Annons

5dmk3 kan ej läsa CF-kort

Produkter
(logga in för att koppla)

Orfeous

Aktiv medlem
Verkar som att jag har hittat ett väldigt vanligt fel.
Kameran vägrar att läsa mitt CF-kort som är helt nytt.
Det fungerar hur bra som helst i datorn men inte i kameran.
Kortet är Sandisk Extreme Pro 16GB 160MB/s

Däremot fungerar SD-kortet i kameran ypperligt!
Har läst att ett vanligt fel är att någon pinne kan vara böjd i själva
kamerans kontakter till minneskortet men jag har lyst med ficklampa
och kollat men kan då inte se något som är böjt.

Har givetvis testat att låta batteriet vara ur en lång stund för att sedan sätta i det osv.
Något jag inte testat är att uppdatera firmware.
Den kom redan från fabrik med senaste firmware 1.2.3

Vad gör man?
 

Orfeous

Aktiv medlem
Slutsats:
Nya CF-kortet fungerar bra i min 50D
Gammalt CF-kort fungerar inte i 5dMk3
Gammalt CF-kort fungerar fortfarande i 50D

Firmware uppdaterad på nytt men utan någon skillnad.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Vad är det för märke, storlek och hastighet på de båda korten?

För några år sedan så hade jag ett kort från Transcend som inte gjorde annat än att strula ihop med det 7D som jag ägde då.
(Har aldrig haft några liknande problem med några som helst andra kort).
 

Orfeous

Aktiv medlem
Det nya kortet är ett Sandisk Extreme Pro 16GB 160MB/s
det gamla är ett Sandisk Extreme IV 8GB 40MB/s

Detta är första kameran av många Canon-kameror som vägrar.
Inte haft några som helst problem under alla år. Så det är lite störande tycker jag.

Blir väl att gå tillbaka till butiken på Måndag för att se om de kan lösa problemet på något sätt.
Antingen skicka in kameran, eller att jag får en ny eller att jag skickar in den själv till typ intervision eller nåt.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Det nya kortet är ett Sandisk Extreme Pro 16GB 160MB/s
det gamla är ett Sandisk Extreme IV 8GB 40MB/s
...
Märkligt.
Låter som om det har med kameran att göra.
Möjligen någon bugg.

Intervision finns inte längre.
Företaget har likviderats. Så det är Canon RCC i Mölndal som gäller ifall du ska skicka den på service. De är bra att ha med att göra.
Men har pga Intervisions likvidation mycket att göra.
(Nyligen hade de en väntetid på 1 månad pga detta. Såvida du inte är CPS-medlem).

Förhoppningsvis kan affären hjälpa dig att lösa det någorlunda snabbt och smidigt.
 

Orfeous

Aktiv medlem
Ja, man hoppas ju!
Får vänta och se hehe..

oroväckande att det är ett sånt vanligt fel på den här modellen bara.
 
ANNONS