Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A3-skrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

JanneO

Aktiv medlem
Jag håller själv på och tittar efter en lite billigare A3 skrivare och vad jag sett finns det bara 2 som har pigmentbläck. Epson R2000 och Canon ix7000.
Användare av R2000 säger att den inte är speciellt bra på s/v men att den på färgutskrifter på matt papper är lika bra som andra pigmentskrivare. Ix7000 har jag inte lyckats få fram något annat än några på något forum inte tyckte att bildkvaliteten inte var helt lysande.

Jan
 

AFJ

Aktiv medlem
Vilken är bästa A3+ skrivar upp till 6000 kr (bläckstråle med pigmentbläck )?

Mvh
Michael
De flesta skrivare med pigmentbläck ligger väl i de högre prislägena.

Som amatör tycker jag man klarar sig gott med dye-ink. Hållbarheten är "tillräcklig", bildkvalitén blir kanon, minst lika bra som de billigare pigment skrivarna.

Canons 9500 Pro (pigment) ligger väl på 6500 men jag är inte så säker på att den är ett bättre val än 9000 (dye-ink), om man nu inte måste ha livslängden på utskriften.
 

micke80

Aktiv medlem
Under 6000kr skulle jag rekommendera Canon 9500mk2, 5890kr på Hegethorns eller Epson 2880 som ligger på 5290kr på cyberphoto. Båda är pigmentskrivare som ger mycket hög kvalitet på utskrifterna.
Har för egen del valt canon 9500mk2 dels för att man slipper byta ut det svarta bläcket beroende på papper (matt eller blankt) som man tyvärr behöver på 2880 samt att vi kör canon på vår storformatskrivare.

Enda anledningen jag kan se till att inte välja pigmentskrivare är priset och om man absolut vill skriva ut på högblanka papper då de utskriva ytorna bli lite mattare med pigmentskrivare. Är hållbarheten viktigare så kör absolut på pigmentskrivare.
Körde Canon i9950 pigmentskrivare innan som väl var "top of the line" på dye-skrivare när den köptes men har tyvärr fått några obehagliga överaskningar när det gäller hållbarhet. Kvalitén på utksrifterna fanns det däremot absolut ingenting att klaga på. Hållbarheten är säkert bättre på dye-skrivare nu när det kommit en ny generation men har man råd med pigment så kör på det...

Lycka till!

/Micke
 

micke80

Aktiv medlem

Kant

Medlem
Tack

Tack för dina värdefulla synpunkter! jag funderar vidare.


Jag håller själv på och tittar efter en lite billigare A3 skrivare och vad jag sett finns det bara 2 som har pigmentbläck. Epson R2000 och Canon ix7000.
Användare av R2000 säger att den inte är speciellt bra på s/v men att den på färgutskrifter på matt papper är lika bra som andra pigmentskrivare. Ix7000 har jag inte lyckats få fram något annat än några på något forum inte tyckte att bildkvaliteten inte var helt lysande.

Jan
 

ldn99

Aktiv medlem
Jag vill bara betona att om du inte väljer pigmentskrivare så är det extremt viktigt med val av rätt papper. Det måste vara sk svällbart papper om du skall få acceptabel hållbarhet. Jag gjorde ett väldigt enkelt test och resultatet är mycket slående. Skrivare HP8750
http://lennartdelin.smugmug.com/Other/Misc/14022931_NbpLVF#1555495833_ZVcJSBZ-XL-LB

Det svällbara papperet HP Premium plus är i stort opåverkat.

Provade även matt papper. De var något bättre, men inte alls bra.
http://lennartdelin.smugmug.com/Other/Misc/14022931_NbpLVF#1555495904_DBgbbFQ-A-LB

Jag hade även en utskrift på Epsons semigloss som satt på väggen inomhus utan någonsin som efter några år var helt förstörd.
 

Kant

Medlem
Tack

Jag vill bara betona att om du inte väljer pigmentskrivare så är det extremt viktigt med val av rätt papper. Det måste vara sk svällbart papper om du skall få acceptabel hållbarhet. Jag gjorde ett väldigt enkelt test och resultatet är mycket slående. Skrivare HP8750
http://lennartdelin.smugmug.com/Other/Misc/14022931_NbpLVF#1555495833_ZVcJSBZ-XL-LB

Det svällbara papperet HP Premium plus är i stort opåverkat.

Provade även matt papper. De var något bättre, men inte alls bra.
http://lennartdelin.smugmug.com/Other/Misc/14022931_NbpLVF#1555495904_DBgbbFQ-A-LB

Jag hade även en utskrift på Epsons semigloss som satt på väggen inomhus utan någonsin som efter några år var helt förstörd.
tack för dina synpunkter. Har du eller någon annan erfarenhet av Océ Cs 163?
 

Smw

Aktiv medlem
Jag vill bara betona att om du inte väljer pigmentskrivare så är det extremt viktigt med val av rätt papper. Det måste vara sk svällbart papper om du skall få acceptabel hållbarhet. Jag gjorde ett väldigt enkelt test och resultatet är mycket slående. Skrivare HP8750
http://lennartdelin.smugmug.com/Other/Misc/14022931_NbpLVF#1555495833_ZVcJSBZ-XL-LB

Det svällbara papperet HP Premium plus är i stort opåverkat.

Provade även matt papper. De var något bättre, men inte alls bra.
http://lennartdelin.smugmug.com/Other/Misc/14022931_NbpLVF#1555495904_DBgbbFQ-A-LB

Jag hade även en utskrift på Epsons semigloss som satt på väggen inomhus utan någonsin som efter några år var helt förstörd.

Hej !

Testat Epsonfärg på epsonpapper ?

//MW
 
Senast ändrad:

Flash Gordon

Aktiv medlem
Epson R3000 anses idag som den bästa A3+ skrivaren. Otroligt bra färgomfång och bra återgivning med bra detaljåtergivning. Det finns också bra färgproflier för Epsons papper och också att tanka ner från andra papperstillverkare.
Hållbarheten på utskrifterna är många generationer. Relativt stora patroner som gör utskrifterna mer ekonomiska.
Jag har den själv och är mycket nöjd. Har också WiFi så man slipper långa USB sladdar.
Går nu att få tag på för strax under 7000 kr.

Här är en bra review; http://www.northlight-images.co.uk/reviews/printer/epson_r3000.html
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
De moderna pigmentbläcken som K3 och arkivbeständigt Epson-papper skall enligt fristående testinstitut ha en livslängd för bilden på över 200 år. Dessa tester baseras på accelererad åldring i laboratoriemiljö. Hur de verkligen kommer se ut om 200 år vet ju ingen. Beror säkert mest på hur de lagrats och hanterats.
Fast de bilder jag skrivit ut de senaste 7 åren med Epson R1800 och numera R3000 visar ännu inga förändringar som jag kan se.
Det var skillnad med den gamla pigmentskrivaren R1200 där bilderna tappade mycket av sin färg om de satt på en vägg i ett rum med en del solljus i några månader.
 

Kant

Medlem
Exakt så är det. Jag vet av egen erfarenhet att det gäller både Canon (9500mk2 samt iPF storformat) och HP (9180) och misstänker att detsamma gäller Epson även om jag inte testat själv.

/Micke
Hej och tack för alla vederhäftiga synpunkter.

menar ni canon PRO 9000 Mk 2?

Det lutar åt denna skrivar om ni inte har några synpunkter på det :) innan jag köper?

Mvh

Michael
 

micke80

Aktiv medlem
Hej och tack för alla vederhäftiga synpunkter.

menar ni canon PRO 9000 Mk 2?

Det lutar åt denna skrivar om ni inte har några synpunkter på det :) innan jag köper?

Mvh

Michael
Jag syftade i inlägget på 9500mk2 som är en pigmentskrivare. Med 9000mk2 får du inte samma problem med högglanspapper som på 9500 och andra pigmentskrivare men däremot (betydligt) sämre hållbarhet.

Man får väga pris och möjligheten att skriva på blankt papper mot hållbarheten. Ska man sälja sina printar finns det väl egentligen inget alternativ än pigmentskrivare (för Canon 9500mk2) men är det bara för hobby är det ju en annan femma.

/Micke
 

Mhsfototok

Ny medlem
Intressant ämne. Min pigmentskrivare, Canon Pixma Pro9000, har lagt av. Eller ja den får ström men skrivarhuvudet rör sig inte 😢
En fantastisk skrivare. Trots att den stod oanvänd runt 3 år gav den felfria utskrifter vid första försöket!! Inget torkat bläck här inte.
Älskar den kvaliteten!!
Dessvärre hittar jag inga reservdelar nu (för gammal!! påstås det), och inte lyckats hitta nån som inte använder sin heller. Så nu står jag i valet o kvalet av att välja ny. Vill gärna ha pigmentskrivare igen men inte tvunget A3, men det kanske är så att de två går hand i hand🤔 ?

Nån som har en likadan maskin som inte används, eller som vill köpa mitt lilla minilager av färgpatronerna?

Tar tacksamt emot hjälp o förslag.
/Monika
kräsen men novis
 

Öjvind

Avslutat medlemskap
Intressant ämne. Min pigmentskrivare, Canon Pixma Pro9000, har lagt av. Eller ja den får ström men skrivarhuvudet rör sig inte 😢
En fantastisk skrivare. Trots att den stod oanvänd runt 3 år gav den felfria utskrifter vid första försöket!! Inget torkat bläck här inte.
Älskar den kvaliteten!!
Dessvärre hittar jag inga reservdelar nu (för gammal!! påstås det), och inte lyckats hitta nån som inte använder sin heller. Så nu står jag i valet o kvalet av att välja ny. Vill gärna ha pigmentskrivare igen men inte tvunget A3, men det kanske är så att de två går hand i hand🤔 ?

Nån som har en likadan maskin som inte används, eller som vill köpa mitt lilla minilager av färgpatronerna?

Tar tacksamt emot hjälp o förslag.
/Monika
kräsen men novis
Hej,
Du har kanske ny dator med nytt operativsystem? T.ex. Funkar inte drivrutinen med win10. Testa med att skriva ut som pdf med standardutskriftsfunktionen I datorn. Det är inte helt ovanligt att stödet för gamla grejor upphör vid uppgraderingar.
/t
 

Mhsfototok

Ny medlem
Hej,
Du har kanske ny dator med nytt operativsystem? T.ex. Funkar inte drivrutinen med win10. Testa med att skriva ut som pdf med standardutskriftsfunktionen I datorn. Det är inte helt ovanligt att stödet för gamla grejor upphör vid uppgraderingar.
/t
Jo tack det märkte jag, kände inte t sån idioti (i mina ögon) tidigare.
Men nu får maskinen ström men inte själva skrivarhuvudet. /M
 
ANNONS