Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

5D MkII (som jag vill se den...)

Produkter
(logga in för att koppla)

dsa1979

Aktiv medlem
Om det kommer en EOS 5D Mark II så skulle jag vilja att den hade följande finesser...

12,8 Megapixel (samma som nu)
2 x Digic III
Max 5 bps
14 bitars A/D
3,0" LCD med Live View
Helt vädertätad som 1D-husen.
19+26 AF-punkter.
Inbyggd rengöring
Pris: 25000-30000 kr för huset.

/Daniel :)

Jag skulle vilja se...

1 Snabbare seriebildstagning
2 Vädertätning

Sen räcker det, saknar inget annat på den jag har nu

dsa1979 skrev:
Om det kommer en EOS 5D Mark II så skulle jag vilja att den hade följande finesser...

2 x Digic III
Max 5 bps
14 bitars A/D
3,0" LCD med Live View
19+26 AF-punkter.
Inbyggd rengöring

Jag skulle tro att den kommer att ärva mycket av 1Ds MkIII inkl sensorn...

- AF-ON-knapp
- FEL-knapp
- Möjlighet att rangordna bilder (varför ska man behöva vänta tills man kommer hem)
- Större möjlighet att lägga in ITPC-data
- Högupplöst skärm

tack...

dsa1979 skrev:

2 x Digic III
Max 5 bps
14 bitars A/D
3,0" LCD med Live View
19+26 AF-punkter.
Inbyggd rengöring

Skulle också kunna tänka mig ovanstående. Hellre 12,8MP mindre brus och bättre dynamik, än fler pixlar.

AF och ISO ligger nog högst på min lista.

Men vad sägs om följande med lite arv från 1DMKIII och Nikon D3:

- 16,5MP (samma pixeltäthet som 1DMKIII)
- 5b/s
- 10b/s i 1.6 crop läge, då med 6MP
- 16 eller 14 bitars A/D (valbart)
- MicroAdjustment av objektiv
- 100-6400 ISO (12800-25600 i boostläge)
- 30-1/16000s + bulb (som 1DMKI hade)
- Inbyggd blixt
- Rangordningsmöjligheter som Magnus föreslog, 1-3 (separata knappar)
- AF alla 1D
- 3" skärm med 922.000 pixlar liksom D3
- Pris på runt 25.000:-

hmm, känns inte helt realistiskt att Canon släpper en sån kamera....

EDIT: glömde, möjligheten att ta bort AA filtret med en knapptryckning vore inte helt fel...

Senast ändrad:
Re: Re: 5D MkII (som jag vill se den...)

StaffanW skrev:
Skulle också kunna tänka mig ovanstående. Hellre 12,8MP mindre brus och bättre dynamik, än fler pixlar.

AF och ISO ligger nog högst på min lista.

Men vad sägs om följande med lite arv från 1DMKIII och Nikon D3:

- 16,5MP (samma pixeltäthet som 1DMKIII)
- 5b/s
- 10b/s i 1.6 crop läge, då med 6MP
- 16 eller 14 bitars A/D (valbart)
- MicroAdjustment av objektiv
- 100-6400 ISO (12800-25600 i boostläge)
- 30-1/16000s + bulb (som 1DMKI hade)
- Inbyggd blixt
- Rangordningsmöjligheter som Magnus föreslog, 1-3 (separata knappar)
- AF alla 1D
- 3" skärm med 922.000 pixlar liksom D3
- Pris på runt 25.000:-

hmm, känns inte helt realistiskt att Canon släpper en sån kamera....

EDIT: glömde, möjligheten att ta bort AA filtret med en knapptryckning vore inte helt fel...

Jo tack det vore väl inte fel... =)

/Daniel

Ni glömmer ju en av det viktigaste sjukt-praktiskt-under-fotografering-funktion: ISO I sökaren.
F.ö så vill jag även ha lite vädertätning och stadigare bottenplatta.

Jag vill ha en ny FF-kamera, liten och smidig, utan onödiga funktioner som Print-knapp, vädertätning och även utan en miljon bps, också utan onödigt stor skärm med onödigt hög upplösning.
Utan hundra autofokuspunkter, utan Ai-servo(eller vad det heter), utan jpeg-format, utan slutartider över 1/2000, och jag nöjer mig faktiskt med en blixtsynktid på 1/125.

Det jag vill ha är: Obefintligt brus, ett dynamiskt omfång som färgfilm eller bättre, uttag för blixt och ett nypris runt 12-16 tusen..

Fattar inte att det ska vara så jävla svårt att fixa fram.. *suck*

Senast ändrad:
ett test ang dynamiskt omfång

Ett test i nya numret utav proffsfoto så testar dom det.
dia film astia omfång 13 gråkilssteg = 6,5 exponeringsteg
negativ färgfilm fuji reala 17 = 8,5 exponeringssteg
svartvit film kodak Tmax 16= 8 steg
Canon eos 10D 17=8,5 steg
Canon 5d 18 kilsteg linjärt o 17 med applicerad standardfilmkurva.
Hasselblad H3D 31 20 gråkilssteg = 10 steg
Deras sammanfattning
den svartvita negativa färgfilmen var förvånansvärt nog inte bättre än den negativa färgfilmen -eller digitalkameran..Det kan bero på brister i framkallningen eller på att vi valt fel filmtyp(kanske tradiotionella plus-x varit ett bättre val i 100 iso klassen?)
ELLER SÅ HAR HELT ENKELT SVARTVIT FILM INTE SÅ FANTASTISKT BRA OMFÅNG SOM VI TROTT......

Den gamla ccd sensorn i Nikon D70s presterade faktiskt bättre än Canon 5D
-är kanske ccd bättre på just omfång?
Mellanformatet med sina stora ccd sensorer o 16 bitars omvandlare har ett tydligt o lätt mätbart övertag när det gäller omfång.
Så bästa omfånget hittar du på digitalt mellanformat fast då spricker du påp prislappen samt lite annat.
Liten o smidig brukar inte hänga ihop med vädertätad kamera...........
Tycker det låter som en 5D o har den för många finesser så tappa den ibacken bara o efter det så fixar du vädertätningen med en påsmält plastpåse ,med strykjärnet sedan har du din kamera
garanterat till lägre pris när du ska sälja den vidare..........

Angående det testet, det är säkert jättekorrekt i teorin men i verkligheten så kan jag fota rakt in i solen med färgfilm och få teckning i himlen runtomkring, har inte lyckats med något liknande med en 5D.. faktiskt..

Men jag kanske är extra petig eftersom jag älskar motljus :)

Danlo skrev:
Jag vill ha en ny FF-kamera, liten och smidig, utan onödiga funktioner som Print-knapp, vädertätning och även utan en miljon bps, också utan onödigt stor skärm med onödigt hög upplösning.
Utan hundra autofokuspunkter, utan Ai-servo(eller vad det heter), utan jpeg-format, utan slutartider över 1/2000, och jag nöjer mig faktiskt med en blixtsynktid på 1/125.

Det jag vill ha är: Obefintligt brus, ett dynamiskt omfång som färgfilm eller bättre, uttag för blixt och ett nypris runt 12-16 tusen..

Fattar inte att det ska vara så jävla svårt att fixa fram.. *suck*
Låter ungefär som det jag vill ha, fast JPG vill jag nog inte vara utan.
En "helt vanlig jävla kamera", fast med FF-sensor istället för film. Den behöver inte ens ha autofokus.

Tillägg: Förresten, den får givetvis inte vara gjord av plast och se ut som ett rymdskepp.

FM3a med fullformatssensor.....varken mer, varken mindre. Tror Nikon skulle få sälja fruktansvärt bra av en dylik modell......ett billigare alternativ till M8:an :)

/Matti

matti skrev:
FM3a med fullformatssensor.....varken mer, varken mindre. Tror Nikon skulle få sälja fruktansvärt bra av en dylik modell......ett billigare alternativ till M8:an :)

/Matti

Japp.. Absolut. Ja tack, för sjutton Nikon, lyssna och gör som vi konsumenter vill! ;)

Nej men ärligt talat så vore det ju drömmen... bara att vänta och hoppas..

Jag tror och hoppas på följande:

- Förbättrad AF, i klass med 1d seriens men med färre punkter, kanske runt 15, varav samtliga korsformiga. Upp till f8 på mittenpunkten.

- 5fps

- 14mp

- Digic III

- Vädertätning likt 40d

- 100% sökare.

- 14 bit A/D

- Möjlighet till RAW med lägre upplösning.

- 3" LCD med Live-view.

- ISO 100-6400. Boostläge: 50-12800.

- Pris: Strax under 30kkr.

Sen skulle jag nog vara nöjd. Viktigaste är förbättringen av af-systemet.

Jag skulle givetvis ta emot ännu bättre dynamiskt omfång och prestanda på högre ISO, men en annan teknisk detalj jag skulle vilja se på alla canons kameror (spec 1D-serien) är att AF-punkterna täcker större del av bilden. Om man vill komponera rörelsebilder bra så är möjligheten att välja ickecentrala AF-punkter väldigt bra. Det är rätt dåligt att AF-området även på nya 1Ds3 bara täcker en en lite central del i bilden.

Det vore kul om "nya 5D" kom med stora nyheter på AF-området (pun intended...). Canon har ju förr använt modelen under proffsserien för "experimentell AF" (ögonstyrningen på EOS 3).

dsa1979 skrev:

2 x Digic III
Max 5 bps
14 bitars A/D
3,0" LCD med Live View
19+26 AF-punkter.
Inbyggd rengöring

Jag skulle nöja mig med en dagens 5D på mitt bord hemma...

Re: ett test ang dynamiskt omfång

snap skrev:
Ett test i nya numret utav proffsfoto så testar dom det.
dia film astia omfång 13 gråkilssteg = 6,5 exponeringsteg
negativ färgfilm fuji reala 17 = 8,5 exponeringssteg
svartvit film kodak Tmax 16= 8 steg
Canon eos 10D 17=8,5 steg
Canon 5d 18 kilsteg linjärt o 17 med applicerad standardfilmkurva.
Hasselblad H3D 31 20 gråkilssteg = 10 steg
Deras sammanfattning
den svartvita negativa färgfilmen var förvånansvärt nog inte bättre än den negativa färgfilmen -eller digitalkameran..Det kan bero på brister i framkallningen eller på att vi valt fel filmtyp(kanske tradiotionella plus-x varit ett bättre val i 100 iso klassen?)
ELLER SÅ HAR HELT ENKELT SVARTVIT FILM INTE SÅ FANTASTISKT BRA OMFÅNG SOM VI TROTT......

Tyvärr så är de ute och reser i Proffsfoto. Negativ film har i allmänhet ett mycket stort (notera att jag använder "stort" och inte "bra") dynamiskt omfång. Ibland upp till 15 steg. Det finns inga sensorer i rimlig prisklass som matchar det.

Den gamla ccd sensorn i Nikon D70s presterade faktiskt bättre än Canon 5D
-är kanske ccd bättre på just omfång?

Var har du fått detta ifrån?
En av fördelarna med CCD är att det inte finns några utrymmeskrävande kretsar på pixlarna. Man kan då få högre fillfactor något som gynnar full well capacity och därmed det dynamiska omfånget. Fördelen med CMOS är att man har kretsar på pixlarna och därmed kan hantera grundbruset bättre, något som också gynnar det dynamiska omfånget.

Mellanformatet med sina stora ccd sensorer o 16 bitars omvandlare har ett tydligt o lätt mätbart övertag när det gäller omfång.
Så bästa omfånget hittar du på digitalt mellanformat fast då spricker du på prislappen samt lite annat.

Antalet bitar i omvandlaren sätter en övre möjlig gräns för vilket dynamiskt omfång som kan hanteras, men talar inte om vilket omfång sensorn har. Kodaks KAF 39000 som sitter i bland annat Hasselblads "värstingsbakstycke" har ett dynamiskt omfång på 11,9 steg (=3750 nivåer eller 71 dB).

Jag har skrivit en artikel om pixlar, storlek, dynamiskt omfång och brus som kommer i nästa nummer av Proffsfoto. Rekommenderas!

Lars Kjellberg

* FEL knapp
* AF med samtliga punkter korslagda
* 100% sökare
* Inbyggd blixtsändare
* Möjlighet att justera sina gluggar som på 1D MkIII

...sen är jag nöjd :)

ANNONS
Götaplatsens Foto