Har 5D o 1DmkII. med 1.3 i cropfaktor är 1DMkII ett mellanting mellan FF och vanlig crop 1.6x.
Kör man raw och har bra optik är skillnaderna i bildkvalitet mycket små. Har testinterpolerat upp bilder från resp kamera till 40mp och med hela sensorytan utnyttjad vinner ju 5D då i detaljåtergivning,
Men om man inte absolut behöver FF-sensor och kör en interpolering på 25 mp hänger 1DMkII ganska bra med.
Och handen på hjärtat: Inte f-n blåser vi upp alla bilder till affischstorlek. I mera normala förstoringsgrader (motsv 30x40) är enl mitt tycke enda motiveringen för 5D FF-sensorn och det behagliga skärpedjupet man får på köpet.
Så frågan är vad man ska ha kameran till?
Har 5D för att ta precisonsbilder som tål interpolering så den färdiga bilden motsvarar 4 st A3+ ark, samt för att utnyttja mina vidvinklar bättre. Använder BG E-4 för att få vertikalavtryck. Använder den gärna också för lugnare fotografering och bildkvalitén är outstanding.
I överigt vinner 1DMkII på alla punkter (obs, inte först o främst för 8.5bps). Snabbt AF,
stryktålig som få, oerhört välbyggd och har man vant sig vid klumpen (en 5D med BG väger nästan lika mycket) är den svår att lägga ifrån sig. Den är min allroundkamera för press, action o sv. MEN det går att skapa en rejäl förstoring av bilden om man behöver det. Skillnaden mellan 1DMkII och 1Ds var mycket försumbar när det gällde det.
Så båda kamerorna är mycket bra, men har lite olika karaktärer och jag vill inte vara utan någon av dem.
Enda nackdelen med 1DMkII skulle väl vara den gamla Ni-CD acken.
Men frånvaron av brus vid höga isotal på båda kamerorna är underbar.
Så stod jag i valet skulle jag inte kunna välja. Behöver båda!