Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

6D + saltvatten = dåligt (?)

Produkter
(logga in för att koppla)

flipp_90

Aktiv medlem
Min 6D användes till att fota surfing i stilanka för några veckor sen. Det var min far som höll i kameran när jag surfade. Kameran fick lite stänk på sig och jag förklarade för pappa att det skulle kameran klara (tänkte jag,(bytte nyligen från 5D2))

några timmar senare när jag skulle kika på bilderna beter sig kameran konstigt. vissa knappar fungerade inte och vissa knappar gjorde andra saker än vad de brukade göra. kameran gick fortfarande att ta bilder med men menyn gick inte att hantera....

2 dagar senare hade kameran torkat och nu fungerar den.

Frågan är vad och om jag skall göra något åt det. vatten (och salt) letade väll sig in lagom långt för att kortsluts lite knappar. Jag torde verkligen att kameran skulle klara mer än så. Eller har det med saltvattnet att göra? i så fall kommer samma problem dyka upp när det kommer vanligt vatten på kameran och saltet som nu torkat i kameran löses upp... Det vore tråkigt om det hände en regnig bröllopsfotografering......

Jag antar att det vore lämpligt att ringa och kolla med nån Canonreparatör!...

Nån som har liknande erfarenheter eller kunskap i ämnet?

Rent allmänt är saltvatten ett helvete för all elektronik och ska inte jämföras med sötvatten alls.

Det aallmänna rådet för kameror som badat i saltvatten är att bada de i sötvatten och sedan torka i en säck med ris tills den kan komma in på verkstad.
Men vad menas med lite stänk saltvatten?
6D räknas ju som vädertätad. Alltså gummitätningar undet alla rörliga reglage. Ett bad under vattenytan gör trycket att tätningarna inte håller emot. Men lite stänk ska väl inte kunna tränga in i kameran?

Petter...

Det är ganska vanligt förekommande att knappar och rattar temporärt slutar fungera som de ska när vatten kommer in i dem, men när det torkar och avdunstar så lämnas saltet kvar på kamerans elektronik och det kan ställa till problem längre fram när det kommer in nytt vatten vid knapparna och rattarna.

Man kommer inte riktigt bort ifrån problemet utan att lämna in kameran på en genomgång hos Canon så får de se om det ligger saltavlagringar på pcb korten och kontakterna mot knappar och rattar.

/ Magnus

Inte saltvatten, men väl sötvatten, var ute i regnet i somras och tänkte inte så mycket på det för jag hade vädertätat hus (6D) med ett vädertätat objektiv.

Men när jag kom hem såg jag fukt på toppdisplayen och wi-Fin slutade fungera. Den fungerar fortfarande inte, efter det har jag blivit lite försiktigare vid regn och rusk :-/

Fota surfing i Stil-anka :)

Inget konstruktivt skrivet, jag vet, men det var en av de bättre autocorrect's jag sett på ett tag :D

/Staffan

ANNONS
Götaplatsens Foto