Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
A12 magasin
- Trådstartare e_cartman
- Start datum
Emil-G
Aktiv medlem
Det är bara för att du skall komma ihåg vilken känslighet du har på filmen i magasinet. På nyare magasin finns en liten ram där man kan sätta en filmetikett istället och på så vis minnas vilken film man har.
Det är bara på de nyare E-magasinen som har koppling till kamerahus i 200-serien som det spelar någon roll eftersom det påverkar mätningen där.
Det är bara på de nyare E-magasinen som har koppling till kamerahus i 200-serien som det spelar någon roll eftersom det påverkar mätningen där.
PrinsValium
Aktiv medlem
e_cartman skrev:
oki, den inre skalan med siffrorna 12 - 33 vad indikerar dem ?
En annan ljuskänsligetsmätarstandard tror jag. DIN om jag inte har helt fel.
steinick
Aktiv medlem
Ernst Wildi, som troligen vet mer om Hasselbladsystemet än någon annan, skriver i The Hasselblad Manual, 5e upplagan:e_cartman skrev:
humm, det kom lite som en överraskning eftersom jag var säker på att det just var ett A12 mag. Han nämligen läst någonstans att i de gamla C12 mag. går att trycka i 220 film, något man kanske ska pröva då.
Det rekommenderas därför starkt att varje magasin bara används för den film som det är avsett för. I nödfall, och bara i nödfall, är följande möjligt:
- 220-film kan inte användas i automatiska A-magasin.
- 120-filmen kan användas i ett A24-magasin. Mellanrummen ökar emellertid mot slutet, så man får bara ut ca 11 blider.
- 220-film kan användas i ett gammalt ickeautomatiskt magasin efter det att magasinet gjorts ljustätt genom att stänga öppningen på baksidan. Bildavstånd och antal bilder är emellertid tveksamma.
(Min snabböversättning)
Slutsatsen blir alltså: låt bli.