Bengt-Arne
Aktiv medlem
Jag har inte använt IS förren jag köpte ett Canon 100-400mm, om det sedan är en ny eller gammal variant av IS. Jag är dåligt insatt i detta.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Damocles skrev:
Jag har själv bara den tidigare versionen av IS som Canon rekommenderar att den stängs av. Men det förutsätter ju att stativet gör den nytta det är till för. Dom gånger jag använder stativ så är det trådutlösare alt. självutlösare, spegeluppfällning och nertyngt stativ som gäller, då gör iaf den tidigare versionen av IS bara saken värre. Dom gånger jag ställer kameran av sig själv och trycker av med handen låter jag den vara påslagen beroende på slutartid.
IS'en i sig bryr sig ju inte om om den sitter på stativ eller inte, men den senare typen känner av mängden vibrationer och om denna understiger en viss frekvens och storlek stänger den av sig. Understiger du ej dessa intervall är det följaktiligen aktiv och gör nytta. Frekvensen på vibrationerna där ISen arbetar ska enligt uppgifter från canon ligga på 0.5-20Hz, under eller över dessa så lär ju IS troligen stänga av sig alternativt sluta göra nytta. Fast det lär skilja en hel del i praktiken var gränserna för detta går beroende på personen indivuella teknik, stadighet på handen, vindförhållanden och så vidare.
Det är mittimellanvarianten.Jag har inte använt IS förren jag köpte ett Canon 100-400mm, om det sedan är en ny eller gammal variant av IS. Jag är dåligt insatt i detta.
Linmajon skrev:
Algoritmerna som styr (flyttar) det flytande linselementet i Canons objektiv, är anpassade för handskakningar som har en viss karaktär.
Med ett stativ finns inga rörelser alls och det kan göra IS förvirrad. Därför rekommenderar Canon att man stänger av IS om man kör med stativ.
Vad verkligheten visar är kanske något annat.