Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A510 problem

Produkter
(logga in för att koppla)

pekwall

Medlem
Hejsan!

När jag kör på manuellt läge med min canon A510 så underexponerar den när det är mörkt och överexponerar när det är ljust.
Jag kan ej ställa exponeringen när jag använder manuell. Någon som vet vad som är fel eller har en lösning?

Och sedan när jag zoomar in fullt får jag en svart fläck i övre högra hörnet trots linsrengöringar flera gånger. Är det damm på sensorn ?

Sen hur gör man för att låsa spotljusmätningen?

Tack på förhand!
// Pontus

Du får nog beskriva vad du gör när du använder det manuella läget för att vi ska kunna hjälpa dig.
När du fotar manuellt MÅSTE du ställa allt manuellt, men om det är exponeringskompensationen du menar så stämmer det att du inte kan ändra den, det finns inte så mycket nytta av det, du bara ändrar ju själv slutartid eller bländare för att kompensera.

Ljusmätningen går, SVJV, bara att låsa genom att hålla nere avtryckaren till hälften.

Vore bra med ett bildexempel på fläcken. Det kan vara damm på sensorn eller i optiken, exempelvis.

ANNONS
Götaplatsens Foto