Annons

7D kinkig af

Produkter
(logga in för att koppla)

Jörgen Rehnstedt

Aktiv medlem
Undrar om det är någon mer som lagt märke till att 7D af är kinkigare än tex 5D mark II 40D 1000D

Vad jag menar är att med till ex så funkar af mycket bättre med 100-400 med en 1,4 tejpad extender på 5D mark II och även 1000D en vad den gör på 7D på 7D är mycket sämre går ej att använda AF utom i mycet bra ljus

samma fenonmen uppträder om man kör med en extender på 28-300 is
Funkar bra på 5D 400D 1000D men ej på 7D

Jag har klagat på så många olika saker på 7D så det börjar bli uttjatat, men jag inser nu att jag behöver skaffa mig en teleförlängare, så hittar jag ett nytt ämne!

Jag har klagat på så många olika saker på 7D så det börjar bli uttjatat, men jag inser nu att jag behöver skaffa mig en teleförlängare, så hittar jag ett nytt ämne!

Jag är så nöjd med min 7D så det inte är sant hehehe. Inget att klaga på varken på, skärpa med Canon 17-55/2.8 IS USM, AF hastighet eller välja rätt punkt (j-vlar vad intelligent den är, den fattar ju vad jag letar efter!), eller serietagningshastigheten som även på min så sjunker hastigheten till 3 b/s pga iFCL (eller vad den nu hette). Men va ska man med 8 bilder/s i dunkel belysning med fattar jag inte men men.

Batteritiden är över förväntan me. Över 1000 bilder, då tankar jag då o ch då över bilderna till datorn direkt från kameran, tittar och raderar, skyddar bilder i displayen (dock ej använt blixt, har extern).

Så allt klagande fattar jag nog som at de som klagar köpt när kameran kom ut direkt på marknaden.... och som allt annat som är sprillans nylanserat så finns barnfel.

Vänta och vänta så man ser att alla klagat färdigt så Canon kan fixa produktionslinjen samt uppdatera firmware minst 1 gång.

/Stefan
Supernöjd 7D ägare, tidigare 400D och 50D ägare

Samma här!

Den är ju så bra att det är löjligt, jag ska nog köpa en till.
Oavsett vilket objektiv som sitter på ger den grymma bilder.

Det är ett sant nöje att använda den...

Fota mer!!!

Tre svar och inte ett enda av dem berör frågan. Och frågan är intressant, är 7D AF sämre än tidigare modeller när man hamnar på eller över det magiska värde då Canon tänkt sig att AF skall kopplas bort?

Med 30D är AF användbart runt bl 8 och aningen över, om än inte klanderfritt så att säga. Är 7D alltså sämre i det avseendet?

jag ska försöka hålla mig till ämnet även om jag inte har så mycket att komma med. Jag provaded lite med mitt Tamron 28-300 3,5-6,3. I 6,3 läget har det varit lite kingkigt både med min
400D o mina analoga EOS, jag har inte använt objektivet på min
7D, men provade nu. SpotAF på 7D och mittpunkt på 400D och märkte ingen större skillnad. En av mina bröder har en 5Dm2 men vi bor på lite avstånd, vid något tillfälle kan jag ju göra en jämförelse. Jag vill minnas att jag läst någonstans här i forumet att AF kan fungera om man bara håller den låga ljusstyrkan på objektivet dålt för kameran.

Jag vill minnas att jag läst någonstans här i forumet att AF kan fungera om man bara håller den låga ljusstyrkan på objektivet dålt för kameran.

Ja, antingen en Canonconverter med tejpad kontakt, eller som jag en 1,4x Soligor som inte "berättar" för kameran att den finns. Med min 30D funkar AF hjälpligt till och med om jag sätter convertern på mitt Tamron 200-500 5-6,3 och använder 500-läget, dock ganska uselt om ljuset och/eller kontrasten är dålig.

Om 7D och 400D ger likvärdigt resultat kanske även 30D ligger där, och i så fall ger alltså 7D inte bättre resultat för AF vid dålig ljusstyrka på optiken. Kanske ganska naturligt, men man kunde ju hoppas att den var aaaningen bättre än de gamla även på den punkten ;-)

Tre svar och inte ett enda av dem berör frågan. Och frågan är intressant, är 7D AF sämre än tidigare modeller när man hamnar på eller över det magiska värde då Canon tänkt sig att AF skall kopplas bort?

Med 30D är AF användbart runt bl 8 och aningen över, om än inte klanderfritt så att säga. Är 7D alltså sämre i det avseendet?

Visst besvarade jag frågan fast indirekt. Har ju haft 400D och 50D. Hade jag inte varit nöjd så hade ju det betytt att 50D vatt sämre... och 50D är ljusår ifrån 400D.
7D är snabb autofokus i både ljus och dunkel belysning och väljer oftast alltid rätt fokuspunkter åt mig. Dock ändrar jag den manuellt själv när jag vill ha superkontroll vid stor bländaröppning.
Testat med vidvinkel, normalzoom och telezoom och alla presterar lika bra eller bättre än 50D.

Sen halvt skrev jag om klagomålen som apersson850 gjorde som jag tycker brukar vara normalt vid en nylansering av hård/mjukvara. Den som är först till kvarn får ofta bita i sura äpplet tills barnfelet är fixat.

/Stefan

Visst besvarade jag frågan fast indirekt. Har ju haft 400D och 50D. Hade jag inte varit nöjd så hade ju det betytt att 50D vatt sämre... och 50D är ljusår ifrån 400D.
7D är snabb autofokus i både ljus och dunkel belysning och väljer oftast alltid rätt fokuspunkter åt mig.

/Stefan

Jo, att AF är superb vid 2,8, men det anade jag ;-) Den egentliga frågan var om AF är bättre även vid sämre ljusstyrka på optiken, alltså så dålig att AF egentligen inte skall funka. Förvisso är det ju inte meningen (inte Canons i alla fall) att man skall använda AF då, men om man likväl vill det är man nyfiken på om 7D klarar detta bättre än föregångarna. Jag tycker att den borde det, men det är ju inte givet att det är så och ett svar från någon med empirisk erfarenhet vore intressant. Här i trakterna finns ingen handlare med kameran hemma så att jag kan prova, vilket ju vore det allra bästa.

Jag har testat tejpad 1,4x konverter på 40D, 5DII och 7D med EF 100-400 på 400 mm bl 5,6 och det är ingen större skillnad. Möjligtvis lite bättre på 7D vid hög kontrast på motivet men det är inget jag gjort några ingående tester av. En sak som jag noterat är att af verkar funka bäst, oavsett kamera, med någon af-punkt till höger eller vänster om centrumpunkten. Motivets kontrast är dock viktig för funktion.

Jag upplever att det fungerar bättre med 5Dmk2 än 7D'n med en tejpad EF 1,4extender till EF100-400.
Svårt att förklara men det är som att den "jobbar in" sig bättre med 5D'n och lite mer oroligt med 7D.

Bara undrar.. Varför tejpar ni extendern? Passar dom inte?

/Stefan

Det är för att kameran inte ska förstå att det sitter en Extender monterad (för då kommer den att vägra AF i nämnda konfiguration). Det man gör när man tejpar stift är helt enkelt att gå utanför de spec som Canon garanterar.

Jag har testat tejpad 1,4x konverter på 40D, 5DII och 7D med EF 100-400 på 400 mm bl 5,6 och det är ingen större skillnad. Möjligtvis lite bättre på 7D vid hög kontrast på motivet

Tack, då vet jag litet bättre vad man kan vänta sig. Synd att Canon är så rädda för att ge fattiga amatörer litet bättre AF-omfång.

Är det någon som vet vad det är som skiljer på sensorerna för AF i en 1D och övriga kameror, och som alltså gör att man kan använda mittpunkten med f/8 i en 1D? Är det annorlunda linser i secondary image forming optics, eller vad?

ANNONS
Götaplatsens Foto