Annons

A12 magasin

Produkter
(logga in för att koppla)

e_cartman

Avslutat medlemskap
På luckan på de gamla A12 magasinen (till hasselblad) finns en tabell, någon som vet hur man "använder" den ? Det sitter även en "knapp" på baksidan som inte verkar fylla någon funktion , eller ?

mvh/K

Bilagor

• a12.jpg
    a12.jpg
    37.1 KB · Visningar: 324
Det är bara för att du skall komma ihåg vilken känslighet du har på filmen i magasinet. På nyare magasin finns en liten ram där man kan sätta en filmetikett istället och på så vis minnas vilken film man har.

Det är bara på de nyare E-magasinen som har koppling till kamerahus i 200-serien som det spelar någon roll eftersom det påverkar mätningen där.

Bilden visar inte ett magasin "A12" utan de äldre heter "12" eller "C12". Viker du utan plåten med siffror kan du via ett hål se numren på filmens skyddspapper. Det används när man laddar magasinet.

humm, det kom lite som en överraskning eftersom jag var säker på att det just var ett A12 mag. Han nämligen läst någonstans att i de gamla C12 mag. går att trycka i 220 film, något man kanske ska pröva då.

e_cartman skrev:
humm, det kom lite som en överraskning eftersom jag var säker på att det just var ett A12 mag. Han nämligen läst någonstans att i de gamla C12 mag. går att trycka i 220 film, något man kanske ska pröva då.
Ernst Wildi, som troligen vet mer om Hasselbladsystemet än någon annan, skriver i The Hasselblad Manual, 5e upplagan:

Det rekommenderas därför starkt att varje magasin bara används för den film som det är avsett för. I nödfall, och bara i nödfall, är följande möjligt:

- 220-film kan inte användas i automatiska A-magasin.

- 120-filmen kan användas i ett A24-magasin. Mellanrummen ökar emellertid mot slutet, så man får bara ut ca 11 blider.

- 220-film kan användas i ett gammalt ickeautomatiskt magasin efter det att magasinet gjorts ljustätt genom att stänga öppningen på baksidan. Bildavstånd och antal bilder är emellertid tveksamma.
(Min snabböversättning)

Slutsatsen blir alltså: låt bli.

ANNONS
Götaplatsens Foto