Annons

Analog Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)

Sushan

Avslutat medlemskap
Finns det någon analog Pentax för en billig penning som ni kan rekommendera? Och i så fall varför just den?
 
Du kan få köpa min Z1:a. En av de bättre Pentax i mitt tycke.

Läs mer härhttp://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1197
 
Z1 är en bra kamera, har också sett en del begagnade MZ-5n eller MZ-3, de är också bra (Jag har en MZ-5n själv), och de är betydligt nyare kameror. Nu börjar det äntligen finnas lite LX på begagnatmarknaden, Pentax senaste proffskamera. Men då pratar vi rent mekanisk kamera. Kolla bara så kameran inte använts professionellt för då kan den nog vara rejält sliten.
 
Det är både roligt, fascinerande och lite förvirrande att läsa recensionerna om olika analoga Pentax-modeller - åsikterna är ofta samstämmiga men kan också variera en hel del... den är "plastig", den är rejäl och inte "plastig", den håller för slag och stötar, den håller inte för slag och stötar... och då kan det faktiskt handla om samma kamera ibland. :eek:)

Ska man verkligen köpa en digital först och sedan gå (bakåt i utvecklingen) tillbaka till analogt? undrar jag för mig själv men tänker då förtröstansfullt på de många rådgivningsspalter där många svar börjar med; "Det är helt normalt att känna så i din ålder..." :eek:)))
 
Allt är ju som bekant relativt, vad är billig penning? :) Enda pentaxen jag någonsin ägt är en trevlig tegelsten som tränar överarmsmusklerna samtidigt som den producererar fantastiska 6x7 negativ. Är enkel att hantera (bara ladda och skjuta av). Ingen lyx som inbygd ljusmätning eller annat mordernt trams. Du lär mötas med respekt när du kommer med en kamera som är större än de flesta laptops :)

Så kika på en Pentax 67 mellanformatare. O glöm inte att köpa det trevliga och chicka tillbehövret trähantag :)

Minus då; Väger en massa, filmekonomin blir lidande med bara 10 exponeringar på en 120-film.

Mvh
Bengus
 
Självklart kommer analoga kameror att få en renässans förr eller senare. Och ärligt talat, du måste lära dig grunderna i fotografering på ett annat sätt med en sådan kamera. Du har bara 36 exponeringar på dig så det är bäst at göra rätt från början. Exponeringen måste sitta för du kan inte ändra några kurvor efteråt. Så visst finns det en känsla i analog fotografering som aldrig den digitala kan komma i närheten av. Pentax analoga system från 80-talet är bland det ljuvligaste som tillverkats. Optikserien är fantastiskt skarp. Saknar ibland mitt 20/2,8, 35/2, 85/1,8, 200/4 enormt. Tillsammans med den ME-Super och MX som fullbordade utrustningen (givetvis med var sin winder) fanns det ingen bild som behövde bli otagen. Visst drömde jag om en LX, men priset var oöverkomligt. Och känslan i mörkrummet kommer man inte riktigt i närheten av framför datorn, eller ur? Tänk en Durst med färghuvud och färgmätare. Färgbilder från neg eller Cibachrome från dia. Det är inte bara håret på armarna som reser sig när man tänker på sådana saker! Min Leitz förstoringsapparat är bättre än en pensionsförsäkring. Den stiger i värde mer än alla fonder i PPM.
 
En Pentax 645 (mellanformat) är ju inte heller helt fel,6x4½ cm dior/neg och 16 rutor per rulle är ju inte helt fel.Går att få till otroligt bra pris i dagsläget,ger ett ypperligt resultat,kameran är smidig och lika lättjobbad som en småbildare faktiskt.

Mvh
L-G
www.taigfanatura.com
 
Susanne.

Jag har använt min Pentax KM i väldigt många år och den har blivit lite av ett skötebarn. Nu är jag alldeles exhalterad över K10D som ska släppas, men jag kommer säkert att behålla KM:en i alla fall. Förresten så får jag så lite för den att jag lika gärna kan behålla den.

Eftersom jag far och flänger utomhus i ur och skur, så känns det tryggt med en helt mekanisk och batterioberoende kamera som inte ballar ur i första taget. Jag har varit med om haverier p.g.a. fukt och annat med "hypermoderna" prylar som ballat ur när man minst av allt ville det. Det räcker ibland med att man glömmer att stänga av den en längre tid, så står man där med tomma batterier. Lätt hänt.

Tekniken är underbar idag, men jag vill alltid ha en livlina av anledningarna ovan.

Just my two cents.....

// Matte
 
Taiga skrev:
En Pentax 645 (mellanformat) är ju inte heller helt fel,6x4½ cm dior/neg och 16 rutor per rulle är ju inte helt fel.Går att få till otroligt bra pris i dagsläget,ger ett ypperligt resultat,kameran är smidig och lika lättjobbad som en småbildare faktiskt.

Mvh
L-G
www.taigfanatura.com

Jag såg en hel 645-utrustning med 5 objektiv för 9000 förra veckan som jag var lite sugen på med tanke på 645D, men jag slog inte till. Annonsen låg inte ute mer än en dag elelr så dock.
 
Jag var Pentax trogen hela min analoga period. En KM och 2 st MX och ett halvdussin fantastiska gluggar. Skarpa, robusta och kompakta. T o m en 300/4,0 kändes rätt hanterbar.

Jag sålde av större delen av utrustningen när jag "blev digital" (D70), men jag har kvar ett MX-hus, en 35/2,0 och en 85/2,0. 85:an är nog det bästa objektiv jag ägt, i konkurrens med Nikons 80-200/2,8... Fantastiskt hantverk!
 
FredrikB skrev:
Jag var Pentax trogen hela min analoga period. En KM och 2 st MX och ett halvdussin fantastiska gluggar. Skarpa, robusta och kompakta. T o m en 300/4,0 kändes rätt hanterbar.

Jag sålde av större delen av utrustningen när jag "blev digital" (D70), men jag har kvar ett MX-hus, en 35/2,0 och en 85/2,0. 85:an är nog det bästa objektiv jag ägt, i konkurrens med Nikons 80-200/2,8... Fantastiskt hantverk!

Kan tänka mig att du sneglar en del på K10D:n då.....:)

Ursäkta kapningen av tråden.

// Matte
 
Ja just, ja. Rekommendationer var det ju.

Refererar till mitt tidigare inlägg och säger:

K1000, KM och MX. De första är riktigt billiga men riktiga slitvargar medan MX ligger något högre i pris p.g.a. den är populärare.

LX är en kanonfin kamera som kan köras utan batteri på en av exponeringstiderna (som jag glömt vad det var) och den har ordentligt med tätningar i huset. Inte så billig kanske, men bra.

// Matte
 
Mats Öberg skrev:
LX är en kanonfin kamera som kan köras utan batteri på en av exponeringstiderna (som jag glömt vad det var)
Inte bara en av tiderna. Blixtsynk och kortare (1/125 - 1/2000) är helmekaniska. Vill man annars ha en helt manuell kamera så är K1000 och MX alldeles utmärkta. Stryktåliga och kompakta.

-- MW
 
Alldeles riktigt Magnus, och fel av mig! Hade nog alldeles för bråttom när jag skrev inlägget...;-)

Samt ett tillägg om att K1000 och KM i pricip är samma kamera, men KM har skärpedjupskontroll och självutlösare.

Sen är det väl så att K1000 är värdens mest producerade kamera (i tillverkningssifror)?
Den tillverkades väl från 1976 tills slutet på -90 talet nånting. Det säger ju i så fall en del om vad det handlar om.

Klart prisvärt.

// Matte
 
Senast ändrad:
ANNONS