Annons

7D eller ny 50D + beganad 5D

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefan-H

Aktiv medlem
Har nu en 40D, tanken är att köpa en 7D och sälja min 40D, fick en ny tanke att i stället köpa en ny 50D till fåglar och lite motorsport, då har jag objektiv 100-400 och 70-200, men även en begagnad 5D för landskap och lite porträtt, med objektiv 17-40, fast 85 och säkert även 70-200

En ny 50D + begagnad 5D borde bli ca 14-15.000, ungefär samma pengar som en 7D

Ser fram mot era kommentarer

Hälsningar
Stefan-H

Bara funderar på varför då byta till en 50D? Den är ju inte bättre än 40D, förutom LCD-skärmen. Bildmässigt är ju 40D lika bra som 50D enligt min erfarenhet.
En liten fundering bara.

Jo då, bildmässigt är 40D lika bra som 50D eller 5D eller 7D, vad som skiljer är , låt oss säga, utrustningen för att nå till målet (en bra bild), om 50D har en bättre LCD-skärm så är det absolut en faktor för att få en bättre bild, bland annat, när 50D kom blev många besvikna på att det inte blev större skillnad mot 40D, trots detta är 50D trots allt en bättre kamera än 40D.

Men om man skall nöja sig med att uppgradera till 50D eller gå till 7D så tycker säker de flesta att 7D är ett bättre val, jag bara funderade på alternativet att även fotografera i FF med en 5D.

/Stefan-H

Jag håller med om att skärmen är betydligt bättre, det var faktiskt därför jag bytte till en 50D en gång i tiden, men det känns lite onödigt. Behåll din 40D och köp en 5D också.

Jag kör själv kombon 5D och 50D.

Har haft 40D en gång i tiden och jag uppskattar den skarpa skärmen på 50D:n.

Bra med 50D:n är också att man kan justera vid back/frontfokus.

5D: Bröllop, landskap, porträtt, studio.
50D: Sport, snabba händelser, djurfoto (crop 1,6).

Du kan behålla din 40D och köpa till en 5D, och pengarna du sparar
genom att behålla din 40D köper du någon bra glugg för ;-)

MVH Julle.

Jag köpte precis en begagnad 5D för jag ville se hur den står dig mot min 40D och för att jag var nyfiken på en full formatare.
Det lilla jag fotat med 5D (bara under valborgs afton) tycker jag att jag ser en skillnad gent emot min 40D.
Visst skärmen är lite mindre men bara slut resultatet är bättre, och det tycker jag.
Det jag känner nu är att man får lite bättre stuns/skärpa i 5D vs 40D.

Så min röst ligger på 5D. Men visst 7D skall ju var riktigt bra och skulle man inte gilla 5D så kan man ju byta den och 40D till en 7D.

/sebbe

ANNONS
Götaplatsens Foto