Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A77M2 + Sigma 300 microjustering

Produkter
(logga in för att koppla)

Jägar3n

Aktiv medlem
Har en Sony A77M2 samt ett sigma 300 2,8. Har microjusterat AF +8 för att fokus ska sitta som den ska. Kruxet är att det funkar på korta avstånd. Justerade på ett avstånd rätt nära närgränsen på objektivet och på korta håll sitter den perfekt. Vid fotografering på längre avstånd typ 20 m + så sitter den inte. Då måste jag stänga av justeringen i kameran för att det ska bli bra. Irriterande men det är kanske inget att göra åt ? Vad kan det bero på ?
 

Bertil Norberg

Aktiv medlem
Hej
Jag inhandlade ett Sigma 35 1,4 DH Art på nyåret ( inte värst billigt) hos Scandinavian Photo.
Konstaterade att jag fick inte den förväntade brillianta skärpan på min A77 II som jag hade förväntat mig. Gick tillbaka till affären och de lånade objektivet en kort stund och kom därefter tillbaka och sa att det inte var något fel. Ska sägas att det var knökfullt i butiken vi sagda tillfälle.

Vid det tillfället var det strömstaren i Nyfors som stod på agendan varför det var telet på kameran som gällde några dagar.
Vid senare fotovandring i en kyrka, så kom jag hem jättebesviken. Ingen skärpa i konstföremålen jag plåtat med 35:an.
Mikrojusterade till + 8, och då satt skärpan bra på kort avstånd, men inte värst skarpt på långt håll.
Återvände till Norr Mälarstrand, och nu var det inte lika stressigt. Jocke fick programera om chipet i objektivet, och därefter är jag nöjd.
Har tidigaren konstaterat att Tura Scandinavia fick göra en mindre reparation på fokusmotorn på mitt gamla "Bigma" 50-500, och i samband med det så korrigerades elektroniken och nu är det en fröjd att jobba med det objektivet. även fast det är skruvmatat.
Frågan är om ditt Sigma 300 är gammalt eller nytt. Scandinavian Ph har god service, om det är plats över i butiken... - eller skicka in det till Tura.
Lycka till
Bertil
 

Jägar3n

Aktiv medlem
Hej och tack för svaret. Det är inget nytt objektiv. Köpte det begagnat så det är väl ett antal år. Får prata med dom och se vad dom tror. Får väl skicka om dom tror att det går att fixa.
 
ANNONS