Annons

700 bilder på en vecka, är det rimligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tony johansson

Aktiv medlem
Jag ska nog börja med att säga att jag aldrig tar uppdrag av privatpersoner beroende på lönsamhet och kundnöjdhet i princip inte går att kombinera.

Det enklaste sättet för dig är att lämna en offert på arbetet och kom ihåg att det är dom som har önskemål, men du bestämmer vad du vill leverera i offerten.

Om jag skulle offerera utifrån den information du har angett så skulle min offert se ut så här (med ett fiktivt timpris på 500 kr inkl moms):

Företaget offererar följande avseende heldagsfotografering av Nisse Hult och Jane Does bröllop i Pengalösa kyrka den 31 november 2013. Uppdraget omfattar fotografering mellan 08:00 och 22:00. 700 bilder levereras i jpg-format i en storlek om minst 2000x3000 pixlar senast 7 bankdagar efter avslutad fotografering. [Villkor gällande upphovsrätt och bildanvändande skrivs här] Företaget förbinder sig att följa svensk lag och tillämpliga avtal avseende arbetsrätt.

24 h fotografering på plats 12 000 kr
18 h helgtillägg, lägre 2 250 kr
6 h helgtillägg, högre 1 500 kr
72 h bildhantering 36 000 kr
SUMMA 51 750 kr
Samtliga priser inkl moms. Restid, traktamente och övriga reskostnader kan tillkomma.

[Betalningsvillkor skrivs här]

Offerten är giltig till och med 10 oktober 2013.

[Villkor för offertens godkännandeskrivs här]

Hur kommer jag fram till detta då? Jo, för att lyckas med 700 bilder som är värda att leverera så har jag räknat på att det går åt två fotografer och att det räcker med en fotograf mellan 8 och 11 samt 20 till 22. Eftersom det är omöjligt att klara detta på egen hand måste jag anställa två fotografer och vår arbetstider kommer då att vara 8-17, 11-20 samt 13-22 (alla har en timmes rast). Arbetet pågår på OB-tid så jag har lagt på 25 % på arbetstid som ligger mellan 8 och 18 (helgtillägg lägre) och 50 % på arbetstid efter 18 (helgtillägg högre). Redigeringen har jag räknat att enligt formeln en timme fotografering ger tre timmars bildbehandling. Att det ska ta sju bankdagar innan leverans är för att undvika en diskussion om det är kalenderdagar, arbetsdagar eller några andra dagar och att redigeringspriset är beräknat på normal arbetstid.

Om det skulle vara kort om tid till fotograferingstidpunkten, t.ex. att den är om två veckor, skulle jag utan att blinka lägga på 50 % på totalsumman i expressavgift och offertens giltighetstid skulle vara max tre dagar.

Brudparet kommer antingen att tacka nej, ignorera det eller försöka pruta. Om de försöker pruta så är det två parametrar som går att ändra på (vi förutsätter att det inte går att flytta bröllopet till dagtid vardag):
- Antalet fotograferingstimmar
- Antalet bilder
Men de kommer att klaga på högt timpris, men då är det bara att svara att vårt företag tycker att det är viktigt att hålla oss inom ramen för gällande lagar och avtal.

Det här kan verka hårt, men faktum är att det är på gränsen att bärplockarna i Västerbotten har bättre villkor än fotografer just nu och det beror på att man tror att man måste acceptera kundens krav.
Klockrent, kunde inte uttryckt tydligare (av mig i alla fall) ! Initialt upplevde jag att erbjudandet om ekonomisk kompensation var taget i underkant, med god marginal och min tanke var att det saknades en nolla, med tanke på uppdraget.

Till och med 40 000:- visade sig vara i underkant, enligt beräkningen ovan. Spontant tycker jag att TS skall be de som gav erbjudandet att de kan ta och stoppa det där solen aldrig skiner...
 

horvendile

Aktiv medlem
Till och med 40 000:- visade sig vara i underkant, enligt beräkningen ovan. Spontant tycker jag att TS skall be de som gav erbjudandet att de kan ta och stoppa det där solen aldrig skiner...
Man behöver ju inte vara otrevlig. Gissningsvis har bröllopsparet ingen koll på hur fotografering och efterbehandling funkar och de har inte räknat på det alls utan bara hasplat ur sig något baserat på vad de vill ha och vad de är beredda att betala (ej förenliga, uppenbarligen). Det är möjligen oinformerat och galet, men inte nödvändigtvis girigt och ondskefullt.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Man behöver ju inte vara otrevlig. Gissningsvis har bröllopsparet ingen koll på hur fotografering och efterbehandling funkar och de har inte räknat på det alls utan bara hasplat ur sig något baserat på vad de vill ha och vad de är beredda att betala (ej förenliga, uppenbarligen). Det är möjligen oinformerat och galet, men inte nödvändigtvis girigt och ondskefullt.
Nej, man behöver inte vara otrevlig och som jag skrev så var min spontana reaktion att...Det innebär inte att man måste göra som jag skrev och mig veterligen är tanken fortfarande fri ?

Visst har du en poäng i att de som gav erbjudande om ekonomisk kompensation för uppdraget har noll koll på vilket arbete det ligger bakom ett sådant uppdrag, men erbjudandet kändes ändå som ett slag i ansiktet, därav min reaktion...
 

AndersES

Medlem
Ja, 4000 spänn är faktiskt bara c:a 2000 efter skatt.
Att jobba stenhårt i en vecka för 2000 spänn är tyvärr ett bra sätt att inte få råd till hyran. Det måste du låta dom förstå.
Om du har ett heltidsjobb vid sidan av - skulle du ens fundera på att jobba kvar för c:a 8000 rent i månaden?

Sist jag fotade ett sådant stort bröllopsjobb tog jag 20000 (ink moms) och lyckades med nöd och näppe leverera det jag lovat på 400 bra bilder (det blev 422). Och då tog det två veckor att göra en "grundredigering" på dem eftersom jag också hade annat att göra. Jag hade säkert 300 bilder till som var levererbara. Men inte i så hög klass som jag skulle vilja stå för. Så dom kommer aldrig att visas.
Här är det också viktigt att minnas att dom kommer att berätta vem som är fotografen. Så du MÅSTE MÅSTE MÅSTE kunna stå för ditt jobb. Det är ditt RYKTE som står på spel också. Du kommer inte kunna leverera 700 bilder med verkshöjd helt ensam på den tiden. För det behöver du en till fotograf. En Second Shooter som det heter. Vips - så dubblades mantimmarna på fotograferingstiden från 14 timmar till 28. Jag menar fullständigt och bokstavligt allvar när jag säger att du i slutändan t o m kan gå back på detta i form av färre uppdrag om du inte lyckas fullt ut.

All redigering har ju olika kvalitet som beror på tiden också. Redigering på bild 256 är inte lika inspirerande som på bild 12. Så långa långa pauser för att få tillbaks bildseendet är också ett måste. Här blir det svårt, inte omöjligt, men väldigt svårt, att hinna med 700 bilder.
Nu står det ju att dom vill ha 500 - 700 bilder. Så 700 bilder kan du helt slå ur hågen på dem.

Ett bröllopsjobb för 4000 låter mer som att du plåtar lite under vigseln och sedan tar de klassiska bilderna under en timme direkt efter och lägger bra energi och tid på redigering av dom. För att JAG skall kunna leverera vad jag tycker är bra bilder måste jag även reka ställena som förekommer för att känna mig trygg på dom platser som besöks.

Om man är ny på detta och vill bygga en bröllopsportfolio så förstår jag att det lockar. Frågan du måste ställa dig är om det är värt all enorm möda.

Personligen skulle jag tacka nej. För det är faktiskt ett betydligt hårdare arbete än man kan ens kan tänka sig om man inte gjort något liknande förut. Och att blockera en veckas andra jobb för den pengen skulle jag inte vilja göra.
Eftersom andelen inkomna jobb står i direkt proportion till hur mycket man syns, så skulle jag alltså tjäna mer på att göra gratis reklam på facebook för mig själv under hela veckan genom att lägga ut bilder som folk fick gilla och kommentera.

Detta är mina personliga åsikter och speglar inte allas andras. Men jag ville dela med mig av MINA tankar. Inte som om dom måste vara dagens sanning. Utan för att det kan vara bra med input från många olika fotografer.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Låt paret göra en liten matematisk beräkning: de vill att du skall fotografera från 08 till 22. Hur många minuter blir det? Och om du skall ta 500 bilder under dagen, hur lång tid hinner (genomsnittligt) gå mellan bilderna? Och om det vore 700 bilder istället?

Och vad gäller pengarna kan du göra ungefär samma sak: be dem räkna hur "hög" lön det blir per timme. Och se till att de har med en rimlig kostnad för utrustningen. Den kan vara svår att få fram, men ni kan kolla vad det skulle kosta att hyra en proffskamera med ett eller två objektiv.

-------------------

Jag kan mycket väl tänka mig att du tar 700 bilder under hela dagen, men du skall i så fall inte presentera alla bilderna för paret. Du gör en första gallring, där du tar bort de bilder som inte på något sätt går att få att se bra ut. Sedan presenterar du resterande bilder, kanske 300 stycken, för paret som tillsammans med dig får välja ut ett tiotal som du sedan bearbetar och lämnar över i full upplösning. Kanske att paret kan få välja ut ett antal bilder till, men dem lämnar du i så fall över oredigerade.

Och detta förutsätter långt mer betalt än 4000. Du kan ju fråga paret vad de själva jobbar med, och fråga om de skulle vilja jobba 14 timmar i streck på en lördag innan de sätter sig ner i många timmar fler för att redigera bilder och få så uselt betalt som 4000 för det.
 

iSolen.se

Guest
Har fått en förfrågan av ett blivande gift par. De hade en fotograf som av någon anledning lämnade återbud och vill helst att jag ska anpassa mig efter det hon erbjöd.

Det är då en heldag från 08-22 och de vill ha mellan 500-700 bilder redigerade inom en vecka. För det får jag 4000. Alltså.. är detta rimligt? Jag brukar vilja vara ganska billig men är inte detta att ta i?

På min senaste heldags-bröllopsfotografering fick de ungefär 200 bilder efter två veckor vilket de var supernöjda med. (Fick visserligen mindre pengar då också, men det var för att bruden var min systers bästa vän).

Vad tycker ni, är det för dåligt? Hur ska jag förklara det isåfall? Är så fruktansvärt dålig på att säga att något är för dåligt betalt, hatar att känna mig girig haha..
16000 är mer rimligt, plus moms för 100 bilder. Räkna ut timlönen...

Aldrig att de kommer använda 700 bilder så varför ska de vara redigerade? Det är bara bortkastad tid.

En riktigt duktig fotograf levererar modigt 20-30 bilder så att brudparet slipper rensa. Då kan dessa redigeras med mångdubbel omsorg och bli mycket bättre.

Är det mingel-/festbilder också så kan drygt 100 vara rimligt men dessa ska förstås bara ha minimal redigering, det är de 20 på brudparet som kommer hamna på väggar och i tackkort osv.

Tacka vänligt nej och säg att det går inte göra ett bra arbete på så kort tid och att det är alldeles för lite betalt för 60 timmars arbete plus fotografering och utrustning.
 

AndersES

Medlem
Jag kan mycket väl tänka mig att du tar 700 bilder under hela dagen.
Jag har aldrig hört om en bröllopsfotograf som bara hinner med 700 knapptryckningar på en heldag. Själv tog jag 1700 sist. Men som sagt, bara 400 som var "bra nog enligt min standard."
 

Nessima

Aktiv medlem
Tack!!

Ni är verkligen bäst i världen! Tusen tack för alla svar!

Men för att förklara för dem varför jag tackar nej, kan man då påpeka vad timpriset skulle bli när man inkluderar redigeringen, som många av er sagt och dessutom säga något i stil med

"...och det är nästintill orimligt för er tidigare amatörfotograf också. 500-700 bra och redigerade bilder på en vecka är alldeles för mycket för nästan vilken fotograf som helst.." och så vidare.

Eller är det onödigt att påpeka andras arbete?
 

Pocca

Aktiv medlem
Har läst tråden med fasa och skratt! Hur tänker folk egentligen eller är de så oinsatta att de inte förstår vad de frågar efter innebär? Tror vi alla förstår varför den andra fotografen hoppade av uppdraget...;-). Han räknade på vad hans timpenning skulle bli helt enkelt.

Jag jobbar som USKa och är därmed låginkomsttagare men sett till denna timpenning tjänar jag ju enorma summor..;-).

Som jag ser det har du två alternativ:

1. Tacka nej utan att förklara varför.

2. Tacka nej och förklara varför och fråga om de själva skulle tänka sig att arbeta under de omständigheterna (den tidspressen och med den timpenningen...).
 

Lazzeman69

Aktiv medlem
Att påpeka andras kunskap i ämnet är inte alls fel. Jag var med en bekant som jobbar mest med bröllopsfoto, en heldag från strax innan vigsel till festens slut. Jag ville vara med och se hur han jobbar eftersom jag själv inte alls jobbar i samma skrå.

Det jag lärde mig av det hela var att det är tungt att plåta heldagar på bröllop, man hinner knappt äta, dricka och vila.
Jag skulle sedan plåta ett eget tre veckor senare. Fick en kravlista på vad de ville ha och tackade rakt av nej då jag snabbt räknade ut att de ville ha ca 30 timmars arbete gjort och betala 6000. Jag sa ärligt till dem att min vän som plåtar bröllop som yrke läst deras kravlista och sa att han själv aldrig skulle ta i ett jobb som detta.

Jag kommer inte ens tänka tanken att plåta bröllop åt någon annan än nära vänner, det får då bli min gåva till dem.
 

iSolen.se

Guest
Ni är verkligen bäst i världen! Tusen tack för alla svar!

Men för att förklara för dem varför jag tackar nej, kan man då påpeka vad timpriset skulle bli när man inkluderar redigeringen, som många av er sagt och dessutom säga något i stil med

"...och det är nästintill orimligt för er tidigare amatörfotograf också. 500-700 bra och redigerade bilder på en vecka är alldeles för mycket för nästan vilken fotograf som helst.." och så vidare.

Eller är det onödigt att påpeka andras arbete?
För vek kommentar, prata inte om den tidigare fotografen alls, du vet inget om denne förrutom det som är andrahandsuppgifter.

Säg bara att det är omöjligt att leverera 700 bra redigerade bilder på en vecka och att du räknat ut att timlönen bara blir 70kr (elelr vad det nu blir) vilket du inte har råd med. Du tackar nej för att du inte vill göra ett dåligt jobb och dessutom inte får vettig ersättning för arbetet.
 

Tell

Aktiv medlem
Säg att det är omöjligt att leverera 700 bra och intressanta bilder från en o samma dag oavsett hur lång tid du har på dig att redigera bilder i efterhand. Dom flesta av dom bilderna lär ju lixom bli random blaj o många nästan dubbletter oavsett hur mycket man tar i. Så be dom satsa på kanske max 20 riktigt riktigt bra keepers istället för 700 dussinbilder.
 

AndersES

Medlem
För vek kommentar, prata inte om den tidigare fotografen alls, du vet inget om denne förrutom det som är andrahandsuppgifter.

Säg bara att det är omöjligt att leverera 700 bra redigerade bilder på en vecka och att du räknat ut att timlönen bara blir 70kr (elelr vad det nu blir) vilket du inte har råd med. Du tackar nej för att du inte vill göra ett dåligt jobb och dessutom inte får vettig ersättning för arbetet.
Det här tyckte jag var en bra formulering Av Ola.
Dock skulle jag personligen undvika ordet vettig i "inte får vettig ersättning", eftersom det kan upplevas som förolämpande (Vilket dom visserligen redan gjort, men kanske i god tro) och ändra det till något liknande att ersättningen tyvärr inte täcker allt arbete.

Eftersom du ändå tackar nej så kan du egentligen passa på att på ett snällt sätt utbilda kunden. Sånt tjänar vi alla på.
Så Ja - du kan absolut påpeka vad det borde kosta samt vad du skulle kunna tänka dig behöva för tid (tre veckor?) för att leverera c:a 300 - 400 bilder. Då har du i af gett ett motbud.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Hur ser offerten ut? Vad vill de ha? Jag kan lätt leverera 700 bilder och ge dom den samma kväll kl23:00 i redigerad form.
Och vara nöjd med bilderna. Alltså man behöver veta lite till om det.
Förra året tog min andra fotograf 0 kr i betalning för att köra ner från Stockholm till Skåne och fotografera en heldag. Brudparet fick alla bilder av denna på en dvd i full upplösning i redigerad form. Detta var en etablerad fotogrf (ej bröllops) och brudparet eller deras vänner kände heller inte honom. Inte jag heller.
Han tog alltså mindre betalt och gick den dagen ekonomisk back.
 

iSolen.se

Guest
Hur ser offerten ut? Vad vill de ha? Jag kan lätt leverera 700 bilder och ge dom den samma kväll kl23:00 i redigerad form.
Och vara nöjd med bilderna. Alltså man behöver veta lite till om det.
Förra året tog min andra fotograf 0 kr i betalning för att köra ner från Stockholm till Skåne och fotografera en heldag. Brudparet fick alla bilder av denna på en dvd i full upplösning i redigerad form. Detta var en etablerad fotogrf (ej bröllops) och brudparet eller deras vänner kände heller inte honom. Inte jag heller.
Han tog alltså mindre betalt och gick den dagen ekonomisk back.
Vad bra, jag känner inte heller honom!

Skicka hit honom! Jag har massor med fotojobb jag inte hunnit göra.

Sen ska jag ner till Lund, då kanske han kan köra mig dit också gratis?
 

erdeljan

Aktiv medlem
@Stefan Nilsson

Bara om du med redigering menar att ändra upplösning och ev markera alla foton och tillämpa skärpa/exponering eller liknande... Det andra med fotografen som älskar att köra bil STHLM-Skåne - ingen kommentar :p

Mina 5öre...
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Ingen vet här väl vad redigering innebär i detta uppdrag och varför just det antalet bilder....tog 300 bilder på alla gäster på stativ inom loppet av 30 min. Preset i LR klart!
 

iSolen.se

Guest
Ingen vet här väl vad redigering innebär i detta uppdrag och varför just det antalet bilder....tog 300 bilder på alla gäster på stativ inom loppet av 30 min. Preset i LR klart!
Och det fick du en D800:a för, orelaterad present iofs officiellt med tanke på skattemyndigheterna.

Ungefär den prisklassen en bröllopsfotografering borde kosta.

Varför ska det vara gratis eller jättebilligt för?

Klart fotografen ska få rimligt betalt.
 
ANNONS