Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

7D - inställningar, tips mm

Produkter
(logga in för att koppla)
Men eftersom kontrastfokusering innebär att kameran inte vet på vilket håll det är suddigt, blir resultatet av ihärdigt tryckande att fokuseringen går på fel håll i hälften av fallen, ungefär. Alltså måste det då först bli sämre innan det kan bli bättre.

Det är därför jag påstår att det är bäst att låta bli. Behöver man fokusera på rörliga mål under filmning använder man fel verktyg.
 
Mina topp-5 irritationsmoment på 7D:

1) Exp.komp-ratten, joystick/fokuspunkt förflyttning mm funkar inte när "tillräckligt antal sek. gått", man måste göra halvpress på avtrycket för att kommandona ska tas. Canon har obegripligt nog inte specat upp en basal funktion (som en finite-state-machine för de intresserade) för detta. Konstigt och oingenjörigt.
2) Displayen (INFO-INFO) glöms ibland bort av kameran, oklart när, förmodligen en bug. Spec för denna huvudfunktion måste vara bortglömd. Nya knapptryck krävs för att få se väsentlig info i huvuddisplayen.
3) AutoISO. Vill kunna begränsa vad JAG tycker är högsta acceptabla ISO, inte vad Canon Japan 20090801 tyckte.
4) Fokuspunkten resettas inte vid power off. Den sitter lika snett som vid sista bilden då det var poäng att flytta den.
5) Toppdisplayen är sjukt svårläst och onödig. Bort! Dessa "semipro/pro"-kameror borde lära av XXXD-seriens användning av huvuddisplayen, bl.a. sådant elementärt som mörk text på ljus bakgrund - och knappar som inte dödas efter några sekunders avsaknad av tryck. Grattis alla ni som inte vant er vid 450D och framåt som säkert inte störs. I kombo med 2) givetvis.

Jag trodde flera grejor skulle "ge sig" efter 9 månader, men så är det inte. En av världens bästa kameror kunde *mycket* enkelt gjorts ännu bättre.
 
1) Tycker jag är bra. Lätt nog att ändra nåt av misstag ändå.
2) Jaha? Den stängs av ibland, det har jag noterat, men jag använder den så sällan, så det känns som om det kvittar. Det finns en bra display på ovansidan, så den bakpå behövs inte till inställningarna. Den ovanpå tar dessutom mycket mindre ström.
3) Även Canon har insett detta, men det dröjde till 550D.
4) Det är ju ändå för väl. Har jag flyttat den ska den stanna där jag släppte den.
5) Se 2 ovan. Folk uppfödda på instegskameror som 450D förstår tydligen inte vitsen.
 
Jag håller nog med Anders ovan. jag använder både 400D o 7D och har väl inga större svårigheter att växla mellan dem, men föredrar 7D på de flesta punkter. Auto-iso har jag aldrig använt mig av, är väl lite gammalmodig men vill själv ha kontroll och tycker inte det är något större problem att skifta, värre var det med film i kameran, men ska man använda auto-iso så kunde det gott vara möjligt att kunna ställa exp.komp. även i M-läge, men som sagt, mig gör det detsamma. Det är bekvämt med automatik men ibland blir det för mycket, det ät trots allt jag som fotograferar och inte kameran.
 
Det beror helt på vad man fotograferar. Jag försöker mig ibland på sportfotografering, och det finns tillfällen då all automatik, som man kan hålla styr på, underlättar när det rör sig fort framför kameran. En del av de bilder jag vill ta har jag inte ens mer än delar av sekunder på mig för att ta.
 
AAAARGH ! ! !
Gaffatejp för att låsa programratten!!!

Så nu fick jag det sagt och allt känns bättre...

Jag lyckades vrida från Av till Tv och körde ett hundratal bilder med helt fel slutartid.
Nej, det är inte lätt att se siffrorna i sökaren med solglasögon i en gungande båt, särskilt inte om man dessutom försöker fota och köra båt samtidigt. Segling måste vara en av de svårare sporterna att fota.
 
Appropå spotmätning som dök upp i den oöverskådliga 7D-tråden (som f.ö. sen några dagar dessutom lider av svår gubbhumor... ;o). Har någon koll på ifall spotmätningen följer AF-punkt?

Allmänt tycker jag std-mätningen (evaluerande) funkar förvånandsvärt bra (och har eg. inte använt något annat). På f.m. idag befann jag mig i Storkyrkan i Ga Stan och fotade min systerdotters konfirmation. Flyttade som vanligt runt fokuspunkten hela tiden för att få "roligare" kompositioner. Största utmaningen var skärpa eftersom slutartiderna blev rätt långa trots ISO 800 (och ibland 1600). Men just i kyrkor dyker ibland ett kyrkfönster upp mitt ibland det dunkla och jag undrade om det möjligen fanns något klokare ljusmätningsval.

En helt annan reflektion jag gärna delar med mig om var hur bra ISO800 & 1600 är för all normal bildanvändning. När prästen höll sina mest långdragna utläggningar passade jag på att ta några bilder på makalös predikstol och andra detaljer i kyrkan. Bruset hanteras väldigt bra tycker jag.
 
Hmm.
Funderar på att köpa 7D imorgon när jag är på kungsholmen.
Tror mig mest använda vanlig Onshot på valbar punkt(antar man kan välja med joyen som på 40d) för fokus på fasta föremål, AIServo med enbart mittenpunkten vald (det jag använder mest idag) samt AIServo med utökad focuspunkt (För flygande fågel osv).
Dom två första kanske med den nya spot funktionen.
Nu till frågan. Om jag nu har tre olika inställningar för fokus som jag brukar använda. kan jag programera dom som jag vill ha dom och sedan växla mellan dom på nått smidigt sätt? Top med Fel knappen bredvid avtryckaren. Eller kan jag ha två olika fokusalternativ på två olika knappar. Typ AIServo med bara mitten punkten vald på AF-ON och utökadpunkt på *knappen??

Tror mig ha läst att man kan göra på båda dessa sätt men skulle vilja ha det bekräftat...

Lägger till en grej. Grejen är att jag vill vara redo för både en flygande fågel med fler afpunkter som hjälper mig samtidigt som jag vill vara redo för att få så precis fokus på en blommas kronblad precis där jag vill ha den. Det senare alternativet då gärna med AIServo och ONEShot AF. Det kanske fins bättre sätt att lägga upp detta på. Hur gör ni? Om ni går och fotar blommor eller fjärilar men samtidigt vill ha beredskap för en flygande fågel.
 
Senast ändrad:
Nu till frågan. Om jag nu har tre olika inställningar för fokus som jag brukar använda. kan jag programera dom som jag vill ha dom och sedan växla mellan dom på nått smidigt sätt? Top med Fel knappen bredvid avtryckaren. Eller kan jag ha två olika fokusalternativ på två olika knappar. Typ AIServo med bara mitten punkten vald på AF-ON och utökadpunkt på *knappen??

.


Du har ju alltid tre C-lägen på program ratten att tillgå, men det kanske inte är snabbt nog?
 
Det finns tre "C-lägen", dessa kan programmeras med antal parametrar förinställda.
Bla. lagras alla inställningar för fokus, samt vilken typ av automatik du ställt in. Ex M eller Av, även ISO och Autoiso sparas.

Kanske kan detta vara lösningen för dig?
 
Det du kan göra är att sätta skärpdjups knappen på vänster framsida som snabbknapp för byte mellan 2 olika AF lägen (hålla in för ändring)
först väljer man vilken slags AF typ man vill ha när knappen trycks in.

Nästa steg är att ställa in hur AI servo tracking sensitivity ska jobba. Slow, medium slow, standard, medium fast och fast.

I nästa steg ställer man in AI Servo 1st/2nd image priority.

I sista steget ställer man in om vill ha main focus point priority eller continous Af track priority.

Jag har dock ingen egen erfarenhet av att använda just denna funktion än.

*edit*
Det finns även ett till knapp alternativ men jag som amatör har inget objektiv med knappar på vilket bildschemat man ser i kamerans meny visar.
Jag antar att detta är någon standard programmerbar knapp på finare L optik?
 
Senast ändrad:
Den högra tumknappen. Som man på min 40D använder för att snabbt aktivera alla AFpunkterna. Den funkar lika dant på 7D eller? Man kanske till och med kan lägga så att den växlar till utökad punkt eller zon?
Då kan man ju ha AIServo vald på kameran, skifta punkt med joysticken samt om man snabbt vill växla till utökad punkt bara trycka på den knappen.
Som jag jobbar idag fast att jag kan få AF lite mera användbar med flera punkter. På 40D funkar det nästan bara om man följer ett mål mot en klarblå himmel.
 
Som nämnts, skärpedjupsknappen kan ställas så att den växlar mellan AI Servo och One Shot för att vara mer precis. I övrigt C-lägena för att lagra en grupp inställningar inkl fokusmetod. Joysticken för att växla punkt/punktgrupper. Kan själv inte begripa varför joysticken "inaktivaras" så snabbt. Halvpress på avtrycket krävs först...
 
Spotmätningen sker alltid i mitten på 7D.

AF-ON och * kan programmeras till att fokusera på vald punkt eller på en i förväg registrerad "Home Point".
AF-punktvalsknappen, till höger om *, programmeras inte alls, utan tillåter att man bläddrar sig genom några av AF-punktvalen, ev. de man själv bestämt ska vara aktiva.

Skärpedjupsknappen har redan redogjorts för ovan. Den kan byta AF-inställning helt och hållet, om man vill.

Vissa dyra superteleobjektiv har en knapp på objektivet, och den knappen kan också programmeras till en del specialknep.
 
Tack Anders. Då är det antagligen högst rimligt att anta detta även gäller centrumvägt snitt (/average). Ljusmätning är helt enkelt inte ställbart.

"Evaluative" (vad det nu kan heta på svenska) följer däremot den valda fokuspunkten, om jag har förstått saker och ting rätt. Anders vet säkert mer. ;)
 
Centrumvägt genomsnitt är per definiton hela bilden, dock med tyngdpunkt lagd på centrum. Centrum är per definition i mitten.
Min EOS 30 har möjlighet att länka partiell mätning till någon av sina 7 AF-punkter, men det finns inte på någon digital version jag har sett. EOS 30 har ingen spotmätning alls.

AV dagens modeller är det bara 1D som kan låta spotmätningen flytta med AF-punkten. Det är också bara 1D som har multispotmätning, en finess som kan sägas vara en handjagad evaluerande mätning. Gjorde sin debut på T90 och har även funnits på EOS 3. Men annars har det mest varit på EOS 1, av olika modeller.

Evaluerande mätning har i alla tider haft någon dragning åt den/de aktiva AF-punkterna. I början fanns det bara några få fält (min EOS 10 hade åtta mätfält och tre AF-punkter, så hur de prioriterade där vete fåglarna), men numera är ju exempelvis det 63 mätfälten i en 7D utspridda så att 19 av dem sammanfaller med de 19 AF-punkterna, och det utnyttjas också. 7D påstås även utvärdera fokus på samtliga punkter (ingår i iFCL) för att se vilka som är i, eller nära, fokus, även om de inte används för att fokusera med. Kameran antar då att sånt som är nästan i fokus tillhör huvudmotivet. Huruvida detta fungerar i praktiken är nog inte så lätt att testa. Kanske med någon speciellt uppbyggd testrigg.
 
Hmm, killen i butiken sa att spotmätningen av ljuset mättes i AF punkten... Han visste inte vad han snackade om då eller?

Hur som, lite frågor.
Kör ni med AdobeRGB eller sRGB?
Har ni några saker ni alltid ändrar om ni använder LR3? Jag brukar lägga in lite skärpa och extra tryck i färgerna automatiskt när jag importerar rawfiler därför att jag tycker att det behövs i 99% av fallen på vanliga bilder, istället för att använda picturestyles. Har ni gjort några sånna ändringar?

Sen undrar jag hur dom mindre RAW formaten fungerar igentligen. Om jag väljer att fota i typ 10MP med en 18MP sensor? Blir den bilden jämförbar med min 40D kvalitetsmässigt??

/M
 
När jah använder min 430 EXII så lyckas jag inte få IR AF hjälpbelysningen att tändas, vbad har jag missat??
I C.Fn III 11 är kameran inställd på 0=Möjlig...

Blixten fungerar som den ska på min 40D

/Matte
 
ANNONS