Annons

Döm inte ut D80

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonson

Aktiv medlem
När man bläddrar i foto tidningar ect så märker man att det är D 90 som gäller. D 80 har hamnat i skymundan i garderoben. Jag bytte upp mig för ett år sedan från D 40. Och jag kan bara säga till de som funderar på att köpa Nikon Döm inte ut D 80´n
Eller vad tycker ni andra nikon nördar här på FS?
/Simon
 

Miffox

Aktiv medlem
Hahaha den ska hamna i skymmundan anser jag eftersom att den har blivit ersatt och ska strax plockas bort ur sortimentet.. Men det är ju helt klart en bra kamera som slår de nyare instegsmodellerna på fingrarna(vad det gäller nikon även fast den har lite sämre brus) :)
 

J.N

Avslutat medlemskap
Håller med. Har den själv och tänker använda den tills dagen den knackar på pärleporten/går sönder.

Tycker brushetsen är liite överdriven, var och varannan nybörjare ska minsann ha eller har redan en D700, annars tror de att de blir begränsade, men kollar man sedan på deras bilder så hade man lika gärna kunnat ta dem med en D80, D40 eller vilken annan systemkamera som helst med halvdåliga högiso egenskaper.

Nä fy, det är 1000 ggr viktigare att försöka utveckla sitt bildseende än att förköpa sig på svindyr fotografisk utrustning.
 

Gukken

Medlem
Jag köpte min D80 idag! Självklart hade jag valt en mer avancerad kamera om min budget vore större. En nikkon kamera var självklar för mig då min mamma också äger en D80 sen tidigare å då kan jag ju låna hennes fina objektiv!

Är fortfarande helnöjd med mitt köp.. även om jag är osäker på drummelförsäkringen på 1000kr. Men den har jag öppet köp på i 30-dagar. Så nu har jag i alla fall försäkrat kameran i 30 dagar :D

En mycket fin kamera måste jag säga! Även om den har ett par år på nacken
 

Dennis K

Medlem
Är fortfarande helnöjd med mitt köp.. även om jag är osäker på drummelförsäkringen på 1000kr. Men den har jag öppet köp på i 30-dagar. Så nu har jag i alla fall försäkrat kameran i 30 dagar :D
De tjänar bra med pengar på de där försäkringarna; var lite mindre drulle och spara en tusenlapp. :)
 

horton

Avslutat medlemskap
Och med tanke på att cyberphoto tar 5490 kr för ett D80-hus så anser jag att det är ett riktigt kap...
 

Scilla

Medlem
Och jag passade på i prisraset och köpte en D80 med 18-55 VR, 55-200 VR, en bra väska och ett 2 Gb minneskort för det facila priset av 6995 kr i butik i fredags. Det var ett endagserbjudande och jag hängde på låset ;-)

Kanske inte de objektiv jag skulle ha valt i första hand men jag kunde inte motstå priset, och jag kommer nog att klara mig på dem ett tag.

Jag bytte också upp mig från en D40 som bara är ett halvår men uppskattar verkligen skillnaderna, att kunna ändra så mycket inställningar utan att behöva gå in i menyerna mm.
 

Scilla

Medlem
.. även om jag är osäker på drummelförsäkringen på 1000kr. Men den har jag öppet köp på i 30-dagar. Så nu har jag i alla fall försäkrat kameran i 30 dagar :D
Har du inte hemförsäkring? Med allrisktillägg på den så är man ju bra skyddad mot alla drulle-incidenter ändå. Jag skippar alla sådana extraförsäkringar.
 

JohanAxelsson

Aktiv medlem
När man bläddrar i foto tidningar ect så märker man att det är D 90 som gäller. D 80 har hamnat i skymundan i garderoben. Jag bytte upp mig för ett år sedan från D 40. Och jag kan bara säga till de som funderar på att köpa Nikon Döm inte ut D 80´n
Eller vad tycker ni andra nikon nördar här på FS?
/Simon
Vad vill du åstadkomma med detta egentligen? Klart tidningar fokuserar på D90 (och D300/D700/D3), den är ju nyast. Hur roligt är det att läsa om en 3 år gammal kamera.

"Döm inte ut D70!", "Döm inte ut F100" osv osv?
 

Ravestream

Aktiv medlem
Vad vill du åstadkomma med detta egentligen? Klart tidningar fokuserar på D90 (och D300/D700/D3), den är ju nyast. Hur roligt är det att läsa om en 3 år gammal kamera.

"Döm inte ut D70!", "Döm inte ut F100" osv osv?
Han skriver klart & tydligt vad han vill ha ut. att han tipsar folk om att inte döma ut D80 och han har helt rätt den är inte utdömd än på länge, Använder den själv och kommer nog inte ha någon anledning till att betala massa tusenlappar till bara för att få D90.

Som någon skrev. D80 räcker långt för en nybörjare och en liten bit till.
 

Peter-L

Aktiv medlem
Förstår inlägget och håller med! Det finns ingen som helst anledning att dömma ut D80. Jag har kört min i ett drygt år och är mycket nöjd. Den håller långt!! Idag, har jag både en D80 och en D90.
Anledningen för mig att köpa D90 var att jag gillar det naturliga ljuset. Och vid riktigt dåliga ljusförhållanden så är D90 bättre.

Men annars, så ser jag ingen som helst anledning till annat än D80. Är mycket nöjd med den och med rätt optik på så..... Så grattis till er som köpt en. Och till sist, som någon skrev tidigare i tråden, Många talar "pixlar" etc..... Men fotokunnandet, bildseendet är väl så viktigt. Kör hårt och lycka till med D80!
 

Teodorian

Aktiv medlem
Håller med. Har den själv och tänker använda den tills dagen den knackar på pärleporten/går sönder.

Tycker brushetsen är liite överdriven, var och varannan nybörjare ska minsann ha eller har redan en D700, annars tror de att de blir begränsade, men kollar man sedan på deras bilder så hade man lika gärna kunnat ta dem med en D80, D40 eller vilken annan systemkamera som helst med halvdåliga högiso egenskaper.

Nä fy, det är 1000 ggr viktigare att försöka utveckla sitt bildseende än att förköpa sig på svindyr fotografisk utrustning.
Jag har haft D80 men sålde den när jag köpte D300. D80 (med sin CCD) har bättre förmåga att behålla färgmättnaden i skuggorna än vad D300 har. D300 har bla bättre brusegenskaper på höga ISO-tal och bättre vitbalans.

Betydelsen av kamerahuset och antalet MP, ur bildkvalitetssynpunkt, är högst överdriven! Objektiven, fotografens förmåga att ta bilder med "rätt" inställningar (exponering, bländare, slutartid, vitbalans samt fokusering) samt bildbehandlingen (raw rekommenderas) avgör mycket mer den tekniska kvaliteten på bilderna.

Det estetiska värdet i våra bilder har inget som helst samband med använd utrustning!

På låga ISO-tal spelar det nästan ingen roll vilken kamera du använder så länge kontrastomfånget inte överskrids.

Se här tex:http://www.luminous-landscape.com/reviews/kidding.shtml
 

Ludix

Aktiv medlem
Tänker inte byta upp mig från min D80 enbart för att den e så jäkla go o använda ^_^

Enda ja saknar är något fler detaljer vid höga ISO, annars e den klockren för mig.

Men ja förstår ju att man inte pratar om den längre, utan att de e D90 som gällr, hade vän nästan varit lite konstigt om de inte va den man pratade om?
 

Innerst

Aktiv medlem
Jag anvander Nikon D80 pa alldeles for hoga iso an den egentligen klarar, de flesta av mina bilder ar tagna med 1600 och f/1.8-2.8 (sport, teater och andra daligt upplysta platser). Kommer formodligen inte byta upp den, eftersom jag saknar pengar och snarare vill ha battre gluggar.

Jag kommer forr eller senare tvingas byta eftersom den D80n jag anvander ar min pappas.

(Jag skriver utan svenska tecken eftersom jag sitter pa skoldatorn i USA)
 

JohanAxelsson

Aktiv medlem
Jag har själv en D80, så jag vet mycket väl att det är en bra kamera. Trots det vill jag själv läsa om nya kameror i tidningar och vid andra tester, gärna jämförda med D80 dock. Skulle jag köpa idag skulle jag köpa D90, av precis samma anledning som jag köpte en D80 framför D70 för några år sedan, digitala kameror åldras mycket snabbare än analoga, och då talar jag inte primärt om upplösning (10 vs 12 i D80 vs D90 vet alla inte spelar roll).

Jag kör min D80 tills den går sönder eller till dess att jag redan äger all optik jag vill ha och måste hitta nått annat att köpa ;)
 

Engelen

Aktiv medlem
Har suktat efter D80 som en ersättare till min D50 som jag har haft i 2 år nu.. Suttit och väntat på D90:n sen i Maj och ÄNTLIGEN har den kommit så nu ska här inhandlas en D80 snarast då priset rasar på den.. :D
 

dokido

Aktiv medlem
sålde min d300 o köpte en d80
d90 är ju redan utdömd
blir nog en d300 el d700 som extrahus senare, när konjunkturen vänder
 

toovan_91

Medlem
känns bra

Tänker inte byta upp mig från min D80 enbart för att den e så jäkla go o använda ^_^

Enda ja saknar är något fler detaljer vid höga ISO, annars e den klockren för mig.

Men ja förstår ju att man inte pratar om den längre, utan att de e D90 som gällr, hade vän nästan varit lite konstigt om de inte va den man pratade om?
Det är rätta takter! Har själv tänka att köpa d80 ett långt tag nu. Är nybörjare och det blir min första systemare. Är det bra tror du? Tror du priserna kommer sjunka på den? vad är ett rimligt pris nu? :)

//tove
 

toovan_91

Medlem
Har suktat efter D80 som en ersättare till min D50 som jag har haft i 2 år nu.. Suttit och väntat på D90:n sen i Maj och ÄNTLIGEN har den kommit så nu ska här inhandlas en D80 snarast då priset rasar på den.. :D
När kommer priset rasa? har själv kollat på d80 jättelänge och har betsämt mig för den.
 
ANNONS