Annons

70-300 VR VS 80-200 skjutzoom?

Produkter
(logga in för att koppla)

-big kahuna-

Aktiv medlem
Hej,

jag har ett 80-200 f2.8 skjutzoom som jag är grymt nöjd med optiskt, men jag saknar lite brännvidd och ibland även hastighet på AF.

Vad tror ni om nya 70-300 VR? Kan den på något sätt mäta sig bildkvalitémäsigt med 80-200:an, eller är det löjligt att ens tänka tanken att byta? Om 70-300:an inte är speciellt bra över 200 mm är det ju inte heller någon störreanledning att byta.

Bildkvalité är viktigast för mig, sen AF hastighet och sist VR.

mvh Fredrik

Jag har svårt att tänka mig att 70-300'an är lika bra optiskt som 80-200'an, större zoomomfång ger väl alltid sämre prestanda.

Sen är ju 80-200'an en klassisk f2.8 proffsglugg, och en utav Nikons allra bästa gluggar när det gäller optisk prestanda.

/kent

Photozones test av klinsen kommer troligen upp inom 20h om man får tro denna tråd med hänvisning till Klaus på photozone: http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1030&thread=21773965
Det verkar om att upplösningen (enligt MTF50 tester) är ordentligt bra redan på 4.5 och avtar sedan något. Vad jag kan se är värdet ungefär det samma som för 80-200 vid 80mm/f4. Nu är väl MTF-värden inte allt men ändå.

Det jag läst och sett överraskar verkligen, åtminstone sett till mina förväntningar. Även Thom Hogan är mycket positiv, "70-200mm excellence. In this range there's almost nothing to fault the lens on optically, especially on an APS DSLR." 200-300 verkar dock inte vara någon hit men ska man jämföra det med en 80-200 så är de extra 100mm bara en bonus som trots allt verkar brukbar.
Har själv en tvåringars 80-200 som är helt fantastiskt bra och har svårt att tänka mig att överge den (Ser fram emot VR i huset ;-). För även om 70-300VR skulle ge otroligt bra bildkvalitet från 70-200mm så är rörelseorskärpa fortfarande ett problem som inte VR kan avhjälpa. Plåtar man mest stillastående saker, kanske med delar som man VILL ha med rörelseorskärpa, så är ju en inte det något problem.
Tycker det verkar som att Nikon lyckats riktigt bra denna gång. För ca 530 Euro förefaller det nästan vara ett klipp för den som inte behöver 2.8. Finns lite överraskande också i lager på flera butiker i Europa.

ANNONS