Annons

7D med raw + jpg och Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

thefotografen

Aktiv medlem
Om jag väljer att fotografera med både jpeg och raw (m-raw) så får Lightroom fnatt då den inte ser några raw filer så importeras bara jpg filerna.

Hur får jag Lightroom att importera både jpg och cr2 filerna? Kan jag göra någon ändring i min kamera så att cr2-filerna syns i explorer och där med kan importeras av Lightroom.

Om du inte installerar Canons programvara för att hämta bilderna från kameran måste du i alla fall installera deras codec för raw-filerna. Annars fattar datorn inte vad CR2 är för nåt.

Fast LR bör väl fatta?

Hur gör du importen, från kameran eller från kortläsare? Vilken version av Lightroom.

För mig funkar det utan problem med RAW+JPG från 7D. Windows Vista och LR 3.2 (jag har i och för nog installerat codecen för RAW filerna, för jag kan öppna en CR2 i windows bildvisare).

Om jag väljer att fotografera med både jpeg och raw (m-raw) så får Lightroom fnatt då den inte ser några raw filer så importeras bara jpg filerna.

Hur får jag Lightroom att importera både jpg och cr2 filerna? Kan jag göra någon ändring i min kamera så att cr2-filerna syns i explorer och där med kan importeras av Lightroom.

Du kanske behöver kolla om din version av Lightroom och Camera Raw har stöd för Canon 7D?
Du kan ju ha för gammal version.....

Vilken version av Lightroom har du?

Jag kan se/öppna och importera raw-filerna i Lightroom. Problemet är när jag har kameran inställd på att spara både raw och jpg som Lightroom inte lyckas hitta mina raw-filer utan importerar endast jpg-filerna.

Jag har Lightroom 3.2 och kör Windows Vista och hämtar bilderna direkt från kameran.

Det funkar bra att få in både raw och jpg filer i Lightroom om jag först laddar ner filerna från kameran med Canons programvara och sedan i Lightroom importerar från den mappen (på c:/tmp ) där jag har lagt filerna. Men denna två stegsraket tycker jag känns krånglig.

Det funkar bra att få in både raw och jpg filer i Lightroom om jag först laddar ner filerna från kameran med Canons programvara och sedan i Lightroom importerar från den mappen (på c:/tmp ) där jag har lagt filerna. Men denna två stegsraket tycker jag känns krånglig.

Det är helt enkelt en begränsning i alla Canonkameror, du måste använda Canons programvara för att importera råfilerna. Skaffa dig en kortläsare för någon hundring så går det både snabbare och enklare.

ANNONS
Götaplatsens Foto