Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma/Tamron - Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

JGB

Avslutat medlemskap
Hur stor skillnad är det mellan Sigma,Tamron och canon optik? Märker jag som nybörjare någon större skillnad?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Märket i sig gör ingen skillnad whatsoever. Alla (nästan) tillverkare gör både bra och dåliga objektiv. Man får i regel vad man betalar för, även om det finns några undantag även från den regeln.
 

Rolz

Avslutat medlemskap
Hej!

Canon är ju kända för att göra ypperliga gluggar med någon enstaka mindre lyckad. Men som du märker så får man ju betala för kvalité också.

Sigma har haft ett ryckte genom åren att göra bra objektiv men med lite mer att önska av när det gäller kvalitékontrollen vid ihopmonteringen, vill också kännas mer plastiga. Verkar som att de har ökat sin noggrannhet på kvalitékontrollen på sista tiden av vad jag förstår. Sedan så är ju detta ett billigare objektiv som du vet men enligt min mening helt ok ändå.

Tamron är en ny bekantskap för mig. Har deras SP AF 90mm F/2,8 macro vilket inte har gjort mig besviken ännu och ligger prismässigt ca. 2.000.- lägre än vad canons motsvarande 100mm gör. Håller väl rakt igenom när det gäller prisbilden lägre priser än canons jämnförbara gluggar men tycks hålla en bra kvalité ändå.

Som helt färsk fotograf så ser man kanske inte någon större skillnad på tagna bilder, då blir det mesta bra tyckar man gärna själv. Först när man sätter sig in i fotokonsten som skillnaderna framträder och detta brutalt och hårt. Därför så är frågan till dig själva denna, skall jag satsa på att bli fotograf som nöjer mig med bilder som duger gott till det mesta eller vill jag ta lite ännu bättre bilder? Svaret sitter du själva på men tycker att du skall/bör satsa på lite dyrare objektiv om du tänker satsa på fotograferingen mer än typ bara semesterminnen. En annan anledning med lite dyrare gluggar är att du troligtvis behåller dessa genom åren men kamerahuset byter du ut oftare kanske.

Hoppas att mina åsikter kan hjälpa dig i dina beslut. //Ronney
 

Linmajon

Aktiv medlem
Man kan se objektiv som en investering som håller 10 år...allra minst. En dålig glugg dras man ofta med åratal (och dussintals filmrullar) i 'onödan' tills man inser det vettiga i att köpa bättre kvalitet.
 
ANNONS