Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

7D vidvinkel

Produkter
(logga in för att koppla)

SilentNajT

Aktiv medlem
Jag har bestämt mej för att investera i en 7D när den kommer ut, då tänkte jag också införskaffa mej mitt första vidvinkel objektiv också.

Med gluggen kommer jag nästan endast fota landskap.

Vill höra vad ni medlemmar har att säga lita innan jag bestämmer mej för vilket jag vill ha, hur mycket äre värt att lägga ut på ett vidvinkel mm.

Mvh: Nicklas !!

Canon 10-22mm är ett riktigt bra objektiv.

Om du fotar mest landskap så bör du skaffa en 5D Mark II istället.

Därför att den kameran är optimerad för bästa möjliga bildkvalité på döda ting.

7D är optimerad för bästa möjliga actionfotografi.

Landskap springer sällan omkring.

10-22 är ett utomordentligt bra objektiv. Du kommer inte att ångra dig om du skaffar det. Det går ju inte att använda på 5D Mk2 eftersom det är EF-S men jag kan intge förstå argumentet för en 5D. En kamera som 7D som visserligen kan ta 8 bilder i sekunden och har mer avancerad autofokus för snabbt rörliga motiv än 5:an kan väl knappast vara sämre för stillastående motiv än 5:an. Det som rimligen måste vara avgörande är väl i alla fall bildkvaliteten, hur bra den är på olika ISO osv. Vad jag har förstått av andra diskussioner här så är 7D en väldigt bra kamera. I kombination med 10-22 tror jag den är super. (Jag väntar på min 7D och har redan ett 10-22.

Instämmer om 10-22:an, mycket skarpt och välbyggt optik.
Jag själv använder inte min längre då den blev knäckt längs fokusringen under en konsert :)

Visst kan det röra på sig på festen, men så länge de står vid altaret är det inte mycket mer action än på en begravning.

ANNONS
Götaplatsens Foto