Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

700 bilder på en vecka, är det rimligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

erdeljan

Aktiv medlem
@Stefan Nilsson

Nej men du skrev att du kunde leverera 700 redigerade bilder på en timme! Hatten av, det verkar som uppdrag för dig isf :D
 

Rommel

Avslutat medlemskap
S/v är en redigering som efterfrågades av mig. Gästerna stod i en lång fin kö för att fotas...
4000 kr svart för 14 timmars s/v fotografering är bra betalt. Fast ingen här vet väl om det är vitt... TS går visst sista året på media. Är hon bra? Erfaren?
 

iSolen.se

Guest
S/v är en redigering som efterfrågades av mig. Gästerna stod i en lång fin kö för att fotas...
4000 kr svart för 14 timmars s/v fotografering är bra betalt. Fast ingen här vet väl om det är vitt... TS går visst sista året på media. Är hon bra? Erfaren?
Det verkar som du pratar om någon slags porträttfotografering på löpande band, alla bilder lika, noll sållning.

En vanlig bröllopsfotografering brukar inkludera bilder på ceremonin och inte minst fina bilder på brudparet som går att sätta upp på väggen, helst med en konstnärlig twist och ...kul.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Mjo både och. Men ifall jag ska kunna svara på om det är rimligt behövs definitivt klargöras vad det innehåller, jag levererar oftast inom 1 vecka och ca 10 bilder är fördiga inom 30 min efter jag kommit hem och publiceras.
Då levererar jag ca 500 bilder.
Men säger brudparet 10 porträttbilder på sig och 690 s/v festbilder så anser jag det en bra deal. Särskilt om det är svart. Om ny TS avser att ta svart. Ingen som vet, alla antar efter sitt egen situation
 

PMD

Aktiv medlem
Men för att förklara för dem varför jag tackar nej, kan man då påpeka vad timpriset skulle bli när man inkluderar redigeringen, som många av er sagt och dessutom säga något i stil med

"...och det är nästintill orimligt för er tidigare amatörfotograf också. 500-700 bra och redigerade bilder på en vecka är alldeles för mycket för nästan vilken fotograf som helst.." och så vidare.

Eller är det onödigt att påpeka andras arbete?
Blanda som sagt helst inte in någon annan. Det riskerar bara att leda till tjafsande om varför den andre fotografen hoppade av.

Jag tycker du ska säga att

1) Det går inte att hinna med att ta så många bilder att slutresultatet kan bli 700 bra fotografier.

2) Det är alldeles för kort tid att hinna med att sålla ut och redigera 700 bilder.

och framförallt att

3) Du har inte råd att arbeta så lång tid som hela jobbet innebär till den låga ersättningen.

Det sista är viktigast. 1) och 2) kan du skippa om du vill eftersom de egentligen inte spelar någon roll när 3) är huvudskälet till att tacka nej.
 

Palletheking

Aktiv medlem
700 keepers borde i runda slängar innebära ca 2500-3500 bilder som urval. Sen förstår jag inte hur det är möjligt att under en dag fixa 700 bilder från ett o samma event utan att var o varannan bild skulle kännas meningslös.
 

Hansen020

Medlem
Har fått en förfrågan av ett blivande gift par. De hade en fotograf som av någon anledning lämnade återbud och vill helst att jag ska anpassa mig efter det hon erbjöd.

Det är då en heldag från 08-22 och de vill ha mellan 500-700 bilder redigerade inom en vecka. För det får jag 4000. Alltså.. är detta rimligt? Jag brukar vilja vara ganska billig men är inte detta att ta i?

På min senaste heldags-bröllopsfotografering fick de ungefär 200 bilder efter två veckor vilket de var supernöjda med. (Fick visserligen mindre pengar då också, men det var för att bruden var min systers bästa vän).

Vad tycker ni, är det för dåligt? Hur ska jag förklara det isåfall? Är så fruktansvärt dålig på att säga att något är för dåligt betalt, hatar att känna mig girig haha..
30-50 bilder är mer rimlig, och så tar du ca. 1000 bilder från dagen.
4000 är en ok pris, men skal du levera 5-700 bilder, så är det alt for lågt.
 

Nessima

Aktiv medlem
Tack återigen för alla svar! Ska försöka förklara det för dem på ett bra sätt.

För att besvara Stefan Nilsson lite så har jag tagit studenten. Var ett tag sen jag uppdaterade min profil. Har fotat ett flertal bröllop både förra sommaren och denna och de hörde av sig till mig efter att ha sett min portfolio, så då tar jag för givet att de tycker jag är bra :)
Det var väl inte heller priset jag förvånades över. Det var mest tidskravet de hade när de ville att jag skulle leverera mellan 500-700 färdigredigerade (alltså lägre upplösning, kontraster, beskärningar och en kopia i svartvitt) bilder på förberedelser+vigsel+bröllopsporträtt+mingel+alla uppträdanden.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Tack nessima. För då tycker jag också det är för lågt pris.
Är själv på bröllopsuppdrag i skrivande stund och hade inte accepterat deras krav. Hade dock diskuterat ärendet med dom. Oftast vet brudparen inte så mycket om hur allt går till eller de vet oftast heller inte vad de vill ha.
Många av mina kunder frågar hur många bilder blir och jag svarar alltid att de ska tänka på kvalitet och inte kvantitet. 100 porträttbilder med exakt samma min och pose är inget någon vill ha i slutändan och det är en sak man måste förklara för dom. Sen drar oftast antal bilder iväg beroende på hur många gäster det är och hur man fotar dom. Ex grupp, par eller enskilt. Dessa bilder är något jag aldrig lägger stor vikt hemma utan det blir oftast bra direkt på plats.
Lycka till.
 

Nessima

Aktiv medlem
Sådär! Nu skickade jag iväg ett mail där jag förklarade alla tre anledningar till varför det var orimligt, fast på ett trevligt sätt. Tyckte det var lika bra så att de förstår hur mycket jobb man faktiskt lägger ner.

När jag läste igenom det hon hade skrivit igen såg jag dessutom att hon ville ha en provfotografering med några testbilder innan. Det gör det hela ännu värre eftersom det blir ääännu fler timmar och bilder som ska fixar.

Nä det är det inte värt alltså..
 

Leaflet

Aktiv medlem
Sådär! Nu skickade jag iväg ett mail där jag förklarade alla tre anledningar till varför det var orimligt, fast på ett trevligt sätt. Tyckte det var lika bra så att de förstår hur mycket jobb man faktiskt lägger ner.

När jag läste igenom det hon hade skrivit igen såg jag dessutom att hon ville ha en provfotografering med några testbilder innan. Det gör det hela ännu värre eftersom det blir ääännu fler timmar och bilder som ska fixar.

Nä det är det inte värt alltså..
Bra beslut. Måste säga att du (och vi andra) har fått många goda råd i den här tråden. Heder åt alla som delar med sig av sin kunskap!
 

Nessima

Aktiv medlem
Håller med Leaflet!

Nu svarade hon för övrigt och frågade vad jag ville ha istället och hur många bilder det då är.

Alltså ungefär 100 bilder tycker väl jag är mer rimligt, men vad är då ett bra pris för antingen med eller utan provfotografering?
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Ge nytt förslag

Har nu läst igenom hela tråden och jag tycker det fattas ett uppenbart tillvägasätt. Att frågan är orimlig är ni ju klara med, svartjobb vill jag inte ens kommentera.

Uppenbarligen har brudparet satt en budget som de anser sig ha råd med. Till det har de gissat på vad de kan få ... visst orimlig för insatta fotografer, men surfa runt på nätet och läs vad alla brudpar kan uppfatta som rimligt.

Jag tycker du istället skulle föreslå att för 4000 kr kan du erbjuda 50-80 bilder från vigseln, samt en gruppbild efter vigseln utanför kyrkan så de får med alla bröllopsgästerna på ett kort. Är du riktigt snäll kan du ju även inkludera ett antal bilder av bara brudparet som du kan ta i direkt anslutning till vigseln. Vidare så får de 5-10 bilder samma kväll som de kan skicka ut via sociala medier eller mail som tack. Övriga bilder levereras efter 1-2 veckor.

Att tacka nej till ett jobb tycker jag är fel väg, bättre att föreslå ett rimligt upplägg. Kunden har du ju redan fått till hälften på kroken ;)
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Och det fick du en D800:a för, orelaterad present iofs officiellt med tanke på skattemyndigheterna.

Ungefär den prisklassen en bröllopsfotografering borde kosta.

Varför ska det vara gratis eller jättebilligt för?

Klart fotografen ska få rimligt betalt.
Jag gjorde bröllopet idag som du antagligen hänvisar till. Men jag har debiterat 100 kr för tjänsten.

Jag särskiljer alla uppdrag. Olika betalningar beroende på krav och annat. Som köpare av en tjänst vill jag även ge betalt beroende mängd olika faktorer, ex utbildning, kvalité, kundkontakt, förmåner i framtiden etc. Inget som jag kunde utläsa på TS utsprångstext..
 

Falumas

Aktiv medlem
Man kan göra ett motbud. Fotografering en dag, redigering av 20-30 topbilder och möjligtvis överlämna fler oredigerade och räkna ut ett pris på det. Det är 14 timmars fotande och 3 timmar redigering ca.
Kunden har förmodligen (vilket jag inte vet något om) ansträngd budget men vill säkerligen ha det hela fotograferat, så det går kanske att hitta en mötesplats någonstans på mitten där alla blir ganska nöjda om du vill ha jobbet vill säga.

/Karl
 

Nessima

Aktiv medlem
Ja! Jag får försöka hitta något som gynnar båda.

Men grejen är också att det är den 14 juni och hon vill försäkra sig om att jag kommer kunna. Det förstår jag självklart, men jag vet inte ens säkert själv hur det kommer se ut. Hur är det då bäst att lösa? Ska jag fråga en vän och se om hon kan va reserv eller hur skulle ni gjort?
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Vad menar du? Kan du inte garantera till 99% att du ska komma. Även en reservfotograf kan "råka" illa ut just det datumet. Men visst kan det vara en liten försäkring. Inget jag rekommenderar eftersom brudparet oftast inte vilken fotograf som helst, utan mig. (Ifall de vänt sig till mig alltså).
Alla kan råka bli sjuka, men inget man ska ha i beräkningen. Det du inte ska göra är att boka upp dig på annat.
 
ANNONS