Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

64 bitars CS5 på 64-bitars OS

Produkter
(logga in för att koppla)

gorse

Aktiv medlem
Jag brukar aldrig fråga saker som rör mitt arbete på forumet, men nu gör jag ett undantag som jag hoppas få lite hjälp med eftersom jag inte har personlig erfarenhet av det:

Ni som köpt Photoshop CS5 och har seven 64 bitars, hur installerar sig photoshop så som den kommer i kartongen i versioner som man köper i affären? Får man två versioner installerat eller måste man välja mellan 32 resp 64-bitars version? Eller installeras båda?

Bakgrund: Jag håller på att paketera adobeprodukter för automatiserad distribution och installation i en större organisation.
När man pakererar 32 bitars versioner så är det endast ett val per app. För 64-bitars versioner finns också endast ett val för varje produkt. Men när jag kommer till Photoshop är det inte riktigt lika. När man skapar 32-bitarsversion av Photoshop finns bara 32-bitarsversion att välja på. När man skall skapa 64-bitars paket så får man både 32- och 64-bitars versionerna som valalterantiv för 64-bitarsdistribution. För alla andra adobeprodukter gör man endast 64-bitars.
Det går förståss att paketera sån distribuerar hela produktkatalogen i ett svep men man måste då skapa antingen 32 bitars distribution eller 64bitarsdistribtion. I 64bitarsdistribution finns varje app endast i 64bitar utom just photoshop.

Jag brukar aldrig fråga saker som rör mitt arbete på forumet, men nu gör jag ett undantag som jag hoppas få lite hjälp med eftersom jag inte har personlig erfarenhet av det:

Ni som köpt Photoshop CS5 och har seven 64 bitars, hur installerar sig photoshop så som den kommer i kartongen i versioner som man köper i affären? Får man två versioner installerat eller måste man välja mellan 32 resp 64-bitars version? Eller installeras båda?

Bakgrund: Jag håller på att paketera adobeprodukter för automatiserad distribution och installation i en större organisation.
När man pakererar 32 bitars versioner så är det endast ett val per app. För 64-bitars versioner finns också endast ett val för varje produkt. Men när jag kommer till Photoshop är det inte riktigt lika. När man skapar 32-bitarsversion av Photoshop finns bara 32-bitarsversion att välja på. När man skall skapa 64-bitars paket så får man både 32- och 64-bitars versionerna som valalterantiv för 64-bitarsdistribution. För alla andra adobeprodukter gör man endast 64-bitars.
Det går förståss att paketera sån distribuerar hela produktkatalogen i ett svep men man måste då skapa antingen 32 bitars distribution eller 64bitarsdistribtion. I 64bitarsdistribution finns varje app endast i 64bitar utom just photoshop.

Ring Adobe?

Jag vet inte hur det är i CS5, men i CS4 så blir det en 32 och en 64 bitars om man inte väljer att göra annorlunda. Anledningen lär väl vara att det har varit tunt med kompatibla plug-ins. Personligen använder jag inte en massa dylika så jag har bara 64 bitarsversionen installerad.

Tusen tack. Jag tolkar det som att om man inte får igång pluginnen så kickar man bara igång 32bitars versionen? Man får alltså två startknappar i startmenyn (på windows)?

Ja, det blir två genvägar. Jag har för mig att 32 bitarsversionen bara heter Photoshop CS4 som vanligt medan 64 bitars varianten får "(64 bit)" eller motsvarande på svenska som tillägg efter. Saken är ju den att 32 bitars plugins bara fungerar i 32 bitarsverionen och 64 bitars bara i 64 bitars.

Kom ihåg att eventuella plugins måste ligga i rätt mapp. 32 och 64-bitarsversionerna hamnar ju i helt separata mappar. I engelska versionen har du ju Program Files respektive Program Files (x86) för 64 respektive 32 bitarsprogram i Windows.

Lysande! Tusen tack. Som internet explorer då. Jag behöver inte ta hänsyn till plugins utan bara applicationen. Så fick det bli, de som kör 64-bitars OS får båda versionerna i en distribution punkt slut.
När det kommer till programsökvägarna använder jag de systemvariabler som finns så det gå automatiskt på klientsidan. Eventuella plugins får bli separata distributioner.

För den som är nyfiken så håller jag på med att automatisera installationer av programvaror på tusentals datorer i en större organisation (utan att behöva gå till datorn i fråga). Då skall man förbereda programmen så att installation går helt tyst, helt automatiskt och skickas ut till varje dator utan att det går fel. Kul jobb... :)

Om ni om nån vecka läser i tidningen om nån som fick stänga sin verksamhet för att alla datorer slutade funka så kan ni numer gissa vem som varit framme...

ANNONS