Annons

5D MkII - Le tråd du film

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns rekommenderade settings för slutartid vid filmning. Jag brukar köra väldigt låga tider runt 1/50 vid 25p och 1/30 vid 24p, fast 24p kör jag nästan aldrig.

Ju högre slutare desto snabbare rörelser kan du snappa upp. Det upplevs dock inte som skarpare vid vanlig filmning med snabbare slutare anser jag. Det som är mer avgörande är fps, alltså 24, 25 eller 30 fps. 30fps är den smidigaste frameraten och upplevs som minst hackig. Däremot kan det bli en mer filmisk känsla med färre fps 25 och 24 men det blir även hackigare.
Det går bra att ratta bländare under filmning och även slutare.

www.cinema5d.com är ett sjysst forum för jus dslr kameror med filmfunktion.

Daniel
 
Lite kommentarer om de senaste tipsen.

Man väljer normalt inte 25/30 fps efter motiven eller hus skarpt du vill ha det. Ska du få ut materialet på TV (i Europa) eller DVD är det 25 fps som gäller. Ska du köra det på amerikansk TV gäller 30. På nätet väljer du fritt.

Visst KAN man justera bländare under filmandet, men det är ungefär lika smidigt som att växla bilen utan att koppla. Det blir ingen snygg övergång, utan rycker till.

Jag undrar när jag läser dina frågor om du nödvändigtvis behöver en DSLR och inte en "riktig" videokamera. Visst finns det fördelar med att filma med DSLR, men en hel del nackdelar också. Är det smidighet och autofokus man vill ha är det helt fel.
 
Man är väl dum

Flyt på filerna i premiere pro
Detta är det enda sätt jag fått det att funka med originalfilerna utan att behöva konvertera till cineform, Dnxhd, mpeg streamclip eller liknande. Slutresultatet är lossless eftersom det är originalfilerna som används. Riktigt bra och väl värt att lära sig om man vill hålla på med videoeditering och bibehålla högsta kvalité.
Detta är för alla med PC. Funkar t o m på pentium 4 om man nu kör på en sån.

http://findout.blogg.se/2010/april/u...miere-pro.html

Jag gjorde en filminstruktion som förenklar hela saken betydligt. Länkar till nödvändig programvara och script finns på min blogg ovan.

filmen http://screenr.com/JiW

mvh

Daniel

Filmen var väl inget under av pedagogik om man inte är redan insatt i ämnet. Kan väl lugnt erkänna att jag fattar nada. Hade du gjort en steg-för-steg-instruktion med text o bild på svenska så tror jag att väldigt många här på FS t.o.m. skulle vilja betala en slant för den (om det nu är ett bra sätt att få Premiere att funka med Canons mov-filer!
 
Det måste gå att hitta svar nånstans :)

Det jobbigaste måste ändå vara att få till det med windows och premiere. Det är inte många som använder proxy utan de flesta konverterar nog i mpeg streamclip, cineform och liknande men nu när jag hittat ett sätt och fått det att funka så anser jag det vara det absolut bästa.
Snabbt och så nära originalet du kan komma. Vad mer kan man begära :)?

Daniel

Ursäkta, men vad är det för sätt du hittat? Jag kämpar just med Premiere och får inte till det i Full HD.
 
Jan använder Pinnacle Studio 14. Det är lättarbetat och fungerar utmärkt att redigera orginafiler från 5Dm2. Adobe Premiere tröttnade jag på för länge sedan.

Roine W
 
Lite kommentarer om de senaste tipsen.

Man väljer normalt inte 25/30 fps efter motiven eller hus skarpt du vill ha det. Ska du få ut materialet på TV (i Europa) eller DVD är det 25 fps som gäller. Ska du köra det på amerikansk TV gäller 30. På nätet väljer du fritt.

Visst KAN man justera bländare under filmandet, men det är ungefär lika smidigt som att växla bilen utan att koppla. Det blir ingen snygg övergång, utan rycker till.

Jag undrar när jag läser dina frågor om du nödvändigtvis behöver en DSLR och inte en "riktig" videokamera. Visst finns det fördelar med att filma med DSLR, men en hel del nackdelar också. Är det smidighet och autofokus man vill ha är det helt fel.

Frågorna jag ställde var inte bara enligt det behov jag har, det var mer allmänna frågor också. En DSLR att filma med behöver jag, men att komplettera med en "riktig" videokamera är något som säkert också kommer att göras om det behövs. Och att det är den manuella fokusen som kommer att användas det vet jag också, men det kan ju vara bra att veta huruvida man klarar sig i en situation där manuell fokus kan bli väl avgränsande. Jag ville bara skaffa mig lite kött på benen med en gång istället för o ställa alla frågor eftersom =)
 
Finns där något bra gratisprogram för enkel redigering. Jag tycker Windows live moviemaker är något futtigt.
 
Frågorna jag ställde var inte bara enligt det behov jag har, det var mer allmänna frågor också. En DSLR att filma med behöver jag, men att komplettera med en "riktig" videokamera är något som säkert också kommer att göras om det behövs. Och att det är den manuella fokusen som kommer att användas det vet jag också, men det kan ju vara bra att veta huruvida man klarar sig i en situation där manuell fokus kan bli väl avgränsande. Jag ville bara skaffa mig lite kött på benen med en gång istället för o ställa alla frågor eftersom =)

Hejsan.
Jag köpte mig en 7D (iofs) för ett tag sedan och jag måste säga att filmfunktionen och kvaliten
är grym,nu har jag ju möjligheten att göra det "omvända mobiltelefontricket" som tidningarna utnyttjar så hårt med sina : Foto:Läsarbild.
Jag har alltid en ytterst kompetent videokamera med mig,ett snäpp med tummen och jag kan filma snabbt uppkomna situationer (Som duger till TV4-nyheterna..om man har dom ambitionerna.)
Inte illa för dom stålarna tycker jag
Autofokusen är rätt slö i filmläget (och låter på filmen),men visst det funkar.
Ett annat tillbehör jag skaffade är Zaccuto Z-finder,svindyr men den gör skillnad när du filmar och bara kan kontrollera fokus på skärmen.
 
Filmen var väl inget under av pedagogik om man inte är redan insatt i ämnet. Kan väl lugnt erkänna att jag fattar nada. Hade du gjort en steg-för-steg-instruktion med text o bild på svenska så tror jag att väldigt många här på FS t.o.m. skulle vilja betala en slant för den (om det nu är ett bra sätt att få Premiere att funka med Canons mov-filer!

Lol!!
Jag som trodde jag förenklade med en film :) Jag fick ösa på i tempo eftersom det var en fem-minuters limit på inspelningen. Kanske ska dela up det på två delar.


Jag ska göra en bättre guide under dagen så att det går snabbare att förstå.
när jag själv satte mig in i det här tog det en jäkla tid att fatta :) Utan film :)

Daniel
 
redigera med proxyfiler i premiere

Ursäkta, men vad är det för sätt du hittat? Jag kämpar just med Premiere och får inte till det i Full HD.
Nu har jag gjort en grymt enkel guide med bilder och förklaringar till hur proxyfiler i premiere funkar. All filer som behövs finns för nedladdning på bloggen!
Gå in på www.findout.blogg.se
Om ni gillar det så ge mig lite credd, har jobbat som fan :)

Daniel
 
redigera med proxyfiler i premiere

Filmen var väl inget under av pedagogik om man inte är redan insatt i ämnet. Kan väl lugnt erkänna att jag fattar nada. Hade du gjort en steg-för-steg-instruktion med text o bild på svenska så tror jag att väldigt många här på FS t.o.m. skulle vilja betala en slant för den (om det nu är ett bra sätt att få Premiere att funka med Canons mov-filer!

Nu har jag gjort en grymt enkel guide med bilder och förklaringar till hur proxyfiler i premiere funkar. All filer som behövs finns för nedladdning på bloggen!
Gå in på www.findout.blogg.se
Om ni gillar det så ge mig lite credd, har jobbat som fan :)

Daniel
 
Flyt på filerna i premiere pro
Detta är det enda sätt jag fått det att funka med originalfilerna utan att behöva konvertera till cineform, Dnxhd, mpeg streamclip eller liknande. Slutresultatet är lossless eftersom det är originalfilerna som används. Riktigt bra och väl värt att lära sig om man vill hålla på med videoeditering och bibehålla högsta kvalité.
Detta är för alla med PC. Funkar t o m på pentium 4 om man nu kör på en sån.

http://findout.blogg.se/2010/april/u...miere-pro.html

Jag gjorde en filminstruktion som förenklar hela saken betydligt. Länkar till nödvändig programvara och script finns på min blogg ovan.

filmen http://screenr.com/JiW

mvh

Daniel

har inte alls bra koll eller kundskap i premiere, men jag undrar om det inte det dom har fixat i premiere pro cs5, alltså bättre stöd och bättre kvalite genom hela arbetsflödet med filerna från 5d mark II ?

http://www.adobe.com/products/premiere/native_tapeless_workflows/
http://www.adobe.com/products/premiere/pdfs/cs5_premiere_pro_canon_wfg.pdf

som sagt kanske är helt ute & cyklar :()

/Erik
 
Det stämmer. Dock behöver du ett sjysst grafikkort och det kostar en del. GPU:n på graffekortet ska avlasta CPU:n ch möjliggöra en bättre preview av avc.h264 filerna.
Jag vill tillägga att innan jag sett ett färdigt premiere pro cs5 som verkligen gör vad det ska så håller jag mig till mina proxyfiler! Tror att det kommer bli en hel del buggar framöver :)

/Proxy rules!

D
 
Jag spelar upp 1080p filer från 5D och 7D i realtid i Premiere CS5. Tyvärr sitter jag med ett ATI-kort så jag får ingen GPU-acceleration på effekter, så direkt när jag lägger på någon effekt så behöver jag rendera "video preview". Annars funkar det utmärkt att klippa filmen i Premiere och sen flyttar jag in min Sequence i After Effects och gör all CC och annat.

Dator:
Core 2 Quad Q9550 @ 3200mhz
ATI Radeon 4890 1GB @ Stock
4GB Ram
Raptor disk
 
Det stämmer. Dock behöver du ett sjysst grafikkort och det kostar en del. GPU:n på graffekortet ska avlasta CPU:n ch möjliggöra en bättre preview av avc.h264 filerna.
Jag vill tillägga att innan jag sett ett färdigt premiere pro cs5 som verkligen gör vad det ska så håller jag mig till mina proxyfiler! Tror att det kommer bli en hel del buggar framöver :)

/Proxy rules!

D

håller med, och själv har jag precis lärt mig cs4 och tills jag kör cs5 (om jag kommer göra det, eftersom det verkar bara funka med 64 vista/win 7) så kommer jag säkert följa din guide eftersom jag planerar en inköp av 5d mark II inom nån månad.

så verkligen schysst att få den informationen..
 
Provade att filma Boland skolans konsert som dom hade i musikenshus i Uppsala i går.
Tyvär blir väl kvaliteten sådär med youtube minst sagt:(
Det är kört på frihand med 24-105 och provade även autofokusen under inspelning som ni kommer märka ;)
http://www.youtube.com/watch?v=hXBLvFxMZwo
 
Senast ändrad:
Du borde filmat med stativ annars tycker jag du lyckats bra. Använde du den inbyggda micen?

Ja använde den.Var mest bara på kul som jag provade filmfunktionen.Men jag är grymt imponerad av brusprestandan på denna kamera.Körde med 3200 och provade även 6400 med fullt godkänt resultat.Det skulle vart med 50d det.Då hade man knappt sett var det är på bilderna.
Ligger några här.
http://www.garaget.org/2002tii/blog
 
Det stämmer. Dock behöver du ett sjysst grafikkort och det kostar en del. GPU:n på graffekortet ska avlasta CPU:n ch möjliggöra en bättre preview av avc.h264 filerna.
Jag vill tillägga att innan jag sett ett färdigt premiere pro cs5 som verkligen gör vad det ska så håller jag mig till mina proxyfiler! Tror att det kommer bli en hel del buggar framöver :)

/Proxy rules!

D

Hej
Jag har testat CS5 och är helt såld, har ett billigt Nvidia grafikkort "GeForce 9600 GT", laddade ner senaste drivers för att få CUDA stödet, CS5 spelar upp klippen från 5d mark II problemfritt på tidslinjen.
Har bloggat om det här:
http://www.jocke.bergslagsportalen.se/2010/05/02/redigera-canon-5d-mark-ii-med-premiere-pro-cs5/
Har även testat AVCHD filer från en Panasonic GF1, dessa filer hackade i CS4 men fungerar bra i CS5.
/Jocke
 
ANNONS