Annons

70-300

Produkter
(logga in för att koppla)

jollaTT

Aktiv medlem
Jag funderar på att skaffa en 70-300 till min 20D. Men vad är egentligen skillnaden mellan IS-versionen och DO+IS-versionen? Priset är ju det dubbla men av recensionerna att döma här så verkar ju den billigare vara bättre.
Finns det något annat alternativ att kika på för samma ändamål.

johan

Om jag inte är helt fel ute tror jag DO versionen har något som heter diffraktionslins i konstruktionen, vilket bla gör att objektivet kan göras mindre med bibehållen kvalitet.

Du kan nog få fram mer (korrekt) fakta i ämnet på Canons hemsida.

Sigma har ett bra alternativ i deras 100-300/f4 den gluggen har fått väldigt fina lovord världen över, den skulle jag själv vilja äga.

Mvh Kent.

jollaTT skrev:
Priset är ju det dubbla men av recensionerna att döma här så verkar ju den billigare vara bättre.
Bättre är ett relativt begrepp som varierar från person till person. DO-varianten har sin stora fördel i att den är väldigt liten för både sin räckvidd och sitt omfång. Bryr du dig inte alls om formatet så är kanske den andra 70-300 bättre men förmodligen framförallt mer prisvärd.

I den här tråden pratade vi en del om DO-objektivet och framförallt finns där en massa länkar till olika tester.

ANNONS