Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

80-200 på F4

Produkter
(logga in för att koppla)

Thommy

Aktiv medlem
Jag har den gamla modellen av Nikkor AF 80-200/2.8, alltså den utan stativfäste. Nu undrar jag om det kan bli någon skada på huset (Nikon F4) om jag använder objektivet på ett stativ, med kamerans stativfäste. För objektivet är inte lätt, så det kanske kan "böja" kamerahuset???

mvh

Thommy Johansson

Oavsett om F4an eller objektivet skulle lida av det så upptsår det ju en förbaskad resonans i ett sånt system så det blir nog en hel del oskarpa bilder.

Jeppe skrev:
Knappast en F4a.. möjligen en F55/65.. ;)

Finns inte stativfäste att köpa?

Det där med stativfäste till den här modellen har jag läst på flera ställen att det skall finnas. Tyvärr ingenstans, vad jag kan minnas, var det finns att köpa...

Någon som vet??

/Svante

Stativfäste till den gamla 80-200 f2,8 är som en ovanlig fågel, många pratar om den, få har sett den. Gluggen är ju så "gammal" att du idag förmodligen bara kan komma över ett dylikt fäste på ren slump hos någon fotohandlare som säljer begagnat.

Kodiak skrev:

Det där med stativfäste till den här modellen har jag läst på flera ställen att det skall finnas. Tyvärr ingenstans, vad jag kan minnas, var det finns att köpa...

Någon som vet??

/Svante

jimh skrev:
Oavsett om F4an eller objektivet skulle lida av det så upptsår det ju en förbaskad resonans i ett sånt system så det blir nog en hel del oskarpa bilder.
...

Hej hej

Hittade en gammal debatt här angående Nikon F4 och 80-200mm AF...Blir det resonans i kameran...berätta mer...?...

Har på gång ett Nikkor 80-200mm...och kör bland annat Nikon F4, Nikon F5 och Nikon F90x...blir detmånga problem...med kamera vers. objektiv...vad säger ni?

ANNONS
Götaplatsens Foto