Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
70-200l 2,8
- Trådstartare D.S.
- Start datum
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Fotar du mestadels väldigt rörliga motiv och önskar frysta motiv så hjälper såklart ingen bildstabilisator. Tex om du bara fotar innebandy eller gocart..
Fotar du mixade motiv, båda hundsport och porträtt utomhus av folk och hus ja då kan jag lova dig att du skulle gilla IS,en.
Det är skönt att slippa dra upp ISOt för att få nog korta tider. 150mm och 1/60sek är noll problem och det skall vara bra "mörkt" för att man inte skall få den tiden med ISO 200 och f/2,8..
Med IS så känner man tydligare när bilden "verkligen sitter" när tiderna blir långa. Man förblir lite mer osäker utan IS..
Alltså så rekommenderar jAAg IS till alla som fotar mixade motiv.
Mvh Niclas,
Fotar du mixade motiv, båda hundsport och porträtt utomhus av folk och hus ja då kan jag lova dig att du skulle gilla IS,en.
Det är skönt att slippa dra upp ISOt för att få nog korta tider. 150mm och 1/60sek är noll problem och det skall vara bra "mörkt" för att man inte skall få den tiden med ISO 200 och f/2,8..
Med IS så känner man tydligare när bilden "verkligen sitter" när tiderna blir långa. Man förblir lite mer osäker utan IS..
Alltså så rekommenderar jAAg IS till alla som fotar mixade motiv.
Mvh Niclas,
Senast ändrad:
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
En stor fördel meed IS som sällan nämns är hur mycket mer nogrant man kan se skärpans läge i motivet. Med aktiverad IS så upplever jag bilden ofta så stadig att jag kan finjustera fokusen exakt där jag vill lägga den. Detta är oerhört värdefullt.
Vid 150+ mm så tror jag att det är absoult aktuellt som en positiv aspekt.
Men rent skärpemässigt så får man ju mycket i vilken som av de två
!
Det går nog att hitta en icke IS, modell rättså billigt begagnat, för ca hälften (eller kanske mindre) av vad IS,modellen kostar ny. Då snackar vi mycket prestanda för depengarna!
MVH Niclas,
Vid 150+ mm så tror jag att det är absoult aktuellt som en positiv aspekt.
Men rent skärpemässigt så får man ju mycket i vilken som av de två
Det går nog att hitta en icke IS, modell rättså billigt begagnat, för ca hälften (eller kanske mindre) av vad IS,modellen kostar ny. Då snackar vi mycket prestanda för depengarna!
MVH Niclas,
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
D.S. skrev:
Då fotar du med manuell fokus ? Är det bättre ?
Danne
Ja, om man vill finjustera fokusen supernoga (jag är ofta noga med den) så fungerar AF långt ifrån tillfredsställande enligt mig.
Men även med AF så ser man ju skärpan i detaljerna på ett helt annat sätt med IS än utan IS, i synnerhet med längre brännvidder.
MVH Niclas,