Annons

70 -200 2.8 is vs 17 - 55 2.8 Is

Produkter
(logga in för att koppla)

Taxi

Aktiv medlem
Har inversterat i ett 70 - 200 2.8 is

Kom och tänka på hur är detta mot mitt 17 - 55 2.8 is som oxå e skarpt

Om jag nu har ett läge där båda funkar i avstånd .

17 -55 som jag kommer närmare motivet

eller

70 - 200 och backa bak en bit ???

Har jag rätt när jag tror 70 - 200.

Anders

Det är ju rätt olika egenskaper på 17mm och 200mm
porträtt med 17mm blir rätt skruvade.
arkitektur är svårt med 200mm.

Det är svårt / omöjligt att kompensera ett 200 genom att gå närmare med ett 17mm.

Några svar på frågan hur hur 70-200/2,8 är mot 17-55/2.8 är: vitare, större, tyngre och dyrare. Men det här visste du väl redan så vad är det egentligen du vill veta?

Objektiven har helt olika brännviddsomfång, olika användningsområden och är knappast några konkurrenter så varför ens försöka ställa dem mot varandra?

Du får (helt) olika karaktär på bilderna beroende på brännvid. En normaloptik (motsv. 50mm på 35mm) avbildar verkligheten som du ser den med ögat. En vidvinkel ser ut att öka djupet i bilden och mellan objekt på olika djup, ett tele ser ut att dra ihop perspektivet (som på naturfilm när det ser ut som om lejonet hade kunnat sträcka ut en klo för att fånga ett byte när det i själva verket är många meter emellan) Skärpedjupet påverkas oxå

Det är frågan vilken karaktär du vill ha på bilderna om du vill fota med tele på avstånd eller vid på nära håll

Vad jag menar är att om jag har ett läge där jag kan köra 55 på det lilla men även backa två meter och köra 70 på det stora vilket ger bäst skärpa m.m

Anders

Taxi skrev:
Vad jag menar är att om jag har ett läge där jag kan köra 55 på det lilla men även backa två meter och köra 70 på det stora vilket ger bäst skärpa m.m

Anders

Om du är i den situationen så tycker jag du ska ta bilden med den glugg som sitter på så slipper du byta.

Allvarligt talat tror jag det kvittar ganska fullständigt och jag tror inte du kommer att hamna i den situationen särskilt ofta. Det är ändå ganska mycket skillnad på 55 och 70 mm.

Taxi skrev:
En gissning (utan att ha använt något av dem) är att skillnaden inte är värd att byta objektiv för. Kör med det som sitter på, eller det du kommer att använda till flera bilder framöver.

Edit: långsam och ouppmärksam...

Jag tackar för detta då vet jag att dom är likvärdiga i skärpa m.m så då kör jag med de som omfånget passar bäst för .

Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto