Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

70-200 2.8, med eller utan IS?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har inte använt IS förren jag köpte ett Canon 100-400mm, om det sedan är en ny eller gammal variant av IS. Jag är dåligt insatt i detta.

Damocles skrev:
Jag har själv bara den tidigare versionen av IS som Canon rekommenderar att den stängs av. Men det förutsätter ju att stativet gör den nytta det är till för. Dom gånger jag använder stativ så är det trådutlösare alt. självutlösare, spegeluppfällning och nertyngt stativ som gäller, då gör iaf den tidigare versionen av IS bara saken värre. Dom gånger jag ställer kameran av sig själv och trycker av med handen låter jag den vara påslagen beroende på slutartid.

IS'en i sig bryr sig ju inte om om den sitter på stativ eller inte, men den senare typen känner av mängden vibrationer och om denna understiger en viss frekvens och storlek stänger den av sig. Understiger du ej dessa intervall är det följaktiligen aktiv och gör nytta. Frekvensen på vibrationerna där ISen arbetar ska enligt uppgifter från canon ligga på 0.5-20Hz, under eller över dessa så lär ju IS troligen stänga av sig alternativt sluta göra nytta. Fast det lär skilja en hel del i praktiken var gränserna för detta går beroende på personen indivuella teknik, stadighet på handen, vindförhållanden och så vidare.

Visst är det så.
Jag arbetar nästa aldrig med händerna borta från kameran när jag jobbar med stativ,,
Att tekniken är avgörande är som du påpekar helt sant,, man kan faktiskt lära sig att just utnyttja IS,ens stabiliserande egenskaper genom att "skaka på rätt sätt",,,

Hade varit intressant Om det var möjligt med en test på detta, men det blir nog svårt;)
Jag inbillar mig att många skulle fota ÄNNu skarpare med IS om man rörde kameran i småsmå cirklar som reducerar skakningarna till mjukare rörelser,,,
En tanke,,

mvh Niclas,

Kan vara möjligt att testa, men jag tror det är lite knepigt om man inte har tillgång till öppna linser och kan fullt ut mäta när ISen är aktiv.
Det som är viktigt är ju trots allt att IS fungerar och det är bra att ha.

Jag har inte använt IS förren jag köpte ett Canon 100-400mm, om det sedan är en ny eller gammal variant av IS. Jag är dåligt insatt i detta.
Det är mittimellanvarianten. ;)

Algoritmerna som styr (flyttar) det flytande linselementet i Canons objektiv, är anpassade för handskakningar som har en viss karaktär.
Med ett stativ finns inga rörelser alls och det kan göra IS förvirrad. Därför rekommenderar Canon att man stänger av IS om man kör med stativ.
Vad verkligheten visar är kanske något annat.

Linmajon skrev:
Algoritmerna som styr (flyttar) det flytande linselementet i Canons objektiv, är anpassade för handskakningar som har en viss karaktär.
Med ett stativ finns inga rörelser alls och det kan göra IS förvirrad. Därför rekommenderar Canon att man stänger av IS om man kör med stativ.
Vad verkligheten visar är kanske något annat.

Precis.
Det finns ju så klart (och som sagt) många olika sätt att fotografera med ett stativ och visst är det självklart att viss användning av stativ innebär att IS,en är aktiv och nyttogörande.

/Mvh Niclas,

Jag har fått ett tips från en yrkesfotograf ang.IS och stativ.
Han tipsade om att med bl.a. Canon 100-400mm går det att fota med IS på med stativ om man sätter handen ovanpå kamerahuset och trycker neråt under exponeringen. Antar att det blir små vibrationer som stabiliseringen klara av att ta bort.
//Bengt

ANNONS
Götaplatsens Foto