Annons

70mm film - Hasselblad

Produkter
(logga in för att koppla)

Sumpen

Aktiv medlem
Hej, Hasselblad har 70mm filmmagasin i sin produktlista, i alla fall hade en gång i tiden. Jag undrar om det fortfarande finns 70mm film att tillgå?? Vilka typer av filmer och var köper man dom?

Jag vet att Kodak HiE produceras, eller i alla fall har sålts som 70mm film.

Är det någon som har erfarenhet av att ladda patroner och framkalla 70mm film? Vad behövs? Det får inte plats så mycket i en vanlig spiral...

Tycker det vore ganska smutt att kunna spola in några meter bra film i magasinet om man ska ut och fota en längre tid.

mvh

/Erik

Jag har ingen aning vad jag menade med den frågan... ser nu att jag inte kan ha haft hjärnan med mig.

Det jag tänkte fråga var om det är ett magasin för 70mm "biograffilm" som avses.

Jag tror det, men är inte säker. Har läst att filmen kommer perforerad i kanterna, och levereras i stora rullar. Sedan får man ladda kassetter med ca 4 meter film som man sedan stoppar i magasinet. Antagligen används formatet även för "biograffilm", den vanliga 135-filmen är också gammal biograffilm som började användas till småbildskameror en gång i tiden.

Frågan är dock om det går att få tag på 70mm film fortfarande? Det görs väl långfilm fortfarande med analog teknik, eller börjar även de köra digitalt?

/Erik

"Alla" filmer, typ spelfilmer på bio görs med vanlig film även idag. Det finns undantag som ex. Jalla Jalla och senaste Star-Wars.

Jag har för mig att det är flera format som har sitt ursprung i 70mm. Är inte 120-film också 70mm bred, fast operforerad? Och sen har jag hört att småbilden blev just 35mm för att man delade 70mm film på längden och fick ett mindre format ur samma produktion.

Det här är en fråga som diskuterats i HUG (Hasselblad users group), en mestadels amerikansk diskussionsgrupp vid flera tillfällen. Jodå, det finns några filmer att få tag på, men jag har inte lagt på minnet vilka. Intresset från såväl amatörer som proffs är ganska litet. Men det finns speciella ändamål, bl.a. bevakning och flygfoto samt för vissa vetenskapliga ändamål där det fortfarande används film i längder. Jag tror att 70mm film från början var för flygfoto, först senare blev det ett vidfilmformat.
Har också för mig att i stort sett bara Kodak har dessa filmer numera, i varje fall för allmän försäljning. Men en sak är säker, det är ingen stor artikel, 70-mag till Hasselblad är mycket billiga i 2:a hand.......
Us

Fick ett svar från Kameradoktorn:

"Visst finns det 70mm-film att tillgå fortfarande. Kodak har bl.a. sin Portra 160NC tillgänglig i 70mm perforerad film, men även andra finns. Dock är det beställningsvara, men med lite framförhållning så är det inga problem."

Ska söka prislappar nu. Har sett 70mm-magasin för runt 1000-lappen och under, men filmen lär nog bli lite dyra initialt...

/E

ANNONS
Götaplatsens Foto