Annons

70-200L f/4 IS med x1.4 skarpare utan IS

Produkter
(logga in för att koppla)

MrDip

Aktiv medlem
Idag provade jag för första gången att ta lite bilder på fåglar med IS avstängd och märkte att jag fick mycket bättre skärpa. Är detta normalt eller är det läge för service? En kompis fick samma resultat med samma extender på ett 70-200 f/2.8 IS.

Liten bump

Så ingen som får bättre skärpa utan IS med en x1.4 på ett 70-200 än utan (oavsett läge 1 eller 2 på IS)?

aldrig märkt skillnad om IS är inkopplad eller inte, antagligen inbildning. Finns inget som säger att det skulle ge skillnad heller från tillverkaren.

Idag provade jag för första gången att ta lite bilder på fåglar med IS avstängd och märkte att jag fick mycket bättre skärpa. Är detta normalt eller är det läge för service? En kompis fick samma resultat med samma extender på ett 70-200 f/2.8 IS.

IS ska väl motverka kameraskakningar, inte ge bättre skärpa?

Det beror på. Om is är aktiv när den inte behövs så stjälper den snarare än hjälper. om du sätter kameran på ett stativ och tar ett kort med lång slutartid och fjärrutlösare, ett med och ett utan is så kommer du se att den med is är mindre skarp än den utan. detta för att när den letar efter skakningar som inte finns så skapar den skakningar själv.

Det har också till viss del med själva motorn att göra som vibrerar och ger en hel del skakningar där med.

jag försöker alltid ha för vana att koppla ur is när den inte behövs, drar ändå onödigt med ström.

IS ska väl motverka kameraskakningar, inte ge bättre skärpa?

Stämmer, men problemet uppstår när jag i detta fall följer fåglar och tvingas panorera i alla riktningar. Följer man motorsport skulle det säkert fungera bra om jag ställde IS i läge 2 men det fungerar inte på dom flygande små liven.

Det beror på. Om is är aktiv när den inte behövs så stjälper den snarare än hjälper. om du sätter kameran på ett stativ och tar ett kort med lång slutartid och fjärrutlösare, ett med och ett utan is så kommer du se att den med is är mindre skarp än den utan. detta för att när den letar efter skakningar som inte finns så skapar den skakningar själv.

Det har också till viss del med själva motorn att göra som vibrerar och ger en hel del skakningar där med.

jag försöker alltid ha för vana att koppla ur is när den inte behövs, drar ändå onödigt med ström.

Får börja med det, trodde gluggens gyron skulle förstå att man viftar med den men icke :)

Stämmer, men problemet uppstår när jag i detta fall följer fåglar och tvingas panorera i alla riktningar.
Du menar alltså att du får bättre skärpa utan IS när du panorerar åt olika håll? I så fall behöver du inte oroa dig, det är helt enligt instruktionsboken. Kameran kan ju inte veta att din rörelse är medveten, utan IS försöker motverka den.

Läge 2 - ibland

Du menar alltså att du får bättre skärpa utan IS när du panorerar åt olika håll? I så fall behöver du inte oroa dig, det är helt enligt instruktionsboken. Kameran kan ju inte veta att din rörelse är medveten, utan IS försöker motverka den.

IS ska ju enligt Canon fungera i läge 2 om man panorerar. Tror att fenomenet beror på att man inte alltid panorerar helt linjärt när man följer en fågel. Så fort man accelererar rörelsen (rör sig ryckigt) eller rör sig i både längd och höjdled med ett ryckigt svep så luras IS att försöka kompensera för detta. För att läge 2 ska fungera helt optimalt bör man panorera med konstant hastighet i bara ett plan. Enligt egen erfarenhet använder jag bara IS vid flygande fågel då jag fotograferar sträck och sträcket passerar på samma led rakt framför mig utan överraskningar. I alla andra fall tycker jag att det mer förstör än hjälper.

IS är inget för fotografering av flygande hackspettar och sädesärlor m a o.
Men måmga fåglar flyger ju rakt, framför allt sjöfåglar. Går det inte att avända IS när man fotar flygande såna?

Olle

IS är i grunden byggd för att hantera stillastående motiv. Det kan ta upptill en halv sekund innan IS har kommit igång och kompensar då för darrhänhet, snarare än för medvetna förflyttningar av kameran. Läge 2 på Canonoptik stänger av IS så att den inte komponserar för horisontella panoreringar (när kameran hålls med liggande bild), men kompenserar i vertikalled. Om optiken kan känna av om den hålls för stående format låter jag vara osagt.

Vet inte

Vad jag förstår funkar läge 2 när man panorerar horisontellt, inte om det är (avsiktliga) vertikala rörelser inblandade. Eller har jag missuppfattat det?

Vet inte exakt hur det i praktiken fungerar. I Min bruksanvisning står det att läge 2 känner av vilket håll man rör kameran och stänger av IS i denna led. Om det verkligen är så eller om detta läge bara fungerar i rakt horisontell led kan jag inte få fram med Canons beskrivningar. Hur som helst så fungerar det dåligt när man ska fota snabba förlopp då t.ex. en fågel dyker upp och flyger iväg. Använder det bara då jag fotar med 500 + konverter + gimbalhuvud vid förutsägbart sträck (I mitt fall endast vid sommar/höststräcket kvällstid på Torhamns udde då fåglarna kommer från samma håll - då funfgerar det bra).

Chuck Westfall redade ut det där en gång. Enligt honom är IS i läge 2 samma sak som läge 1, så länge man inte panorerar. Den kompenserar i alla riktningar.
Men om objektivet känner av en ihållande rörelse i en riktning, godtyckligt vilken, slutar den kompensera i den riktningen. Notera betoningen av godtycklig riktning. Det spelar alltså ingen roll om du panorerar vertikalt, horisontellt, med kameran på högkant eller ens om du panorerar snett uppåt med kameran lite hur som helst. IS känner av och slutar kompensera för rörelser som även innebär kombinationer av X och Y-led.

Men det förefaller mycket troligt att IS kan bli förvirrad av oregelbundna rörelser, fast de är avsiktliga, och då skapa vibrationer som inte fanns från början.

Var båda handhållna, ingen skulle väl bli förvånad att
en stativbild skulle bli bättre än en handhållen med is?
Och IS på stativ är kanske inte alltid nödvändigt...

Var båda handhållna, ingen skulle väl bli förvånad att
en stativbild skulle bli bättre än en handhållen med is?
Och IS på stativ är kanske inte alltid nödvändigt...

Alla handhållna, slutartider mellan 1/1000-1/1600, kamraten fick samma vid 1/400-1/800.
Har aldrig sett det utan x1.4 men den bör rimligen förstärka eventuella störningar.

Tack för lugnande besked.

Är det så att IS överkompenserar skakningarna om man använder en extender? Är det en extender som berättar för kameran att den finns?

ANNONS
Götaplatsens Foto