Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

80-200 2,8 ED bra skåp?

Produkter
(logga in för att koppla)

rikitikitavi

Aktiv medlem
Skrev en annan tråd om detta men omformulerar nu frågan lite.
Har fått korn på detta tele och har hört bra saker. Det är ju ett äldre objektiv, står det sig bra fortfarande? Det är ett sådant med skjut zoom.
Vad har ni för erfarenhet?

Jag har ägt en sådan och den är mycket skarp på alla brännvidder. Att jag gjorde mig av med den berodde på att autofokus var för långsamt på den. Objektivet har inte inbyggd AF-motor så du måste alltså ha en kamera som kan "skruva". De som inte har det är 3xxx och 5xxx, alla andra kan hantera AF på den. (Hoppas jag har rätt här men jag tror det). Några saker att kolla upp på den är fokuseringen och zoomen som båda skall vara mjuka utan hugg eller glapp. /Frode

Skrev en annan tråd om detta men omformulerar nu frågan lite.
Har fått korn på detta tele och har hört bra saker. Det är ju ett äldre objektiv, står det sig bra fortfarande? Det är ett sådant med skjut zoom.
Vad har ni för erfarenhet?

Hej!
Det är fortfarande ett mycket bra objektiv!
Långsam autofocus med dagens mått men det beror lite på användnings område.
För sport mm räcker den inte riktigt till men för "normal" användning så
slår den väldigt många moderna gluggar.
Går ju att hitta till mycket bra priser har jag sett 3-4.000 verkar vara normalt.

Med vänlig hälsning, Kenneth

Hej!
Det är fortfarande ett mycket bra objektiv!
Långsam autofocus med dagens mått men det beror lite på användnings område.
För sport mm räcker den inte riktigt till men för "normal" användning så
slår den väldigt många moderna gluggar.
Går ju att hitta till mycket bra priser har jag sett 3-4.000 verkar vara normalt.

Med vänlig hälsning, Kenneth

Ps. Mitt hänger med fortfarande :) ds.

Verkar ju lovande.

Ja, jag har ju liksom inget direkt tele förutom min 85 mm, har annars bra objektiv för andra brännvidder och såg fina rescensioner på denna. Han vill ha 3800 för gluggen och den ser ju ut att vara i bra skick. Kan inte riktigt bestämma mig. Den med vridzoom hade ju kanske varit önskvärt, men om det är ett bra objektiv med skärpa etc så kan man ju inte få allt man önskar, om man inte slänger ut åtskilliga tusenlappar mer hehe.
Så ni skulle fortfarande rekomendera den starkt då? Eller finns det något annat i samma prisklass begagnat som är bättre.?
Jag har ju en D700..

Det är en bra optik.
Köpte min beg för 25 år sedan.
Funkar än.

Men visst AFS är snabbare.
Närgränsen är väl bättre idag.
VR.

Men jag har bara 1 gg varit i behov av en snabbare AF.
En ekorre som kom skuttande rakt emot mig vid närgränsen.
Där missade jag bilden trots F5.

Prova på kameran innan du köper den.
Sälj den med ingen till ett par hundralappars förlust om du inte tycker om den.

Det är en bra optik.
Köpte min beg för 25 år sedan.
Funkar än.

Men visst AFS är snabbare.
Närgränsen är väl bättre idag.
VR.

Men jag har bara 1 gg varit i behov av en snabbare AF.
En ekorre som kom skuttande rakt emot mig vid närgränsen.
Där missade jag bilden trots F5.

Prova på kameran innan du köper den.
Sälj den med ingen till ett par hundralappars förlust om du inte tycker om den.

haha, ok ja det låter ju som om man klarar sig rätt bra med den AF som finns trots allt. Jag är ju ingen renodlad sport journalist heller, så det ska nog gå bra. Och som du säger så kan jag ju alltid sälja eller byta om det inte passar senare...

Blev en formodlig helomvändning hehe, siktade in mig på en 180 mm 2,8 ED. Verkar också vara ett väldigt trevligt objektiv!
/Martin.

ANNONS
Götaplatsens Foto