Annons

70-200/4L med närbildslins

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders_S

Aktiv medlem
Hej hej.
Jag funderar på att köpa en närbildslins till mitt Canon EF 70-200/4L som har en närgräns idag på 1,2m.
Vilken närgräns får jag med en 4x lins tex?

Är det förresten nån som har en testbild med typ Hoya eller liknande?

För det är väl ändå det objektivet i min lilla samling som ger den största förstoringsgraden om man räknar in närbildslinsen? Jag har förutom telet även kitobjektivet 18-55 samt EF-S 10-22.

Närbildslins (t.ex +4) är ju ett sätt, ett annat är mellanringar, som jag själv provat. Resultatet blir bra, men man tappar mycket ljus.

Martin F skrev:
Närbildslins (t.ex +4) är ju ett sätt, ett annat är mellanringar, som jag själv provat. Resultatet blir bra, men man tappar mycket ljus.

Och skillnaden är att mellanringar ger bättre resultat eftersom de är fria från linser men är dyrare och tappar ljus? Vad har du provat för mellanringar (utan att ha kollat din profil)? Pris? Närgräns?

Jag har använt Kenkos 12, 20 och 36 mm mellanringar. Med 70-200 ger det väl en närgräns på kanske en halvmeter eller så. Större förstoring blev det med ett 50mm objektiv då handlar det om någon cm framför frontlinsen, med skuggningsproblem som föjd. Skarpt blir det hur som helst.
När det gäller mellanringar är det nog i princip så att ju billigare de är desto bättre är de om man inte ska jobba mycket med dem. I princip ska de stänga ute ströljus och överföra signaler.
Mellanringar har ju dessutom den fördelen framför försättslinser att de fungerar utmärkt till alla objektiv.

/Per

Anders:
Jag vet inte hur man räknar ut närgränsen, den kommer dessutom att variera beroende på vald brännvidd, men avbildningsskalan, med fokus inställt på oändligheten räknar man ut genom att multiplicera dioptritalet med objektivets brännvidd i meter.

+4 på 200mm blir alltså 0.8:1

Per_tissen skrev:
Mellanringar har ju dessutom den fördelen framför försättslinser att de fungerar utmärkt till alla objektiv.

Jag skulle säga att det är precis tvärt om. Många objektiv uppträder rätt knepigt med mellanringar och fokus kan lätt hamna inne i objektivet, med moderna objektivkonstruktioner som ändrar brännvidd och grejer lite efter fokusavstånd osv.
Närbildslinser funkar däremot finfint på alla objektiv.

Tack för era svar!
Jag vill dock ha ordning på vilken närgräns man får med närbildslinserna på 70-200/4L. Om det är nån annan som vet?

Sen sa Per att han fick större förstoring med sitt 50mm. Och det måste väl vara för att den här en mindre närgräns redan från början i relation till mitt tele. Men hur skulle det bli med mitt kitobjektiv eller 10-22mm som båda har typ 30cm närgräns har jag för mig? Skulle de ge mer förstoring än telet?

Och till sist en undra över det Robert sa om att närgränsen varierar beroende på vald brännvid. Närgränsen med mitt tele är oavsett brännvidd 1,2m, men med närbildslinser skulle den börja variera alltså?

Ja, då rubbar man den optiska konstruktionen. I ett modernt objektiv flyttas linserna runt inbördes inne i objektivet när man fokuserar, chansen/risken är stor att närgränsen kommer att variera ja.

Att man får större förstoring med korta brännvidder tillsammans med mellanringar beror på att korta brännvidder behöver mindre utdrag för att få samma effekt. På en 50mm behöver man 50mm utdrag/mellanringar för att nå skala 1:1 och på en 200mm behöver man 200mm.

Men närbildslinser är det tvärt om. Där får man större effekt på långa brännvidder

Den närgräns som objektivet har i sig självt spelar naturligtvis in, men inte så mycket.

Varför är det förresten så viktigt att veta närgränsen?

dumbo skrev:
Ja, då rubbar man den optiska konstruktionen. I ett modernt objektiv flyttas linserna runt inbördes inne i objektivet när man fokuserar, chansen/risken är stor att närgränsen kommer att variera ja.

Att man får större förstoring med korta brännvidder tillsammans med mellanringar beror på att korta brännvidder behöver mindre utdrag för att få samma effekt. På en 50mm behöver man 50mm utdrag/mellanringar för att nå skala 1:1 och på en 200mm behöver man 200mm.

Men närbildslinser är det tvärt om. Där får man större effekt på långa brännvidder

Den närgräns som objektivet har i sig självt spelar naturligtvis in, men inte så mycket.

Varför är det förresten så viktigt att veta närgränsen?

Tack för att du redde ut det!
Och nä, det är kanske inte så viktigt att veta närgränsen för det är ju inte den man använder sig av men det är liksom ett mått som jag kan relatera till hur nära och hur stort jag kan få motivet. Rent tekniskt så är det säkert mer intressant att veta avbildningsskalan, precis som Hamann säger. Jag ska bara förstå sambandet... Ska läsa artiklen i Hamanns länk strax.

Fördelen med försättslinser är väl att man aldrig rikerar att närgränsen hamnar inne i objektivet vilket kan ske med mellanringar. Man behöver inte heller ta ov objektivet för att montera dit det (om man är orolig för damm på sensorn).
Nackdelen är väl att det är en extra lins man monterar på vilket KAN försämra optiska egenskaper, t.ex. orsaka flare, sämre skärpa mm. Man är också beroende av att ha olika linser alternativt stepringar för att kunna nyttja dem på olika objektiv. Stepring funkar bara vid montering på mindre objektivgänga.

Mellanringar har den fördelen att de funkar bra på nästan alla objektiv, även om autofokus kan strula (känns för mig inte så viktigt vid makro). Innehåller inga linser som försämrar skärpa eller annat optikt. Räcker med en uppsättning för alla objektivet.
Nackdelen är då att närgränsen i vissa fall hamnar inne i gluggen vilket gör att man då inte kan nyttja dem. Dessutom måste gluggen av vid montering vilket ökar risken för sensordamm. Kostar något mer, men kräver ju inga stepringar eller annat.

Jag använder Soligors mellanringar, kostar ca 1000:- för en sats med 12, 20 och 36 mm vilka kan kombineras i olika alternativ. Funkar kanonbra.

Visar med ett par bilder vad skillnaden blir på ett 150mm-objektiv. Första bilden utan mellanringar

Bilagor

• _mg_1043.jpg
    _mg_1043.jpg
    53.3 KB · Visningar: 314
här har jag monterat på alla tre ringarna=68mm.

Bilagor

• _mg_1048.jpg
    _mg_1048.jpg
    54.2 KB · Visningar: 314
ANNONS
Götaplatsens Foto