Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
5D MkII och CS3
- Trådstartare Klintan
- Start datum
matlep
Aktiv medlem
Är det någon som lyckats få CS3 att lira med 5DMkII rawfiler?
CS3 borde kunna köra cameraraw 5 tycker jag.
Är det någon i gråzonen som hittat en lösning på det här PC-aktiga försäljningstricket.
Enda tricket är att köra med DPP eller DNG konvertering. Tyvärr.
Torparfarsan
Avslutat medlemskap
CS3 borde kunna köra cameraraw 5 tycker jag.
Är det någon i gråzonen som hittat en lösning på det här PC-aktiga försäljningstricket.
Varför skaffa Lightroom 2.3. Då lär det hela lösa sig. Eller, hemska tanke, använda den RAW-converter som följde med kameran.
Det här är något som vi får leva med att när kamerorna utvecklas så behöver även mjukvarusidan utvecklas. Men nog vore det väl bekvämt om utvecklingen stod still några sekel?
Klintan
Aktiv medlem
Nä och då är ju enda alternativet att uppgradera till CS4. Vad tycker du är problemet?
Att det jag just pröjsat 8 lök för nåt som inte funkar, vad tror du?
matlep
Aktiv medlem
Vems fel tycker du att det är då?
Joel.S
Aktiv medlem
life sucks!
matlep
Aktiv medlem
Detta var frågan:
Har man ingen svar så är det ganska meningslöst att svara.
Du vet ju redan svaret, onödigt att skapa en tråd om den frågan.
matlep
Aktiv medlem
Över 820 inlägg men inga poäng, taskigt?
Tack för ditt givande bidrag till forumet.
Säg godnatt till mamma nu och gå och lägg dig.
Det var roligt, kom du på den själv?
Men allvarligt så tror jag att om nu någon hade kommit på hur man skall göra för att fixa 5DMk2 med CS3 och tidigare så hade det nog vid det här laget var en rätt känd metod som folk hade delat med sig av, du är nog inte ensam med den kombon.
Ett bra råd tycker jag är att ta kostnaden att uppgradera till CS4, det finns många bra funktioner som gör att man jobbar snabbare än i CS3, och vips så har man tjänat ihop uppgradrings kostnaden, alternativ ta lite tid att lära sig tex. Lightroom som gör att man kan jobba ännu mer effektivt, LR och Camera Raw är extremt lika i arbetsgång, det gör ju dessutom att du kan behålla CS3. LR kostar ca 3000:-
Senast ändrad:
Curt L
Aktiv medlem
Tråkigt, men du har nog tyvärr betalat ett rejält överpris för CS3 om du har pröjsat 8 lök. Men har du 3:an kan du uppgradera för 2.875:-
Indy
Aktiv medlem
Men detta förefaller mig lite underligt!
I cs4 är det inga problem, men för cs3 kann Adobe inte hitta någon lösning? Jo naturligtvis genom att uppgradera och betala 2.800kr.
Jag tycker inte detta låter riktigt!
Känns som ett tvång från Adobe att uppgradera så de kann käna än mer pengar?
Folk här på fotosidan brukar reagera, konstigt att detta inte har väckt några ramaskri tidigare?
Funderar Lasse
I cs4 är det inga problem, men för cs3 kann Adobe inte hitta någon lösning? Jo naturligtvis genom att uppgradera och betala 2.800kr.
Folk här på fotosidan brukar reagera, konstigt att detta inte har väckt några ramaskri tidigare?
Funderar Lasse
matlep
Aktiv medlem
Men detta förefaller mig lite underligt!
Funderar Lasse
Visst, det är jättetrist att det inte funkar i CS3, speciellt för dom som köpt programmet nyligen.
Men, det håller inte att Adobe skall lova att stödja alla nya kameror som kommer, dvs ha bakåtkompabilitet i alla sina produkter, CS3 går ju inte att köpa längre. CS4 var ju redan lanserad när 5Dmk2 kom. Då kan man väl hävda att det skall fungera i CS2, CS, PS 9, PS 8 osv... Det håller inte.
Adobe har ju löst det genom att man kan konvertera till DNG. Alternativt kan man framkalla i DPP och exportera till CS3. Eller så gör man som många andra och använder Lightroom eller Aperture, då slipper man problemet och vinner istället en massa fördelar.
Visst det programmet kostar också en slant, men alternativet DPP som är gratis finns ju.
Anledningen till att det inte blir något jättestort ramaskri är att många har anammat Ligthroom. Alternativt redan uppgraderat till CS4. Det är ingen jättekostnad om man har en CS3 licens.
alfin
Aktiv medlem
Vad ska det bli ramaskri över? Varför skulle inte Adobe få betalt för arbetet med att utveckla Adobe Camera Raw?Men detta förefaller mig lite underligt!
I cs4 är det inga problem, men för cs3 kann Adobe inte hitta någon lösning? Jo naturligtvis genom att uppgradera och betala 2.800kr. Jag tycker inte detta låter riktigt!
De har varit mycket tydliga ända från början med att man får uppdatera ACR inom Photoshop versionen gratis och att det kommer 4 uppdateringar per år ungefär. Nya PS versioner måste man uppgradera till för att få tillgång till senaste ACR. Dessutom "vet alla" att Photoshop uppgraderas ungefär var 18 månad. Alternativet är som sagts tidigare att konvertera till DNG och då funkar det bakåt.
Förefaller mig märkligt att man kan köpa kameror för 25 000 kr + och inte har råd att hålla PS uppdaterad för 125-150 kr per månad.
Indy
Aktiv medlem
Jag konverterade till dng men det tar ju lite extra tid och bök.
Sedan har jag Capture One så visst kan jag få det att funka.
Jag förstår att Adobe vill sälja sitt nya program. Beträffande att betala för uppdateringar så tycker jag priset för cs ska klara av att även inefatta uppdateringar. Men Lars ditt resunemang om vad man har råd med att köpa? Om jag nu inte tycker att jag vill uppdatera varje gång cs kommer med nytt program oavsett kostnad så tycker jag inte det har någon koppling eller är relevant till vad jag betalar för min kamerautrustning! Var slutar det då? Kan jag transportera mig och min nya kamera i bilen från 2003? osv,osv.Förvisso köppte jag Cs3 när det kom ut och visst det är kanske läge att uppdatera men det är ju inte det sakfrågan gäller!
Tycker Lasse
Sedan har jag Capture One så visst kan jag få det att funka.
Jag förstår att Adobe vill sälja sitt nya program. Beträffande att betala för uppdateringar så tycker jag priset för cs ska klara av att även inefatta uppdateringar. Men Lars ditt resunemang om vad man har råd med att köpa? Om jag nu inte tycker att jag vill uppdatera varje gång cs kommer med nytt program oavsett kostnad så tycker jag inte det har någon koppling eller är relevant till vad jag betalar för min kamerautrustning! Var slutar det då? Kan jag transportera mig och min nya kamera i bilen från 2003? osv,osv.Förvisso köppte jag Cs3 när det kom ut och visst det är kanske läge att uppdatera men det är ju inte det sakfrågan gäller!
Tycker Lasse
snap01
Aktiv medlem
Uppgraderings kostnaden på ps är minsta problemet. Jag har en massa insticksprogram som inte är så snabba att uppgradera till senaste ps så jag brukar vilja vänta en liten stund så att alla program hinner uppdatera sig till senaste ps. Jag kan hålla med om att det är dåligt av adobe att du måste ha senaste versionen av ps för att kunna använda 5D mark 2.
Till tex D700 behöver du inte det. Ska man verkligen behöva uppdatera ps varje gång man köper en ny kamera?
Däremot har nya ps en del funktioner som är guld värda och jag brukar ändå uppgradera men tycker inte att man ska behöva göra det varje gång man köper en ny kamera för att kunna använda rawkonverteraren.
Till tex D700 behöver du inte det. Ska man verkligen behöva uppdatera ps varje gång man köper en ny kamera?
Däremot har nya ps en del funktioner som är guld värda och jag brukar ändå uppgradera men tycker inte att man ska behöva göra det varje gång man köper en ny kamera för att kunna använda rawkonverteraren.
alfin
Aktiv medlem
Med det resonemanget kan du väl lika gärna skylla på Canon som inte släppte 5DII samtidigt med 50D så du och andra kunde fortsätta köra med ACR ver 4.6 i CS3. Du kunde ju valt 50D istället om det är så viktigt att fortsätta med CS3.Jag kan hålla med om att det är dåligt av adobe att du måste ha senaste versionen av ps för att kunna använda 5D mark 2. Till tex D700 behöver du inte det.
Nej, bara om din kameratillverkare inte tajmar Adobes släpp och om du tvunget vill kunna använda ACR. Annars finns det ju åtskilliga andra lösningar tidigare i tråden du kan använda dig av.Ska man verkligen behöva uppdatera ps varje gång man köper en ny kamera?
Det finns en alldeles väl fungerande lösning som Adobe tillhandahåller i form av DNG-konvertering som kan användas av alla fattiglappar som inte har råd att uppgradera och för de mer välbärgade medborgare som önskar senarelägga sin uppgradering av andra skäl.
Indy
Aktiv medlem
Lars har du vaknat på fel sida eller? Med ditt sett att se på det så ska vi vara förbaskat tacksamma att överhuvudtaget få lov att inhandla och använda Adobes produkter? Nu tror och hoppas jag att den attityden får stå för dig och inte är Adobes synsett? Hade på något tokigt vis fått för mig att de som säljer en vara gör det till konsumenter? Kanske några av dessa säljare t.o.m. lyssnar till vad konsumenterna vill ha? Men jag hoppas att du är ironisk med dina svar!Eller vill du bara provocera.
Undrar Lasse en välbärgad fattiglapp
Undrar Lasse en välbärgad fattiglapp