Annons

70-300 eller 70-200 ??

Produkter
(logga in för att koppla)

Mikael_H

Aktiv medlem
Hej på er!

Jag har hamnat i sitsen att jag vill utöka med ett nytt objektiv. Just nu så har jag en 28-135 USM IS som standardglugg på min 350D och som sitter på för det mesta. Det jag skulle vilja ha är ett nytt lite längre objektiv (så att jag kan kompostera mitt Sigma 100-300 som ligger och skrotar.)

Jag har kikat på Canon 70-300 ISM IS och tycker att det verkar som en lämplig kandidat. Har också kikat lite på 70-200/4L och 70-200/2.8L. Har nu hittat ett 70-200/2.8L bättre begagnat och har då börjat fundera lite. Det är juh i första hand mm jag är ute efter (även om självklart skärpa och ljusstyrka är viktigt också..) Är då 70-200/2.8L ett bra alternativ om man anväder det med extender? Några som har goda/dåliga erfarenheter av detta? Vad kommer att påverkas negativt med optiken om man använder extender? 70-200 kommer juh då självklart även användas utan extender om det inte är så att jag verkligen behöver komma över 200mm.

Tacksam för lite svar och åsikter.

Extender äter upp ett eller två bländarsteg (1.4 rep 2 ggr förlängning) och ger en viss försämring av de optiska egenskaperna. 70-200 f/2.8 skulle jag avråda från om du inte behöver ljusstyrkan, det är stort och tungt! Det väger nästan dubbelt upp mot lillebror med f/4.

70-300 IS är aningen lättare än 70-200 f/4 och lite kortare samt erbjuder IS. Dessutom varierande största bländare, sämre byggkvalitet och överlag lite sämre känsla. Jag tror dessutom att det varit lite problem med skärpan när dessa objektiv använts stående.

Jag har ett 70-200 f/4 (och en 1.4 extender) och är mycket nöjd med det. Det är tveklöst ett mycket prisvärt objektiv som hängt med nu i snart 7 år och är således väl beprövat och fritt från barnsjukdommar:)

Du är redan uppe i 135mm. Bygg på med åtminstone upp till 300mm.

70-300mm IS är skarp och fin. En del exemplar har tydligen haft problem med IS men i så fall är det en garantisak.

Ett mycket bra objektiv är Sigma EX 4/100-300mm. De kan man ibland hitta begagnade. Ljusstyrkan på denna glugg med bländare 4 över hela omfånget är ju bra.

Kompostera? Hur mycket ska du ha för att kompostera det hemma hos mig, på min 350d?

:)

North skrev:
Kompostera? Hur mycket ska du ha för att kompostera det hemma hos mig, på min 350d?

:)

Hehe.. får väl se hur det blir med komposteringen.. Tyvärr är väl sigman ganska så värdelös.

Men hur är det med Sigma 170-500 då? Det är juh långt för pengarna. Och det verkar generera ganska så schyssta bilder. Kan det tänkas vara något? Någon som har lite åsikter? Erfarenheter?

ANNONS