Annons

85/1.8 + 1.4 conv VS 180/2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

Glottis

Aktiv medlem
Hej alla glada.

Har blivit lite less på mitt sigma 70-200/2.8 då det inte vill funka till 100% med min d200. På min gamla D70 funkade den gluggen klockrent.
Men nu till min fråga...
Jag funderar på att byta ut sigman mot något skarpt fast från nikon.

Alternativen är

85/1.8 + en 1.4 converter

eller

180/2.8

lösningen med 85an blir ju mer flexibel men nån som har erfarenhet med en 85a med converter?
Tacksam för åsikter...

En 200/2 vr

Eller varför inte det tog skarpa 200/2 vr
har själv ett sådant. Ett helt otroligt fint objektiv på alla plan bildmässigt.

Glottis skrev:
jo visst det är säkert ett kanonobjektiv...

men det känns lite utanför min budget.
Mig veterligen finns ingen konverter som passar på en 85 1,8, kanske har fel här. Men oavsett om det passar eller inte så lär 180 2,8 vara mer anpassad för uppgiften som längre tele. Om du söker en kompromiss så titta hellre på Sigmas nya 50-150 2,8.

paul innergård skrev:
Mig veterligen finns ingen konverter som passar på en 85 1,8, kanske har fel här. Men oavsett om det passar eller inte så lär 180 2,8 vara mer anpassad för uppgiften som längre tele. Om du söker en kompromiss så titta hellre på Sigmas nya 50-150 2,8.

Nån som kan bekräfta om en converter funkar med en 85/1.8??

Glottis skrev:
Nån som kan bekräfta om en converter funkar med en 85/1.8??

Funkar och funkar ... Nikons egna konvertrar (TC14E, TC17E, TC20E) ger bara autofokus med AF-I och AF-S-objektiv. De saknar den mekaniska överföringen som måste till mellan kamera och objektiv för traditionell AF. Dessutom har de konvertrarna en ett litet metallstift som gör att man inte kan montera dem på vanliga AF-objektiv. Metallstiftet kan iofs filas bort (finns anvisningar på webben) så konvertrarna passar på AF-objektiv som då får fokuseras manuellt. Men man får tänka sig för så inte de bakre linserna i objektivet krockar med de främre i telekonvertern (på TC20E sticker den främre linsen in en bra bit i objektivet) -- kan vara ett problem med ett så kort objektiv som 85/1,8.

Tredjepartskonvertrar, Kenko mfl ger däremot AF även med vanliga AF-objektiv (de har en mekanisk överföring) och är enligt många riktigt bra. I alla fall 1,4x-varianten.

Men, kombinationen objektiv + TC är nästan alltid en optiskt sämre konstruktion än ett objektiv som i sig självt är har samma brännvidd.

Just 180/2,8 är ett kanonobjektiv, litet, lätt skarpt och smidigt. Långsam AF däremot. 85:an har jag bara provat vid några få tillfällen men av allt jag läst om det (och det är en hel del) så verkar det vara ett mycket fint och prisvärt objektiv. Hur det är med en TC ... Jag är lite skeptisk till den kombinationen.

har du kollat på ett nikon 80-200/2.8 då? borde inte det och sigman vara ganska likvärdiga? finns begagnat för bra priser om man är glad för en skjutzoom, annars går det ju på lite mer dock.

Nej iget Sigma ligger i närheten av ett Nikon 80-200/f2,8. Nikons glugg är det bästa på marknaden i denna brännvidd. Skarp är inte ord nog.

Fläsk-Tarzan skrev:
Nej iget Sigma ligger i närheten av ett Nikon 80-200/f2,8. Nikons glugg är det bästa på marknaden i denna brännvidd. Skarp är inte ord nog.

Så ja, nu ska vi inte ta i. Jag har haft båda och faktum är att skillnaden ite alls är så stor, i princip obefintlig från 4 och uppåt, åtminstone vad gäller skärpa. Sigmans HSM slår ju den gamla tvåringars på fingrarna och också mycket tystare i fokuseringen. Den senare AF-S däremot, den lägger sig ytterligate ett steg ovanför genom optisk kvalitet och snabbhet som är bättre än Sigma. Mina erfareheter av Sigmas 70-200 är bara positiva även om jag tycker Nikons preseterar snäppet bättre, då främst under f/4. Har kört med D70 och D80. Är det något som strular skulle jag främst höra med Tura, kanske är något vajsing med linsen.

Jag röstar också på Nikons 80-200/f2.8, bättre hittar du inte i den prisklassen, knivskarp på full öppning och med en byggkvalitet som är i absolut toppklass.

Nackdelar är tyngden och fokushastigheten om du inte har ett D2-hus, men den är absolut inte dålig tillsammans med en D200 heller.

/kent.

ANNONS
Götaplatsens Foto