Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A300 Vs. A350

Produkter
(logga in för att koppla)

Evomaccan

Aktiv medlem
Hej alla glada!

Ska nu byta kamera tänkte jag då jag ska försöka gå vidare från min Pentax K100D Super.

Är nu sugen på a300 el. a350.

Vilka är för och nackdelar?

Jag hade tänkt försöka läsa en kurs på distans samtidigt som jag jobbar och undrar om någon av dessa kameror när man ska utbilda sig till fotograf.

Jag har en budget på cirka 15000 kr.
Då vill jag ha:

Kamerahus
1 vidvinkel
1 Telezoom
1 Macro (eller macrofunktion på telezoomen)

Vad är bäst, fast optik eller zoom? när det gäller vidvinkel.

Jag skulle uppskatta bra snabba svar.

Jag kommer att handla från Scandinavian Photo så om ni kan rekommendera därifrån så gör hemskt gärna det.

Mvh Marcus

Evomaccan skrev:
Hej alla glada!

Ska nu byta kamera tänkte jag då jag ska försöka gå vidare från min Pentax K100D Super.

Är nu sugen på a300 el. a350.

Vilka är för och nackdelar?

Jag hade tänkt försöka läsa en kurs på distans samtidigt som jag jobbar och undrar om någon av dessa kameror när man ska utbilda sig till fotograf.

Jag har en budget på cirka 15000 kr.
Då vill jag ha:

Kamerahus
1 vidvinkel
1 Telezoom
1 Macro (eller macrofunktion på telezoomen)

Vad är bäst, fast optik eller zoom? när det gäller vidvinkel.

Jag skulle uppskatta bra snabba svar.

Jag kommer att handla från Scandinavian Photo så om ni kan rekommendera därifrån så gör hemskt gärna det.

Mvh Marcus

A300 är billigare än A350, har 10 MP istället för 14.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=284100

A300 för ca 4800, det ger 10000 för 3 objektiv.

Klarar du dig med 17 18mm som vidvinkel så är ju

tamron 17-50 2.8 ett bra objektiv. Sedan kanske ett 75-300 med macro (sigma el. tamron) duger som tele?

Jag skulle kört A300+sigma/tamron 17-50 + sigma/tamron.

Båda F/2.8, Sigma-normalen har macronärgräns och tamron-telet har också macronärgräns.

Och jag har en A300 .. Vilken jag är nöjd med. Faktiskt lika nöjd med den som jag var med min förra Pentax K10D som jag pga ekonomiska skäl fick sälja förra året...

Jag skulle velat haft båda A-300-350 och provat...Vore ultimata det..hehe...

men jag gissar du skulle bli lika nöjd med vilken som av dom...

för mig vart avgörandet detta med den bättre brushanteringen som "dom lärda skrev om" det som avgjorde åt A300..

men du blir nog nöjd med vilken som tror jag...

Det här blir det om några veckor :D

B+W Filter UV 010 77mm

Nikon Objektiv AF 55-200/4-5,6G ED VR AF-S

Sigma Objektiv Af 10-20/4-5,6 EX DC HSM

Sandisk Minneskort Secure Digital 4GB Extreme III SDHC +läsare

Nikon Digitalkamera system D80 med AF 18-55/3,5-5,6G DX VR AF-S

skryt?

det där med 10 vs 14 mp är väl bara lite skryt och ett sätt att tjäna mer pengar, har också läst att det blir mer brus med 14 mp. man kan ju ändå få rätt stora utskrifter med 10 mp.

14 MP är bara för att krama mer pengar ut de stackare som tror att fler är bätrer i alla lägen. Det finns ju folk som köper dator efter hur många Ghz den tickar och det fingerar likadanr med pixelracet i kameror.

Tillåt mig citera Jan Hus på bålet - "O, Heliga enfald".

Jag har en A350, och ser ingen nämnvärd skillnad i brus jämfört med A300. Pixel-peeparna har säkert en annan uppfattning.

Hursomhelst är båda två likvärdiga i alla praktiska avseenden. har du inget särskilt skäl att välja 14 megapixel, kör med A300:n.

Kamera & Bild recenserade A300 i det nya numret och det tycker att det är totalt bortkastade pengar att köpa en A350. De har ett lite brustest med i testet som visar att det är en hel del med brus i A350.

Kamera & Bild recenserade A300 i det nya numret [...]

Vad fick A300:n för omdöme?

När det gäller brusfrågan - visst, man kan säkert peepa sig fram till slutsatsen att det är mindre brus i A300:n, men vad har det för praktisk betydelse? Alla systemkameror på marknaden har tillräckligt lite brus på höga ISO för att få godkänt i praktiken.

Synd att det ska vara ett så kontroversiellt påstående...

Vad fick A300:n för omdöme?

Bildkvalitet: 7/10
Byggkvalitet: 7/10
Ergonomi: 8/10
Mångsidighet: 8/10
Prisvärdhet: 8/10

Totalt: 7,6/10

Bästa av konsumentmodellerna hos Sony... Men sämre än alla Nikons och Canons (EOS 1000 ej testad) konsumentmodeller... Men bara några tiondelar under dem i betyg...

kamera & Bild kan man byta namn på.. Den borde heta "Nikon & Bild" i stället... bara att läsa att där finns en tävling där man kan vinna ett Tamron objektiv. Och sedan se det är med Canon samt Nikon infästning tyder jag som rätt "egendomligt"...vart tog alla andra märken vägen tro..hmmm

Men den lovordas säkert den reklamblaskan från Nikon Canon hållet då den är hårt Biast mot dessa märken.. Och Nikon allra mest...

Sorgligt att se att inte folk inser hur sjuk kameramarketingen är ifrån press samt sk proffstestare för inte tala om handelns partiskhet där handeln rent styr kundernas val utifrån märken och inte vilket som faktiskt är faktaunderbyggd info.....

Jag vet vad jag talar om angående handeln.. Jag har nämligen gjort en liten egen undersökning i den frågan..Handlarna är så sjukt biast..

Svenska handlarna jag besökte aggerar såsom dom vore anslutna som dotterbolag åt Canon samt Nikon.. Och vem skulle någonsin tro ett dotterbolag till två märken skulle erbjuda seriösa tips och infon om andra märken under sådana förhållanden?? Absolut ingen som är konsument samt har förmågan att se vad som sker.. Samt dessutom som jag gjort undersökt detta via egna besök samt låssas kunna inget samt inte veta ens märken...

och förvånande va så var det endast Nikon samt Canonkameror på alla ställen som kom upp för visning av kameror fast andra stog där också..Inte en butik lyfte fram sortimenten som helhet utan man frågade specefikt om det.. Canon samt Nikon var det enda som per Auto lyftes fram....

Samt då dom krängt Nikons i entryserierna tills öronen blodde så av hur bra dom är mot allt annat frågar man om Andra märkens egenskaper mm.... Hehe.. Ni skulle varit med då dom insåg jag inte var totalt korkad samt totalt opåläst...Jisses...

Det var snabba ryck att packa ner kamerorna och man hörde snudd pusten då man gick ut av lättnad..... öronen var rödare än rödljusen på Sthlms gator..

Kamerahandeln är nog en av dom mest oseriösa typer av handel där finns enligt mina erfarenheter samt åsikt.....Och en typ av handel som borde undersökas utifrån rent kartelbildningsutgångspungt.. Och hoppas det sker en dag..

Nej. kamera & Bild imponerar föga.. Såsom knappt några av dagens partiska reviewers gör över lag heller...

Jag har en Sony A300 och vet vad den kan och inte kan. har dessutom utprovat min med en Canon eos5D med fin optik så jag vet i verkligheten vad som skiljer.. Samt har ägt en pentax K10D förra året som jag väl minns ungefär vad den kunde och inte kunde...Och har väl tagit ett antal tiotusen bilder varav tusentals har hamnat i bildtrådar om hifi.. inga superbilder.. Men ändock fotoerfarenhetsmässigt en del erfarenheter insamlat,,,

Men klart. En tidning som anger resultat som kanske stämmer bra med det man som ägare upplever sin kamera också göra i verkligheten anges ju som en skitblaska såsom tydligen Digital foto för alla är enligt en del.. .. Så jag som ägare samt tidningen är väl inbilska och hajar inget alls.. Så är det säkert..

jag skall läsa den blaskan då jag får den i morgon förhoppningsvis.. Så skall det bli trevligt att se hurvida deras resultat stämmer hyfsat med det jag kommer fram till som konsument och användare..

För jag skiter fullkomligt i vad min kamera heter..Jag är inte anställd eller märkesnojig..ser heller ingen prestige i att ha en kamera.Absolut noll... För mig är det endast ett verktyg för att kunna göra bildtrådar runt mina andra hiobbysar som är Hifi samt USA bilar... Som dessutom blivit nu lite en egen hobby i sig själv då det är kul att fota bara för fotandets skull..Så vilken kamera jag använder är helt ointresant...

men jag är inte en snubbe som bara "köper" den snurriga marknaden runt kameror som är gällande utan eget kritiskt tänkande samt ifrågasättande..Tyvärr har jag funnit även att jag har stora skäl att vara oerhört kritisk samt ifrågasättande.. Tyvärr.!!....

ta även "Foto" där man har en Brutusbloggare som husgud.. Som gör reklamfilm för Canon.. osv osv..

Herrejissus att folk är så makalöst fartblinda att inte ens man ser minsta lilla insikt om hur sjuk värld detta är....

Skulle jag någonsin tro en person skulle vilja bli dömd i en rättegångsal med sådan uppställning av domare och jurister som arbeter för en part som dessutom är med i rätten..?? Nej..jag skulle inte tro det va...

Men inom kameravärlden är denna typ av "uppställ" helt accepterat...Samt 100% ansett såsom opartiskt samt trovärdigt..Hehe

Sorry jag blir full i garv av sorgligheten i detta.... Jag ifrågasätter inte Brutus himself som person. Han kan säkert vara en go snubbe...Jag ifrågasätter inte heller hans arbete som fotograf.. Inte hans kunskaper eller något.. jag känner inte ens karln....

Men jag ifrågasätter helheten inom kameramarketingen samt hur den ser ut och dom resultat som kommer ut ifrån detta soppliknande krämeri... ..Den är helt enkelt så sjuk så det liknar rena rama idiotin i mina ögon sett att sådant kan ens ske sådana samanblandningar av roller som här sker...Dessutom för öppen ridå.....

För mig är sådant rent löje.. Så jag undersöker själv vad som är vad så jag som konsument får rätt underlag för det jag vill ha reda på..

Då jag själv är lite sugen på att byta ut vår A100 mot antingen en A300/A350 var jag först inställd på en A300. Jag hörde lite med Calumet och Warehouseexpress i UK, det visade sig att de endast säljer A350 då A300 endast säljs av Jessops.

A350:an kostar ca 4200:- i UK, frakten ligger på ca 400:-. Således 4600:- för en A350 levererad till dörren, med EU-garanti. Man blir lite sugen..

Tog bort text då det ändå var enbart barnsligt tramasande för besvara annat trams.Dessutom kraftigt ot kom jag på ..

mvh
Tobbe.

Senast ändrad:
Då jag själv är lite sugen på att byta ut vår A100 mot antingen en A300/A350 var jag först inställd på en A300. Jag hörde lite med Calumet och Warehouseexpress i UK, det visade sig att de endast säljer A350 då A300 endast säljs av Jessops.

A350:an kostar ca 4200:- i UK, frakten ligger på ca 400:-. Således 4600:- för en A350 levererad till dörren, med EU-garanti. Man blir lite sugen..

Med priser på 4600 levererat vid dörr..Hua....

Tur jag köpt redan så man slipper sådana val...

ANNONS
Götaplatsens Foto