Annons

70-200 VR mot Nikon 75-240 4.5-5.6

Produkter
(logga in för att koppla)
Var ute för skojs skull och testade mitt eget 70-200 VR mot ett gammalt 75-240 4.5-5.6 nu i helgen. Till min stora förvåning var det otroligt stor skillnad till 75-240's fördel! Bilderna tagna med 70-200:an var märkbart mjuka i jämförelse. Nu undrar jag förståss vad detta kan bero på och om det finns fler där ute som har haft samma upplevelser av sina 70-200:eek:r?
/Johan

Med eller utan filter på gluggarna påverkar MYCKET.

// Maxe (som inte nyttjar filter längre och får skarpa bilder)

70-200 är vanligtvis riktigt knallskarp så om du fick mjukare bilder med den jämfört med 75-240 så är det antingen fel på din kamera/glugg eller så har du helt enkelt misslyckats med att hålla kameran still.

Det är väldigt vanligt att dagens kameror och objektiv fokuserar fel när de levereras från fabrik. Min egen 70-200VR var oxå rätt mjuk på 2,8 innan den blev justerad. efter justering så känns det som om det går att raka sig med bilderna oavsett bländare. Helt enastående skarp. Detta betyder inte att 75-240 ger oskarpa bilder, bara att 70-200 borde lira i en annan klass. Speciellt fullt öppen på de längre brännvidderna. Konsumentobjektiven som 75-240 brukar vara bra på de kortare brännvidderna för att sedan bli mjukare ju längre ut man zoomar......

Tack för alla svar!
Jag har kört med filter, huset är ett D200 och jag har ställt in på lite extra skärpa. Men det lutar åt att jag får skicka in objektivet på service. Ska ringa Nikon idag...

Vi bör nog skilja på två saker här. Skärpa (upplösning eller skärpeintryck) och rörelseoskärpa.

Om vi isolerar oss till ren oskärpa och inte rörelseoskärpa så ska inte VR ge mjukare bilder. I alla fall inte i praktiken. Givetvis påverkar VR den optiska kvaliteten i teorin men jag skulle bli mycket förvånad om du kan se någon skillnad i ren och skär skärpa.

Däremot kan VR ibland ge en konstig känsla av rörelseoskärpa som har inducerats av VR-mekanismen. Om du har för bråttom med att klämma ner avtryckaren innan VR har hunnit stabilisera bilden kan ibland en konstig oskärpa som ser ut som dubbelkonturer uppträda. Samma sak om du sätter kameran på stativ och inte slår av VR. Det blir tydligen en rundgång där VR försöker reducera en skak som inte finns och därmed induceras en rörelse som inte fanns från början :)

Senast ändrad:
När det gäller filters påverkan så råder det olika uppfattningar. Jag har testat mina egna objektiv med och utan filer och inte sett någon skillnad.

12-24, 17-55, 18-70, 18-200, 70-200, 80-400 samt en drös fasta gluggar är testade utan filter, med lyx filter och och med standardfilter utan att jag kunnat upptäcka någon som helst skillnad i skärpa. Jag har zoomat in i 100% på skärmen, printat bilder utan en enda skillnad....nästan.

Skall väl oxå skriva att jag har använt en D2X som är rätt kritisk när det gäller objektiven pga den höga upplösningen och den lilla sensorn.

När jag sätter på mina polfilter ovanpå de standardmonterade uv filtren så kan jag se en liten liten försämring av skärpan. Inget av det syns dock på en normal bild utan enbart i stor förstoring på skärmen............

Ta nu inte detta som dagens sanning. Det finns exempel på hur andra har märkt det motsatta..... Jag har bara beskrivit hur det har varit för mig och med mina objektiv. Foto (eller om det var aktuell fotografi) gjorde samma upptäckt för en massa år sedan när de testade filtren påverkan......ingen påverkan av skärpan alltså .

ANNONS
Götaplatsens Foto