Annons

A75 eller A400 eller....?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lionheart

Aktiv medlem
Jag har nästan bestämt mig för att köpa en A75 som komplement till min D70 men som vanligt har jag väntat så pass länge så nu är det riktigt bråttom. Skulle behöva den i helgen och vill gärna klämma på den lite innan jag köper den.
Om jag inte hittar den i butik kanske A400 är nåt? Eller den är kanske inte riktigt lika bra.
Där va ju den där Caplio R1:an också men bildkvalitén verkar ju inte vara någon höjdare samt att knapparna ska vara väldigt plastiga, har jag hört!

Det viktiga för mig är att den har minst 3 megapixlar, får inte kosta mer än 2500 kr och har en bra vidvinkel samt manuella inställningsmöjligheter. CF-kort föredras eftersom jag redan har en hög sådana till min D70.Glömde säga att den ska vara liten, gärna så liten som man kan ha den i fickan när man är på puben eller i disco-svängen.

Knapparna på caplio R1 är gjorda av metall, frånsett en som är gjord i plast (väljaren mellan foto/filmning/röstinsp.), så generellt är knapparna inte plastiga.

Angående bildkvalitét så har jag lagt upp en testbild vid "28mm" här, fler bilder kommer:

http://fphoto.org/Kim10D/Caplio R1//////rimg0001

A400 är inget vidare val jämfört med A75, 45mm och helt automatisk exponering.

A75 har bättre vidvinkel (35mm) och klart fler inställningsmöjligheter.

Det ser inte helt fel ut faktiskt. Vet du, Kim, nånting om Canon's modeller och tog du A75, A85 och A400 i beaktande när du bestämde dig för Caplio? Och vad var det som gjorde att du till slut bestämde dig för den istället för en A75/85 som har ganska bra möjligheter till manuell vitbalansering, ISO-inställning och andra anpassade inställningar?

Såg det du skrev om A75/A85 men jag är mer intresserad varför du valde just Caplio R1 istället för Canon?
*Nicke nyfiken* =)

Om du vill klämma på dem så tror jag att Siba har A85 hemma, det hade de när vi skulle köpa i början på januari. A75 är ju motsvarande i storlek osv.
Men om du vill ha den i fickan är A75 lite för stor.
A400 har SD-kort och mindre sensor, har inte koll på storleken.
Jag är jättenöjd med min A85 när jag fått testa in den lite, helautomatiska läget är väl ingen superhit, men de halvmanuella funkar finfint.
A85 kan du få under 2500 kr nu, men det är nog bara postorderfirmor (Bla Siba online) som kan erbjuda det och det kan ju bli tight till helgen :)

Tack för svaret, Sofia! Var lite det jag misstänkte att A75/A85 är lite för stora för att bära med sig i fickan. Kan nog vara en av anledningarna till att man väljer Caplio istället. Men jag vill ju ha en liten kamera med bra bildkvalité. Är det så svårt? =)
Caplio har ju ingen vidare bildkvalité jämförelsevis (ägarna tycker givetvis inte det, lol).

Hmm, man får väl tänka på det lite. Annars finns det ju Nikons motsvarigheter men det är ju en helt annan historia =)

Vi var i samma dilemma, ville ha en liten kompaktkamera som kompletterar systemkameran, men jag är kräsen och ville inte tulla på kvaliten och då lyckades jag inte hitta nån bra.
Valde mest mellan Nikons småmodeller, men de föll på bristen av manuella inställningarna.
Annars var det Nikon Coolpix 4200 som vi funderade på efter att ha klämt på en släktings 3200 och fastnat för smidigheten.

Ja, just nu ligger nog A75/A85 närmast till hands. Frågan är om man får ska snåla lite och ta A75:an eller om det är värt dom extra hundralapparna eller femhundringen att köpa A85an. A95an verkar vara lite i överkant, och dessutom kanske mer brus introduceras med 5MP.
Mycket av bilderna kommer gå till webben och 10x15 kopior och därför kanske det inte spelar så stor roll.

Läste detta precis på DCRP Review:

"The Canon PowerShot A85 ($299) is the 4 Megapixel sibling of the PowerShot A75. The two cameras are identical except for the difference in resolution, and the frame rate in the continuous shooting and movie modes. Both cameras are updates of the incredibly popular PowerShot A70, which was one of my favorite cameras in 2003. Some of the changes between the A70 and A85 are:

4 Megapixel CCD
Larger, higher resolution LCD display
More scene modes
More focus points
Date imprinting on photos
Print/Share button
Like the A70 and A75, the PowerShot A85 is has a 3X optical zoom, full manual controls, support for conversion lenses, and more"

Jag köpte själv en A80 som komplement till min D70.

Möjlighet till AA-batterier och att den kör med samma minneskort som D70 var det som gjorde att det blev just A80 (plus en massa positiva rescensioner).

Det bästa med kameran är att den är "bärbar", OK den är inte jätteliten men dock betydligt smidigare än D70 med tillhörande objektivarsenal. En annan grej som jag lärt mig uppskatta enormt mycket är den vinklingsbara displayen......fruktansvärt smidigt! (Detta missar du på A85).

Nackdelar (kanske med de flesta kompakter?) som jag märkt är:

* brus Jo....den brusar rejält redan på ISO 200
* uppstartstid En evighet jämfört med D70
* "shutter lag" Man får planera i förväg :)
* Inte mycket till vidvinkel

Fördelar:

* "bärbar"
* Nästan 250 bilder på ett 512MB-kort (max uppl.)
* batterisnål
* Vridbar display Underbart!
* Relativt kraftfull blixt
* Tidsautomatik, bländarautomatik och helmanuella möjligheter.
* Optiken är fantastisk med tanke på storlek och pris.

/Anders

Lionheart skrev:
Tack för svaret, Sofia! Var lite det jag misstänkte att A75/A85 är lite för stora för att bära med sig i fickan. Kan nog vara en av anledningarna till att man väljer Caplio istället.
Jag valde caplio R1 av flera skäl, 28mm (mycket viktigt!) 35mm duger inte.
Hastigheten, jag ville ha en så snabb kamera som möjligt, caplio R1 är den snabbaste fickkameran som finns. Just det, det skulle vara en fickkamera oxå :D

Lionheart skrev:
Men jag vill ju ha en liten kamera med bra bildkvalité. Är det så svårt? =)
Caplio har ju ingen vidare bildkvalité jämförelsevis (ägarna tycker givetvis inte det, lol).
Caplio kan inte konkurera med A95 i bildkvalitét, nope, men den har andra (som jag listade ovan) fördelar.
Som vanligt när man köper en kamera är det en prioriteringsfråga.

När bildkvalitén är i prioritet så använder jag 20D :D

Lionheart skrev:
Hmm, man får väl tänka på det lite. Annars finns det ju Nikons motsvarigheter men det är ju en helt annan historia =)
Vad sa du att dom hette, sa du? :D

Lite off-topic kanske:
Jag söker också efter ett komplement till min DSLR.
När kommer den första Konica Hexar i digital version?

* Lika stor sensor som 10d/20d etc.
* Fast optik motsvarande 35mm småbild (kan ev. vara lite kortare).
* Ljusstyrka 2.0
* Högsta optiska kvalitet (till och med högre än fast 35mm till DSLR/SLR pga objektivet kan monteras närmare sensorn?)

* Ytterficksformat - borde väl kunna göras något mindre än Konica Hexar analog pga mindre bildcirkel ska tecknas ut.

Pris: ca 8000:- till 10000:- Konica Hexar kostade ju som ett hyfsat SLR-hus=5000:-

Är det bara jag som saknar denna "lucka" i sortimentet?

sagan skrev:

Nä, det finns det många som gör.
Fint! Då är vi dokumenterat två iallafall! Dags att kontakta Konica eller någon annan lämplig tillverkare...

sagan skrev:

edit: Personligen så skulle jag helt klart föredra en 28mm dock.
Jag kan också tänka mig kompromissa neråt 28mm. Hade varit en perfekt kamera att ha med sig ständigt och jämt. Inte minst på resor.

Lionheart skrev:

Mycket av bilderna kommer gå till webben och 10x15 kopior och därför kanske det inte spelar så stor roll.

Ja, det är samma här, men i hasten är det inte alltid bilderna blir rätt beskurna så då faller ju många pixlar bort i alla fall. Jag hade en 2 MP innan och kände mig lite begränsad av att inte kunna göra små utsnitt ur bilder ibland. Visst tyder det på att jag är långt ifrån fulländad som fotograf, men jag är ju bara glad amatör samt fotar mycket på barnen och då får man vara glad om det blir nån bild alls :)

När det gäller A95 och brus ska man ha i åtanke att det sitter en större sensor i den än i småbröderna A75/85. Jag tyckte dock att den blev lite för dyr/avancerad för att vara komplementkamera till SLR/DSLR.

Jag hittade en A75 för 1400 kr med ett 256MB CF-kort. Ska jag slå till? Är rätt sugen på IXUS30 men den är för mycket auto. Och A85 behöver jag inte.

Och Caplio dålig bildkvalité jämfört med A75.
Vidvinkeln bryr jag mig heller inte så mycket om.
Det jobbiga är att jag inte hinner få den till helgen =(

Senast ändrad:
Lionheart skrev:
Jag hittade en A75 för 1400 kr med ett 256MB CF-kort. Ska jag slå till? Är rätt sugen på IXUS30 men den är för mycket auto. Och A85 behöver jag inte.
Det är ett bra pris om den är i fint skick.

Lionheart skrev:
Och Caplio dålig bildkvalité jämfört med A75.
Vidvinkeln bryr jag mig heller inte så mycket om.
A75 har klart bättre kantskärpa i och lider inte av vinjettering, små fickkameror har inte mycket att sätta imot när man kommer upp i kompaktkameraformatet med större och kraftfullare optik.

Dessutom så saknar R1 många av de manuella inställningsmöjligheter som A75 har.

Ja, vill nog ha det omöjliga. En kamera lika liten som Caplio och IXUS 30 men med samma inställningsmöjligheter och bildkvalité som A75. =)

Jag hade gärna haft manuella inställningsmöjligheter oxå (mycket gärna) men någon sån kamera fanns inte på marknaden och jag orkade inte vänta längre på den "perfekta" fickkameran.

Du gjorde så förbannat rätt! Nu orkar jag snart inte längre. Det får bli en IXUS30/40 eller en A75a men A75an är ju rätt stor. Den ska gå ner i en jeansficka på en fest. Gör IXUS30 och Caplio det?

ANNONS
Götaplatsens Foto