Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A850 vs Sigma 10-20

Produkter
(logga in för att koppla)
Efter många års användande av två stycken A100 så gjorde jag slag i saken och köpte två A850 och det steget skulla jag har gjort för länge sedan..... Men, det uppstod en fråga:
En av mina trotjänar objektiv är en Sigma DC 10-20 1:4-5,6 som har fungerat plockrent på mina A100. Däremot så fungerar den mindre bra på A850. Det uppstår en "cirkel" i utterkanterna när jag zommar in till 10mm och ett "kantludd" vid 20mm, varför? Ok, nu har jag ju kvar en A100 där det fungerar men jag vill ju kunna använda objektivet på A850. Är det någon som har någon förklaring till detta?

För att ditt Sigma 10-20 är anpassat för aps-c format och tecknar därför inte ut din nya fullformatare.

(Du har kanske möjlighet att köra den (A850:an) i aps-c mode som man väl kan göra på A900:an?)

∑ 10-20 ger samma bildvinkel i APS-C-läget på a850/900 som ett 15-30 objektiv på ett FF-hus, eller FF-läget på a850/900. Det finns ∑12-.24 att ta till – det tecknar ut hela bildcirkeln på a850/900.

Om man gör samma operation på en Canon FF, dvs sätter en Sigma 10-20 på t ex 5D, så fungerar objektivet men tecknar inte ut hela ytan. Men beskärningen får man göra själv eftersom kameran inte har något cropläge, som tydligen såväl Nikon som Sony har. Bästa utnyttjandet av den yta objektivet tecknar ut får man om man beskär kvadratiskt. Har man en 5DMkII lär upplösningen räcka till mer än väl. Man kan kanske klämma ur en bildvinkel mostvarande en 12 mm-glugg eller så.

Canons egna cropgluggar som t ex den närmaste motsvarigheten EF-S 10-22 fungerar däremot inte på någon av Canons fullformatskameror (5D och 1Ds). Inte heller på 1D-varianterna, fast de också är cropkameror (APS-H).

Kan ju kanske vara kul att veta, även för icke Canon-ägare.

Ett tack till snabba och förklarande svar!
Som sagt; det är en ny värld att lära sig när man går upp till fullformat efter att ha plåtat på "hälften" i många långa år. Tror nog att jag behåller en av A100 till det här objektivet, det har ju funkat bra så här långt!

Tycker inte att det är skäl nog för att behålla en så pass "småsunkig" modell som a100 - a850 går att ställa om till APS-C. Jag gör det på min a900 för att kunna köra "snåltele" när jag inte orkar bära med mig min 300/4, utan bara har 80-200/2,8 med.

ANNONS
Götaplatsens Foto