade ZB från den skiva som följde med 5DII-paketet.
Ser du vad dll-filen heter så kan man ju söka efter den på skivan eller nätet
 

StefanN

Aktiv medlem
Ser du vad dll-filen heter så kan man ju söka efter den på skivan eller nätet
ZbTaskMovieExportXP.dll (jag kör Vista, den ska heta så). Jag ser i din skärmdump att du även saknar ZbTaskMovieFrame.dll (Extract frames from a movie). Och när du ändå letar så kanske ZbTaskMovieDeskXP.dll (Edit movie) kan vara intressant om du saknar den. Den låter dig bygga ihop en liten film med enkla transitions.

[Edit]Ja, det var ju inte din skärmdump, men skitsamma :)
 

dudek53

Aktiv medlem
Tack, inte vet jag hur det skulle ändra på min version och få exportmöjligheter genom att få dll filerna? Lägger jag dem i programmappen eller ?

Det verkar som du har en mkt äldre version av zoombrowser, stämmer det ?
Märkligt om dem tar bort filmfunktioner nu när det går att filma med fanskapet :)

Tack för svar...
 

StefanN

Aktiv medlem
Tack, inte vet jag hur det skulle ändra på min version och få exportmöjligheter genom att få dll filerna? Lägger jag dem i programmappen eller ?

Det verkar som du har en mkt äldre version av zoombrowser, stämmer det ?
Märkligt om dem tar bort filmfunktioner nu när det går att filma med fanskapet :)

Tack för svar...
Vi har samma version av ZoomBrowser i sig (6.2.1.31), men det är möjligt att denna EditMovieTask hänger med från den tidigare ZB-version jag hade. Och jo, jag tycker det låter märkligt om det hade försvunnit nu.
 

dudek53

Aktiv medlem
jävligt konstigt ! Skulla vara intressant att se hur avi-konverterarens filer går att använda i t ex premiere pro.

Jag var över hos en kompis och spelade upp eos 5:ans hd filer utan hack i hans mac med endast 1gb minne. Klippte även i Imovie, samma där , friktionsfritt.

Mycket som är halvdant på filmningssidan. Säkerligen uppgraderas denna funktion i nästa modell, men troligtvis inte tillräckligt för att den ska kunna ersätta en HD-videokamera.
Vilka dilemman det blir, haha

Tur är väl att den förmodligen tar bäst bilder på marknaden just nu :)
 

dudek53

Aktiv medlem
Vad jag inte förstår är att om det var från en tidigare version av zoombrowser som det gick att exportera film ifrån så borde det inte gå att exportera i full HD 1080x1920 vilket det tydligen går att göra.
Likaså ställer jag mig undrande till hur ett så enkelt program kan avkoda h.264 om inte det ingick i programvaran för eos 5d?

Kan det vara så att man måste installera fler komponenter än bara just zoombrowser ? Alltså inte välja manuell installation utan hela rasket ?
 
ANNONS