Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
7D hjälp...
- Trådstartare CharlieJ
- Start datum
petter.oj.norman
Avslutat medlemskap
Hej!
Vart hittar jag inställningen för att kameran inte ska grundställa om -bländare -slutartid - iso, osv.. vid avstägning?
Förstår int riktigt hur du menar.
ISO minns den väl alltid (utom i gröna rutan där det alltid är auto)
Om du har kameran i:
- Av-läge så minns den bländarinställning mellan avstängningarna
- Tv-läge så minns den slutartiden
- M-läge så minns den båda
Om du däremot använder grön ruta, P, eller CA så ska den ju vara helautomatisk vad gäller bländare och tid
Petter ...
CharlieJ
Aktiv medlem
Exakt, jag använder bara de 3 st C-lägen som finns, och jag är nästan 100% säker på att kameran inte grundställde-om bländare osv när jag stängde av kameran innan jag var inne och pilla bort det.
Jaja, ända lösningen är väl att höja minuterna tills kameran auto-stänger av sig...
Irriterande som fan när man står och produktfotograferar med samma inställningar men olika objekt, och så plötsligt stängs kameran av och man får ställa om alla inställningar. Gång på gång,... blev tokig innan och minns inte att det var såhär förut.
Jaja, ända lösningen är väl att höja minuterna tills kameran auto-stänger av sig...
Irriterande som fan när man står och produktfotograferar med samma inställningar men olika objekt, och så plötsligt stängs kameran av och man får ställa om alla inställningar. Gång på gång,... blev tokig innan och minns inte att det var såhär förut.
Rommel
Avslutat medlemskap
Har du verkligen lagrat inställningarna eller du du ställer bara kameran i C-lägena och sedan ändar inställningarna?
Sparar du inte så försvinner de självklart och återgår till grundinställning eller sist sparade när den går i viloläge eller du stänger av kameran.
/Stefan
Sparar du inte så försvinner de självklart och återgår till grundinställning eller sist sparade när den går i viloläge eller du stänger av kameran.
/Stefan
AFJ
Aktiv medlem
Gång på gång,... blev tokig innan och minns inte att det var såhär förut.
Jo, så har det alltid varit. Jag tycker Canon har missat här. Jag har t ex ett C-läge för motorsport där jag har lagrat följande fokus, hög seriehastighet mm. När jag sedan fotar så vill jag förstås jobba med lite olika slutartider för olika panoreringar. Om kameran då går ner i viloläge så återställs slutartiden till det som var lagrat i C-läget. Irriterande!
Jag tycker det borde funka som så att när man vrider till C-läget laddas de sparade inställningarna. Om man sedan gör ändringar så bör de ligga kvar så länge man har detta C-läge inställt. Byter man till något annat programläge och sedan tillbaka till C-läget - då först bör inställningarna gå tillbaka till lagrade inställningarna för C-läget.
apersson850
Aktiv medlem
Nya 1D X ska fungera annorlunda här, säger de i den preliminära informationen. Men där verkade det som om alla ändringar man gör "i flykten" också permanentas i respektive C-läge. Automatiskt sparande, alltså.