Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

85/1,8 eller 100/2,0

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimsan

Aktiv medlem
Går i köptankar över en ny porträttglugg.
Funderar på antingen 85/1,8 eller 100/2,0.
Prismässigt är det inte så jättestor skillnad mellan dessa objektiv, men hur är det med bildkvalitet.
Är väldigt nyfiken på att höra era erfarenheter av dessa gluggar.
Vilket skall man satsa på:
Kortare brännvid och högre ljusstyrka eller längre brännvid och lite mindre ljusstyrka.

Jag skall ha gluggen huvudsakligen till porträtt och den skall sitta på en 10D.
 
Om det är porträtt och du kör på en 10D så har du ju 1,6 faktorn att tänka på. Så 85:an och 100:an blir istället 136:a och 160:a omräknat till småbildsformatet.

Känns lite mycket tele för porträtt. För 24x36 formatet är dock 85:an och 100:an perfekt.

Så, räknar vi baklänges och delar med 1,6 så borde en 53:a eller 62:a passa bra. Så varför inte 50/1.8 eller 50/1.4

Gissar att den nya EF-S 60/2.8 kommer att bli rätt populär som porträttobjektiv, men den passar ju tyvärr inte till 10D.
 
Eller varför inte Tamrons 28-75:a (45-120)?
Då har du möjlighet att ta helfigur i studion, samtidigt som du kan ta porträtt..

Enda nackdelen där att största bländaröppning på 2.8 om du vill ha litet skärpedjup vid porträttfoto.
 
StaffanW skrev:
Så varför inte 50/1.8 eller 50/1.4
Äger redan en 50/1.8 och är jättenöjd med den. Men jag skulle vilja ha något med lite längre bränvidd och ändå bra ljusstyrka.
50:an är bra, men man kommer så väldigt nära om man skall ta en ansiktsbild. Det kan vara en nackdel ibland.
 
Jag köpte en 100/2.0 begagnad för 10-12 år sen (hos Kameradoktorn, har jag för mig) och tog en testrulle med den. Jag gillade den väldigt mycket, och bilderna blev bra (mycket skarp glugg), men eftersom den hade massor av små, små missfärgningar på frontlinsen så lämnade jag tillbaka den (öppet köp). Förmodligen lite väl nojjigt av mig, men så blev det.

Jag köpte en ny 85/1.8 istället (eftersom jag tyckte att 100/2.0 hade för högt nypris) och jag är lika nöjd med den. Egentligen föredrar jag nog 100:ans utsnitt, men 85:an passar bättre mellan min 50:a och min 135:a.

PD
 
Rent kvalitetsmässigt ger 100 2.0 gluggen mycket fina och skarpa bilder som duger fint att dra upp i 70x100 cm affischer, vilket jag själv gjort. En aningens soft vid bländare 2.0, men fult användbar även där. Kör den med just 10D. L kvalitet till icke L pris.
 
Ett annat alternativ för att ta ansiktsbilder med är ju EF 135/2L, en glugg som är skarp redan fullt öppen och som har ett väldigt kort skärpedjup, du kan få ögonen skarpa men resten av hyn är snyggt blurrad, det är ju knappast någon som vill ha ett porträtt där man kan räkna pormaskarna. EF 100/2 ger nog liknande resultat men det är inte lika skarpt fullt öppen. 135L kan du ju använda till mycket annat också, t.ex. inomhus sport, konserter där man inte vill använda blixt.
 
Du ser ingen skillnad vad gäller optisk kvalitet på dessa två gluggar. Som tidigare sagt L- kvalitet!

Ska du köra med 10D rek jag 85 mm.

/Janne
 
Har ingen erfarenhet av 100/2, men har en 85/1.8 som jag använder till en 20D. Jag tycker att det är en fantastiskt fin glugg för porträtt. Den är, enligt mig, skarp redan från största bländare, har en mycket fin bokeh (stavas det så??) och man behöver/kan inte köra upp den i näsan på modellen för att få ett fint utsnitt. Närgränsen är, vill jag minnas, ca 85cm. Om det är en begränsning eller ej beror ju på situationen. Fokuseringen är mycket snabb, tyst och exakt. Den funkar också bra för gatufotografering om man har den böjelsen.
 
Janne H skrev:
Du ser ingen skillnad vad gäller optisk kvalitet på dessa två gluggar. Som tidigare sagt L- kvalitet!

Ska du köra med 10D rek jag 85 mm.

/Janne

En annan fördel med 85:an är att den är lite mindre och lite lättare.

PD
 
Fundera en stund på EF 100/2,8 Macro istället för 100/2:an. Då får du ju en enormt bra macrooptik också...
 
Det skulle vara kul att se några exempelbilder från ett 85mm respektive 100mm.
Gärna porträtt och helst med så stor bländare som möjligt.
Då kan jag se hur kort skärpedjupet är på gluggarna.
 
ANNONS