Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

80-200/2,8 på D50

Produkter
(logga in för att koppla)

Malgomaj

Medlem
Visst funkar det att ha Nikon 80-200/2.8, den senaste modellen på en D50?
Har hört något om att autofokus blir långsam pga att det är kamerans motor som sköter det. Vet någon hur det ligger till med detta?

Är det det AF-D som heter:
Nikon AF 80-200 F2.8 D.
Ska till NYC nästa vecka och det är ju alltid bra att veta exakt vad saker heter så att man inte blir lurad:)

Jag vet inte den exakt riktiga benämningen på dom olika alternativen, men den du ska kika efter har separata zoom och fokusringar.
AF-S-verisionen är märkt just AF-S - Silent Wave Motor, men om du inte ska fota sport eller snabba fåglar är det tveksamt om det är värt de extra pengarna som det kostar.

Jag har aldrig provat något sådant själv utan går bara på vad andra har skrivit, så rätta mig om jag har fel.

Ska du köpa nytt?
Då föreslår jag att du väljer ett Sigma 70-200/2,8 HSM i stället. Det är ett ebjektiv med inbyggd ultraljudsmotor för fokus precis som Nikons AFS. Det kommer fungera bättre på din kamera. Nikons 80-200/2,8 har ofta felfokuserat på D70-kameror. Vet inte hur det är på D50. På D2H/X fungerar det bra.

Välj ett Sigma med HSM i beteckningen.

/Erik

eon skrev:
Ska du köpa nytt?
Då föreslår jag att du väljer ett Sigma 70-200/2,8 HSM i stället. Det är ett ebjektiv med inbyggd ultraljudsmotor för fokus precis som Nikons AFS. Det kommer fungera bättre på din kamera. Nikons 80-200/2,8 har ofta felfokuserat på D70-kameror. Vet inte hur det är på D50. På D2H/X fungerar det bra.

Välj ett Sigma med HSM i beteckningen.

/Erik

I NYC kostar ju Nikons 80-200 lika mycket som ett nytt Sigma i Sverige. DÅ känns det rätt värdelöst att satsa på ett Sigma i jämförelse.

Vad avser felfokus på D70 så skall detta dels vara en justeringssak (enligt en mailkonversation jag haft med Nikon support) och på D50 vet jag ej om detta uppträder. Jag sålde min 80-200 till en kille med D50 och han hade inte några som helst problem.

Satsa på Nikon 80-200/2.8 (tvåringsvarianten).

// Johan Maxe

Maxe skrev:
I NYC kostar ju Nikons 80-200 lika mycket som ett nytt Sigma i Sverige. DÅ känns det rätt värdelöst att satsa på ett Sigma i jämförelse.

Vad avser felfokus på D70 så skall detta dels vara en justeringssak (enligt en mailkonversation jag haft med Nikon support) och på D50 vet jag ej om detta uppträder. Jag sålde min 80-200 till en kille med D50 och han hade inte några som helst problem.

Satsa på Nikon 80-200/2.8 (tvåringsvarianten).

// Johan Maxe

80-200/2.8 funkar hur bra som helst på min D50 och jag fotar all möjlig sport så som handboll, fotboll,rally, motorcross och det är inga problem.
Plågade till och gluggen med en inomhus hästhoppning med urusel belysning och det gick att få användbara bilder av det med. Jag har inte ångrat en dag att jag köpte gluggen. (Tack Johan)
// Anders Lundgren

siehp skrev:
80-200/2.8 funkar hur bra som helst på min D50 och jag fotar all möjlig sport så som handboll, fotboll,rally, motorcross och det är inga problem.
Plågade till och gluggen med en inomhus hästhoppning med urusel belysning och det gick att få användbara bilder av det med. Jag har inte ångrat en dag att jag köpte gluggen. (Tack Johan)
// Anders Lundgren

Kul att du fortfarande är nöjd med min fd bebis.

// Johan

ANNONS
Götaplatsens Foto