Annons

5D vs 1D Mark2...

Produkter
(logga in för att koppla)

micke80

Aktiv medlem
Sitter o funderar på att utöka kameraväskan med en 5D och blev lite nyfiken på hur en 1D Mark2 står sig mot en 5D vad gäller bildkvalité. Det skiljer ju inte så mycket mellan dom i pris (styvt 5000:- om man ska har ett BG till 5D). Efter att ha kört en 5D aktivt en månad är jag helsåld på bildkvalitén (jämför med min 20D) som jag tycker är fantastisk men naturligtvis vore det ju smutt med ett 1D-hus. Kan det ens vara något att överväga? Jag känner inte att jag är i något större behov av 8fps utan det jag isf tänker på är just huset.

Vore väldigt intressant att höra en jämförelse från någon som har/har haft bägge husen.

/Micke

Jag har båda kamerorna.

Jag håller med om att bildkvaliteten hos 5D är betagande. Det är också härligt med det korta skörpedjupet. Gillar också att ha en mer smidig kamera. Har inte köpt nått batterigrepp.

Hade jag inte jobbat som pressfotograf hade jag nog helt stoppat undan min 1D mark II. Men den är bra som presskamera. Det huset fukar bättre när det går undan. Då tänker jag inte bara på bildfrekvens utan mer på att det är smidigare att välja af-punkt (om man ställer om till 9 st) och att det finns FEL-knapp.

Jag gillar 1D mark II med 16-35;an som reportagekombo. Blir för vidvinkligt med 5D. På 5D har jag helst normal eller kort tele och tar porträtt.

Helst hade jag haft en 1D mark III med sensorn från 5D... :)

Ungefär som jag misstänkte, inte aktuellt med en 1D Mark2 för mig alltså. Däremot hade det vart väldigt trevligt med Mark3 som du också drömde om, fast en sån skulle förståss bli rätt mycket dyrare istället.

Ska vänta vad Canon kommer med på Photokina men kommer det inget intressant där så blir det en 5D med BG.

Tack för dina erfarenheter!

/Micke

micke80 skrev:
Ungefär som jag misstänkte, inte aktuellt med en 1D Mark2 för mig alltså. Däremot hade det vart väldigt trevligt med Mark3 som du också drömde om, fast en sån skulle förståss bli rätt mycket dyrare istället.

Ska vänta vad Canon kommer med på Photokina men kommer det inget intressant där så blir det en 5D med BG.

Tack för dina erfarenheter!

/Micke

Fast mk2 har ju fler features än så förstås en mer komplett kamera tycker jag. Fungerande af till bländare 8 är bra om man kör telen med tc, vädertätningen och hastigheten är väl kanske de största fördelarna men det finns många fler. En grej som jag använder rätt ofta är självutlösaren med 2 sekunders delay. Klart användbart för att slippa skakningsmomentet när man trycker av. Visning av ISO i sökaren är en annan grej. Den massiva tyngden o byggkvaliten och känslan. Femman är ingalunda nåt smäck men lite svårt att jämföra dom. 5D + BG (ETT MÅSTE) är en jättebra kamera förstås men lite upphottad consumerkamera ändå. Liite mer kakburk om man säger. FF är ju kalas och den stora fördelen. En supervidvinkel är ju just en supervidvinkel på en femma och inget annat. Jag har bägge men skulle jag vara tvungen att välja hade jag behållt mk2an helt klart. Mina 3 öre JANNE

Senast ändrad:
Glömde en annan braåha-grej med ettorna, Slots för dubbla minneskort cf+sd är mycket användbart! JANNE.

ah, då fick "andra sidan" lite poäng den med... Tackar Janne. Tyvärr väger nog ändå bildkvalitén och upplösningen fortfarande rätt tungt för 5:an..

mr_rockster skrev:
Jag älskar att man kan spela in ljud på 1D MkII N kameran. Tror inte det går på 5:an va?

Nej tyvärr. Det är en typisk proffsfiness av någon anledning. Toppen om man inte vill skriva ner namnen på folk.

Jag har spelat in min sons hjärtljud hos barnmoskan med min kamera i brist på annat ljusupptagande medium.

Jo, det är nog så.. Men som sagt, jag väntar först in Photokina och kollar vad som händer då, t.ex. 3D ryktena låter rätt intressant...

/Micke

Jepps! Perfekt också om man som jag skriver lite ibland samtidigt som man plåtar. Förstår inte fotografer som kladdar på ett block emellan när de plåtar om de har en proffskamera. Jag refererar lite till mig själv och lyssnar av när jag kommer hem. Klockrent! Dessutom tar det ju nästan ingen plats.

Och som någon sade förut, Dubbla kortplatser är kung! Använde det inte alltid förr men efter att ett 4 GB CF kort hade strejkat och jag inte gjort backup så... Nu är det alltid RAW på ett kort och JPG på det andra kortet. Perfekt och enkelt!

- Johan

froderberg skrev:
Nej tyvärr. Det är en typisk proffsfiness av någon anledning. Toppen om man inte vill skriva ner namnen på folk.

Jag har spelat in min sons hjärtljud hos barnmoskan med min kamera i brist på annat ljusupptagande medium.

Jag har också båda kamerorna. D1:an har jag haft i två år, 5:an i ett halvår. Fortfarande har jag inte bestämt mig för vilken som är min förstakamera av de båda.

1:ans fördelar är gedigenheten. Mycket bättre känsla än i 5:an, vad gäller avtryck och allmänt intryck.
Sådant som är svårt att exakt sätta fingret på - vad är det som gör att kameran känns bättre - men som ändå är betydelsefullt.

5:an är smidigare att ha med sig (har inget BP). En annan fördel är den större skärmen, 2,5" istället för 2" på 1:an.
En nackdel tycker jag är de stora bildfilerna, som ligger och tar en massa plats...

Bildkvaliteten har jag inte så mycket att säga om. Tycker nog personligen att skillnaderna är överdrivna. Om man inte förstorar upp bilderna ordentligt så tänker man aldrig på skillnader i bildkvalitet mellan de båda kamerorna.
Det där med att 5:an ska ha kortare skärpedjup har jag aldrig märkt (även om jag vet att det är så).
Mariginella skillnader, enligt mitt tycke.

Har haft en 1DmII på prov nån vecka, men beställde en 5D till slut. 1DmII är för s***a massiv att kånka runt på. Trots att jag kommer att ha min 5D på skoterstyret och liggandes i en rökig kåta så blev det en 5D iaf. Får köpa ett Kata regnskydd och lite fuktuppsugare och en rejäl drulleförsäkring. De extra MPs kommer väl tillhands då jag oftar fuskar med komponeringen och måste komponera om i PS, dvs beskära osv. Sedan tycker jag att 1D-seriens knappar och menyhantering är meckig. Känns som om beteendevetarna lagt sitt krut på konsumentmodellerna därifrån 5D hämtar sitt manövreringstänk (eh. tjorvig mening jag vet men ni fattar kanske)... Men Canon-borde fundera på att anammma Nikons crop-tänk om man vill dra ett gäng snabba bilder med lägre upplösning. Men de är bara en konstig idé som jag just fick.

Snabb AF

Har precis börjat fota med en markIIn. En sak som man nästan knockas av är hur snabb och precis autofokusen är med långa telen. Min 20D känns som en billig leksak från Taiwan om man jämför AF.

Tony:

Jag tyckte AF:n på 20D var otroligt mycket bättre än den på min gamla 300D.
Är det lika mycket bättre en gång till om man köper en etta?
Jag fotar b.la snabb motorsport och mycket annat, och tycker att AF missar färvånansvärt ofta, även med 70-200 2,8 L IS USM och jag har börjat lura på om jag behöver en snabbare kamera.
Tror jag väntar på en EOS 3D, har iaf inte pengarna just nu, firman är relativt nystartad.

hästlängder

Tycker det är ljusår mellan 20D och markIIn. Det är just vid rörliga motiv och motiv med låg kontrast som det märks. Tror att AF i 5D är ungefär som i 20D. Det finns säkert fler som kan intyga den stora skillnaden här på FS.

Har 5D o 1DmkII. med 1.3 i cropfaktor är 1DMkII ett mellanting mellan FF och vanlig crop 1.6x.

Kör man raw och har bra optik är skillnaderna i bildkvalitet mycket små. Har testinterpolerat upp bilder från resp kamera till 40mp och med hela sensorytan utnyttjad vinner ju 5D då i detaljåtergivning,

Men om man inte absolut behöver FF-sensor och kör en interpolering på 25 mp hänger 1DMkII ganska bra med.

Och handen på hjärtat: Inte f-n blåser vi upp alla bilder till affischstorlek. I mera normala förstoringsgrader (motsv 30x40) är enl mitt tycke enda motiveringen för 5D FF-sensorn och det behagliga skärpedjupet man får på köpet.

Så frågan är vad man ska ha kameran till?

Har 5D för att ta precisonsbilder som tål interpolering så den färdiga bilden motsvarar 4 st A3+ ark, samt för att utnyttja mina vidvinklar bättre. Använder BG E-4 för att få vertikalavtryck. Använder den gärna också för lugnare fotografering och bildkvalitén är outstanding.

I överigt vinner 1DMkII på alla punkter (obs, inte först o främst för 8.5bps). Snabbt AF,
stryktålig som få, oerhört välbyggd och har man vant sig vid klumpen (en 5D med BG väger nästan lika mycket) är den svår att lägga ifrån sig. Den är min allroundkamera för press, action o sv. MEN det går att skapa en rejäl förstoring av bilden om man behöver det. Skillnaden mellan 1DMkII och 1Ds var mycket försumbar när det gällde det.

Så båda kamerorna är mycket bra, men har lite olika karaktärer och jag vill inte vara utan någon av dem.

Enda nackdelen med 1DMkII skulle väl vara den gamla Ni-CD acken.

Men frånvaron av brus vid höga isotal på båda kamerorna är underbar.

Så stod jag i valet skulle jag inte kunna välja. Behöver båda!

Re: Funkar inte den nya

Tonyeagle skrev:
Funkar inte den nya NI-MH-acken också till markII utan "n"?

Sorry, skrev fel i farten. Självklart var det den jag menade, men det är en ganska tung grej i förhållande till ett lithium-ion battri. Nästan 420 gram.

mvh/La

ANNONS
Götaplatsens Foto